• Himalya

Åka taxi själv på natten?

Vågar ni tjejer åka taxi ensamma sent på kvällarna/nätterna?
    Ska hem till en kompis ikväll som bor lite ute i skogen där det är
    långt mellan husen.
    Ska äta middag och dricka lite vin.
    Resan tar ca 10-15 minuter hem till mej.

Skulle ni åka själva? Känner ni er trygga?

• Svar på tråden Åka taxi själv på natten?
  • 071001

Jo, det gör jag. Bor i Stockholm. Ha mobiltelefonen redo i handen med ett nummer framme så det bara är att trycka på ring om du känner att nåt kan gå galet.

• Hannis28

Om du åker med ett känt taxibolag borde det väl inte vara några problem. Det brukar väl oftast hända saker när man åker med svarttaxi. Du kan kanske fråga om de har en kvinnlig chaufför om det får dig att känna dig tryggare. :) Ha det så trevligt ikväll!!

• Himalya

Jo, jag tänkte prata med sambon i telefon hela resan.
    Och självklart blir det ett känt taxibolag. Annat vågar jag inte. :)

Jag kanske är lite överdriven, borde kanske sluta titta på EFTERLYST.

Bra idé att fråga efter en kvinnlig chafför.

• 071001

Om du bor i stockholm har du även polisens journummer att ringa till så har de koll på exakt var du befinner dig.

• Himalya

Ringde och frågade taxi stockholm om man kunde boka för att få en kvinnlig chafför, dom kunde inte lova något då dessa inte är så många. Men dom gör vad dom kan.

Får väl göra så och sen ha sambon på telefon hela tiden. Skulle det inte vara så att barnen är hemma och sover skulle ju han hämta.

• Himalya

Ni som bor i stockholm, skulle ni ringa 020-20 20 20, 15 00 00 eller spelar det ingen roll.
    Länge sen jag åkte, har inte större koll längre.

• Stårschan

Jag skulle absolut känna mig säker. Rent allmänt tycker jag att taxichaufförer är ett väldigt trevligt släkte, men så bor jag ju i Norrland också. (Och känner onaturligt många taxichaufförer av någon anledning...)

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Tecken

Jag åker bara med kända bolag, oavsett tid på dygnet. Om du tycker det är läskigt att sitta brevid chauffören - sätt dig i baksätet.

Jag har bara känt mig otrygg en gång, då jag åkt taxi - och det var när föraren körde väldigt fort vid förflyttningar i sidled, och det var väldigt halt ute. Då frågade jag honom vad han hade så bråttom till = problemet löst

• Himalya

Jo, ibland kör dom väldigt fort. Har också fått säga till när en taxi chafför körde runt 200km/h på motorvägen när vi hade vår son på 8 månader med.

• 071001

Ts, jag åker oftast Taxi Stockholm när jag beställer en. Haffar jag på gatan tar jag välkända firmor som 020 eller Kurir om ingen Stockholm finns tillgänglig.

• Superolga

Jag har blivit anstastad av taxichafförer två gånger ( inte svarttaxi) Jag åker fortfarande taxi men sätter mig alltid bak i bilen samt pratar med någon i telefon.

• lurv

Boakr du bilen genom växeln hos ett känt bolag så är du så säker man kan bli. Då kan man alltid kolla exakt med vem du har åkt. Förbokar du med Taxi Stockholm så vet jag att du tidigare har kunnat boka en bil med kvinnlig förare, kan ju vara så att den möjligheten numera är borttagen men kolla iallafall.

• Cafe Solo

Jag kanske är petig, men jag räknar alla taxibolag utom Taxi Stockholm, Taxi-kurir och Taxi 020 som svarttaxi. I alla fall i Stockholm. Jag åker bara Taxi Stockholm och de är alltid schyssta.

• Panna82

Jag brukar oftast sms:a förarens ID-nummer till sambon. Har aldrig känt mig otrygg i taxi men det kanske beror på att jag aldrig råkat ut för nåt.

• Himalya

Tack för alla svar.
    Det gick bra i fredags.
    Försökte boka med kvinnlig chafför men dom hade ingen i närheten.
    Pratade med sambon i telefon nästan hela resan, men kände mej lite otrevlig så vi la på strax innan jag va framme och pratade lite med chaffören. :)

Svar på tråden Åka taxi själv på natten?