Melea85 skrev 2010-01-23 00:47:42 följande:
Jag förstår inte alls vad du menar x^2 + x^2 kan väl inte vara både plus ELLER minus som jag uppfattar att du skrivit?? båda talen är ju positiva.... men det jag undrar är vad x^2 + x^2 blir, jag läste lite på internet och uppfattar det så att om grundtalen är samma (alltså x:en i mitt tal) så plusar man bara ihop exponenterna, och det blir x^2+2 = x^4 även talet 2x^2*2x^2 måste väl då bli 2x^4?? (även fast det är gånger och inte plus eftersom grundtalet är samma?) Men när är det då man lägger ihop grundtalen (2 och 2)? Jag förstår verkligen ingenting av det här :s
Det är lätt att bli förvirrad, men glöm inte att x är ett tal som vilket annat tal som helst, bara att vi inte vet vad det är än.
Om vi går tillbaks till det du skrev först, ser det ut såhär när vi läser:
x^2
+ x^2
Att det både står + och - ska tolkas som att vi har två fall, ett där man ska addera den andra termen och ett där man ska subtrahera. Jämför tex. med ekvationen x^2 = 4. Det finns två lösningar till ekvationen (alltså två olika tal som multiplicerade med sig själva blir 4), och man skriver att
x =
+2 för att visa detta.
x^2
+ x^2 Delas alltså upp i två fall:
x^2 +
x^2 = 2 st likadana termer som adderas, dvs 2*(x^2) = 2x^2
x^2
- x^2 = 2 likadana termer där man subtraherar den ena = 0
Det blir ofta problem när man skriver på dator eftersom det inte finns några vettiga sätt att visa exponenter (iaf inte på familjeliv). 2x^2 ska tolkas som 2*x^2, alltså två stycken x-kvadrattermer. (2x)^2 = 2^2*x^2 = 4*x^2.
Så till ditt nästa problem:
x^2+2.
Om du sätter in tex x=3 inser du att x^2 + 2 inte är x^4 (3^2+2 = 9+2 = 11, 3^4 = 3*3*3*3 = 81)
Om man däremot sätter paranteser runt exponenter stämmer det:
x^(2+2) = x^4
När man inte skriver på dator ser man skillnaden tydligare eftersom, man antingen skriver "+ 2" i litet still och upphöjt över de andra talen eller i normal stil och på samma höjd som de andra talen.