Oaccepterad bonusmamma - långt
Hej TS!
Av det jag läser får jag helt klart intrycket av att pjken har svårt att acceptera föräldrarnas separation och den nya familjesituationen. Så länge hans föräldrar inte tar tag i detta kommer han ha svårt att gå vidare och att få förståelse och våga släppa in dig. Han ser antagligen dig och din dotter som orsaken till separationen, inte att hans föräldrars relation inte fungerade. Det måste hans mamma och pappa tydliggöra för honom.
Du skriver att hans mamma anser att 7 år är en för tidig ålder för att börja klara sig sjg själv med påklädning, skära maten och äta den själv, plocka undan smutstvätt etc. Vilket skitsnack! Låter som att hon har svårt att släppa taget om sin sons bebis-år. Hur gör han i skolan då? Är det hans lärare som skär maten åt honom etc? Det tror jag inte! Sådant får man väl lära sig redan på dagis?!! Att det klemas för mkt med honom är solklart, och hans föräldrar gör honom en stor otjänst genom att "curla". Och han vet precis hur han ska göra för att fortsätta få allt serverat!
Prata med din sambo och se till att han förstår situationen ordentligt. Det är du och han som bestämmer vilka regler som gäller i ert gemensamma hem. Barn behöver rutiner och stabilitet samt att tidigt få lära sig vad som är rätt och fel. Det ger dem trygghet inför livet som väntar dem. Beviset har du ju bl a i din dotter. Stå på dig, var tydlig med regler och strukturer tillsammans med din sambo, samt se till att uppmuntra sonen till att bete sig på rätt sätt så kommer han att så småningom förstå att du är en alldeles utmärkt bonusmamma som är värd både hans pappas och hans egen kärlek. Lycka till!