• Bibi

Eksem i ansiktet på 2 mån gammal bebis

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan rådgöra mig ang min 2 mån gamla dotter som fått eksem i ansiktet. Det började som hormonplitor som sedan övergick till torra blossande, flagande områden på kinder, panna och öron. Visade upp detta på BVC som rekomenderade att smörja med bröstmjölk, funkade självklart inte. Nu har jag blivit rekomenderad att prova vitt vaselin av samma sköterska - men det bara kladdar.. Hon sa att om det inte blir bättre på två dagar med vaselinet så ska jag köra mjölkfritt i två veckor för att vi ska utröna om det kan vara mjölkallergi (jag helammar).

Verkar inte detta vara i fel ordning? Varför rekomenderar hon in kortison etc? Kan det inte "bara" vara atopiskt barneksem?

När man läser runt på nätet så verkar det som om de flesta blivit rekomenderade kortison i första hand.. och sedan pricktestats etc?
    Jag känner inte att jag litar på hennes råd.. hjälp!!

• Svar på tråden Eksem i ansiktet på 2 mån gammal bebis
  • skrållan1978

hej! När jag läste ditt inlägg o din beskrivning av eksemen så låter det EXAKT så som min son har/hade. Han började vid 5 -6 veckors ålder få som först hormonplitor som sedan blev som torra stora eksem i ansiktet, bakom öronen, inuti öronen i pannan o sen även i nacken o lite på halsen, i knäveck och armveck. Var till bvc som först trodde mjölkallergi då jag ger honom ersättning, men icke, gick till läkare o då konstaterades seborroiskt eksem, ett slags ekesm som ofta utbryter när dem e små bebisar o kommer i skov o försvinner oftast innan 3 års ålder. Du ska gå till en läkare o få detta bekräftat för då ska ditt barn smörjas med hydrokortisonsalva o mjukgörnade typ miniderm, minidermen smöjer vi med 3-4 ggr om dagen o alltiod efter bad. Min son fick eksemen även i huvudet där det blev som tjocka kakor... nu är han 3 månader o hans första skov verkar nu ha gett med sig, tog dock ca 3 veckor innan eksemen försvann, men började precis som du beskrver, panna, öron ansikte. se till o komma till en läkare, så han får riktig salva=)

• skrållan1978

min son hade oxå som eksem på ögonbrynen o vid ögonen torra flagande som man kunde pillra bort.... uhhh

• Bibi

Hej,

Tack för svaret, blev du rekomenderad att ta kontakt med läkare av BVC eller gjorde du det på eget initiativ? Fick du kortison utskrivet eller var det receptfritt?

• Bibi

Hur utrönades det att det inte var mjölkallergi?

• mimmush

precis så hade min dotter också i den åldern. Hon hade/har i alla fall atopisk eksem. Hon är idag 17 år och har det fortfarande. Hoppas det går över för din lilla dotter.

• skrållan1978

bibi: vi gav honom mjölkfri ers men eksemen var lika stora o ireterande iaf. dessutom så var eksemen vid panna, öron ansikte sååå utmärkande för just seborroiskt eksem.

TS: jag bad att få en läkarkontroll när jag va på bvc, så fick en tid dan efter=) då fick vi det konstaterat, salvan fick ja på recept men bara för det blir lite billigare då, minidermen e dyyyyr o det går åt massor verkligen när han mkt eksem. Nu har hans första "utrbrott" sluat o han e len som en babyrumpa0=)) läkaren sa att eksemen kommer i skov ovh att det e värst vintertid. Hoppas det ordnar sig för er!

• Zixi

Har suttit och googlat eksem en stund nu när jag hittade den här tråden. TS beskrivning stämmer helt in på min lilla flicka, det började som hormonplitor men har helt urartat. Är rätt säker på att hon har eksem   Har själv väldigt känslig hud och är astmatiker, hade hoppats på att hon skulle slippa de generna.

2010-07-20 3040/50
  • Bibi

Zix - Det löste sig för oss! Jag insisterade på kortison (mildison) - vilket varvat med miniderm gjorde susen!
    Eksemet var borta över 3-4 dagar och har inte kommit tillbaka sedan dess. Pröva innan du målar fan på väggen!

• Zixi
    Bibi skrev 2010-09-04 21:31:19 följande:
    Zix - Det löste sig för oss! Jag insisterade på kortison (mildison) - vilket varvat med miniderm gjorde susen!
    Eksemet var borta över 3-4 dagar och har inte kommit tillbaka sedan dess. Pröva innan du målar fan på väggen!
    Tack   Jag ska smörja på och hoppas på det bästa! Är mildison receptbelagt? Har redan börjat smörja med Locobase Repair (min egen favviskräm) under dagen och det röda på hakan är nästan borta och de fnasiga öronen känns mycket bättre.

Hade din flicka prickar i hårbotten oxå? Inte förrän jag insåg att det kunde vara eksem förstod jag varför min flicka dragit sig så mycket i håret på sistonde och gnuggat sitt ansikte på min axel när jag burit henne.
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Smörjde henne med kortison igårkväll och när hon vaknade i morse var hon nästan obehagligt blek, allt det röda i ansiktet var borta (fast en del knottror var kvar). Hårbotten såg oxå bättre ut.

2010-07-20 3040/50
  • skrållan1978

låter exakt som mjälleksem, seborre........ min son e det MKT bättre på nu, han e redan 1 år=) brukar försvinna när dom blir större, mildison e asbra=)+ mjukgörnade flera ggr om dagen. Ofta kommer eksemen i skov.

nummer 7 i oktober=)
Svar på tråden Eksem i ansiktet på 2 mån gammal bebis