• Viljan V

Det var 2 st på VUL! Hur stor chans att båda stannar tiden ut?

Jag gjorde ett tidigt VUL i v. 7 och det var 2 tydliga små embryo där! Jag är i chock! Men läkaren sa att det fortfarande var tidigt så man vet aldrig vad som händer. Någon som har någon statistik på hur stor chans det är att båda stannar kvar?

• Svar på tråden Det var 2 st på VUL! Hur stor chans att båda stannar tiden ut?
  • Mirkamu

Om de såg hjärtan slå så är chanserna goda att båda stannar
    Sen finns ju alltid den vanliga missfallsrisken kvar.......

• MuffinCake

Det är inte större risk för missfall bara för att där är 2, så jag håller med Mirkamu, slog hjärtana så är chansen god att båda pyrerna blir kvar

• Viljan V

De kunde inte se hjärtat slå, läkaren sa att de låg långt bak i livmodern och jag har precis gått in i v. 7 (6+0). Men han sa att det var inget jag skulle oroa mig över, att det är vanligt så tidigt. Jag ska dit om 2 v. igen. Spännande!

• Sencha

Nu var det väldigt länge sedan jag letade sådan statistik. Men som jag minns det så är kanske var åttonde graviditet tvillinggraviditet från början och ungefär var 80:onde i slutändan. (Fast antalet tvillingraviditeter har väl ökat, p.g.a. hormonbehandlingar och annat?) Vet inte om jag minns helt rätt, alltså, men det ger väl en fingervisning: många graviditeter är tvillinggraviditeter i början, men i de flesta fall vet man aldrig ens om det - det upptäcks bara OM man gör VUL.

I mitt fall var det två pickande hjärtan i v 7 och v 8, troligen två hjärtljud i v 14, men bara ett levande foster i v 18.

• Apolline

Grattis! Läste detta på tvillingnytt;

"Hur stor är risken att förlora ett eller bägge barnen?
    När en kvinna blir gravid med tvillingar, kan det resultera i att en blir ett missfall, medan den andre stannar kvar. Detta kallas för Vanishing Twin-syndrome och händer i ungefär 20 procent av tvillinggraviditeterna."

Så 80% chans att du får tvillingar i så fall!

• Juniblomma 2010

Jag gjorde mitt första vul i v 6+4 och såg 2 små hjärtan slå.
    Är idag i v 10+6 och hörde båda hjärtana slå senast i förrgår med min doppler.

Bild finns i mitt galleri

• MiSu78
    Apolline skrev 2009-12-04 21:18:09 följande:
    Grattis! Läste detta på tvillingnytt;"Hur stor är risken att förlora ett eller bägge barnen?När en kvinna blir gravid med tvillingar, kan det resultera i att en blir ett missfall, medan den andre stannar kvar. Detta kallas för Vanishing Twin-syndrome och händer i ungefär 20 procent av tvillinggraviditeterna."Så 80% chans att du får tvillingar i så fall!
    Letade precis sån info så tackar för den...
  • Utlandssvensk76

Grattis Viljan!! Jag ska pa UL 6+5 och hoppas att fa se hjartslag, men det kan vara lite tidigt da jag endast hade AL pa dag 16, sa egntligen ar jag nog bara pa 6+1 typ nasta vecka tisdag nar jag ska pa ul..

At pergo for 1:a gangen som resulterade i 3 aggblasor sa jag ar otalig att fa veta om jag vantar mer an en bebbe

Hoppas du pa tvillingar?

• Viljan V
    Utlandssvensk76 skrev 2009-12-07 11:34:17 följande:
    Grattis Viljan!! Jag ska pa UL 6+5 och hoppas att fa se hjartslag, men det kan vara lite tidigt da jag endast hade AL pa dag 16, sa egntligen ar jag nog bara pa 6+1 typ nasta vecka tisdag nar jag ska pa ul..At pergo for 1:a gangen som resulterade i 3 aggblasor sa jag ar otalig att fa veta om jag vantar mer an en bebbe Hoppas du pa tvillingar?
    Grattis!! Ska jag vara ärlig så ville jag väl att det skulle vara en, eftersom jag har ett barn sen tidigare, men ödet ville annat
  • Makima46

Har sett statistik på nätet. Det stod så här:

Risken för fosterdöd vid 2 äggstvillingar är 2% efter v. 12.

För 1 äggstvillingar är det 12% risk efter v.12 och tom v.24, därefter är risken 4%.

Vid enbörds är det 0,5% risk efter v. 12.

Lycka till/ Makima

Gravid med tvillingar efter FET
Svar på tråden Det var 2 st på VUL! Hur stor chans att båda stannar tiden ut?