• LuViGli

Ett dygn för er två månaders bebis?

Min lilla tjej (9 veckor) har nog inte riktigt "förstått" det där med dag/natt än även om det har blivit mycket bättre än det var för typ 1-2 veckor sen. På mornarna är hon hur lugn som helst, vaknar ibland 7 ibland 8, äter och kan sitta i sin babysitter och leka fridfullt i nån timme nästan. Vid 11-12 går vi ut på en promenad och då sover hon, kan sova hur mycket som helst när vi går en promenad. Sen på em är hon klar vaken för det mesta. Äter ungefär var 4:e timme, leker, sover 30 min här och där. Kl 18 släcker vi nästan alla lampor så att det blir mörkt och tar det lugnare själva. För att hon ska varva ner. Och hon ibland somnar fort, runt kl 19 och kan sova till 22-23. Problemet uppstår sen när hon vaknar, då vill hon gärna vara vaken under typ 2 timmar, vill leka och prata. Vi försöker att inte prata med henne och så, det är ju natt, men hon blir bara frustrerad och börjar gnälla och så kan det vara fram till midnatt. Strax efter midnatt får hon mat och somnar (äntligen! ) och sover fram till 5-6, ibland 7-8 utan att vakna.

Vissa nätter (eller kvällar ska man kanske säga) blir inte lika bra.. som igår.. då blev hon övertrött (sov för lite under em) och kunde inte somna på kvällen, var vaken och gnällig fram till midnatt. Sen fick hon lite mat ochäntligen somnade. Och sov till 8.30! Utan att vakna! Så jag kan nog säga att min 2 månaders sover hela nätter nu. Men det blir lite körigt ibland..

• LuViGli
    mellieB skrev 2009-12-05 09:10:49 följande:
    åhh blir så avundsjuk,, min vill upp och leka efter matpasset vid 5,, blir tokig,, fattar inte varför han åtminstone inte kan sova kanske 2tim till=(,,
    inge kul.. min brukar göra så när hon vaknar vid 22-23 (när hon somnar vis 19), då vill hon leka och prata men vi, som jag skrev tidigare, försöker vår bästa att inte vara så sociala med henne och hon blir trött till midnatt och somnar.

Det var fråga om barnet sover i egen säng.. Vi bestämde innan hon föddes att hon ska sova i sin egen säng och det körde vi med från dag 1. Det händer ibland (jättesällan) att hon får sova med oss, mest för att man inte orkar stiga upp för att ge henne nappen som hon så gärna spottar ut när hon håller på att somna. Spottar ut - vaknar - gnäller.. Om man har stigit upp typ 5 ggr orkar man inte mer, då lägger jag henne vid min sida.. Men annars sover hon bara i sin säng.
  • LuViGli
    mellieB skrev 2009-12-04 14:22:23 följande:
    På dagarna är han vaken ca 1-2tim sen sover 1tim vaken 1-2tim sover 1tim osv osv,, fattar inte varför han inte "orkar" vara vaken längre,, spelar ingen direkt roll om han sover 3tim på dagen,, vilket händer sällan,, han orkar bara vara vaken 1-2tim ändå=(,,
    Jag läste i nån bok att spädbarn brukar vara klarvakna i ungefär 2 timmar och sen somnar (även på dagen). Risken med att dom stimuleras för att vara vakna längre är att dom blir övertrötta och inte kan somna alls.. Så det är nog helt normalt att din lille inte orkar vara vaken längre än 1-2 tim i streck.
  • LuViGli
    gravid84 skrev 2009-12-04 15:27:11 följande:
    Nattar ni på ngt speciellt sätt eller lägger ni bara ner dem i sängen?
    Jag skrev tidigare att vi brukar släcka och vara tystare efter kl 18. Runt den tiden brukar jag också byta blöjan, på med pyjamas (vi badar inte varje dag, bor i Norrland och luften här är så torr och det rekommenderas att bada bara 1-2 ggr i veckan) och efter det får hon sitta i babysittern en stund (utan att leka så mycket). Babysittern som vi har är med vibratorn och hon gillar att sitta och skaka lite Jag märker på henne att det blir dags att lägga henne när hon börjar gnälla. Då tar jag henne in i sovrummet (där är det tyst och bara en nattlampa på), lindar in i en mjuk tunn filt (vi gjorde det sen hon föddes, läste att dom kan väcka sig själva med sina ryckiga rörelser), vaggar henne lite, sjunger en eller två vaggvisor och lägger henne i säng. Ibland somnar hon på en gång, ibland suger hon lite på nappen. Brukar inte ta mer än 15 minuter för henne att somna.
Svar på tråden Ett dygn för er två månaders bebis?