• Lajkie

Springmask på dagis. Jag blir äcklad.

Det är ett barn på min dotters dagis som har springmask. Jag har jordens masknoja och undrar hur pass stor risk det är att min dotter kommer få detta också?
    De har god hygien på dagis med pappershanddukar och tvättar händer ofta.
    Dödas maskägg av handsprit?

Usch :S

• Svar på tråden Springmask på dagis. Jag blir äcklad.
  • Birgitta2

Nä, det gör den inte. Den finns ju i tarmen där bak i rumpan . Man får hoppas att föräldrarna avmaskar barnet så det inte sprids.

• Lajkie

Jo jag vet att det kommer från rumpan, men det sprids ju genom att ungen typ kliar rumpan och sen svissjar med händerna överallt. Så om man får ägg på händerna så kan man ju tvätta bort det menar jag.
    Läste också att det var luftburet till viss del.

Ja hoppas verkligen de avmaskar nu när de har fått reda på det. Min dotter visar inga symtom och dagisläraren sa att de oftast kryper fram på natten. USCH! Det kryper i hela mej när jag skrriver detta :S

• Hannah76

Det smittar väldigt lätt.. Äggen kan överleva 14 dagar på textilier och saker.

• norgesessan

Har varit med om det en gång när jag har jobbat, men då var barnen medicinerade när dom kom tillbaks (fick det på semester). Yngsta barnet använde blöja, så då var det lätt att hålla koll. Äldsta hade inte det...Men vad jag vet smittades inga andra barn...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Lajkie

Jag hoppas dom håller koll på denna unge på dagis... vet inte om det är ett blöjbarn eller ej, då dom inte direkt kan lämna ut vem det är :) Absolut inget jag kräver heller. Blir mina barn/vi smittade så är det ju så. Men skulle vara roligt att slippa! =)

Jag själv har aldrig haft mask medan några barn i min omgivning "alltid" hade mask. Är vissa mer mottaglig?

• Hannah76

Spelar ingen roll om personalen håller koll.
    Vissa är tydligen mer mottagliga än andra.
    Som tjej/kvinna kan man även få det i snippan.

• blå fisk

Springmask är ju ganska vanligt bland småbarn och vissa får det och andra inte. Problemet med springmask är ju att det smittar under ganska lång tid eftersom alla maskar och ägg inte dör direkt av en behandling. Det är ju inte heller säkert att man upptäcker direkt att ett barn har springmask och då kan man ju ha hunnit smitta andra redan innan man får medicin. Man får tänka att det är naturligt för människor att ha någon parasit under sitt liv. Finns teorier om att allergierna hela tiden ökar i västvärlden beror på att vi inte får några parasiter, den del av vårt immunförsvar som tar hand om parasiter blir aldrig aktiverat.

• Tygtiiger

Även om ditt barn får springmask så är det inte säkert att han/hon smittats på dagis. Det är en parasit som finns lite överallt och barn brukar få springmask rätt ofta eftersom de kan smittas från sandlådor etc.

Vi har avmaskat vår son någon gång då han har kliat mycket i rumpan (oftast ser man ingen mask utan bara att barnet kliar rumpan på kvällen), och aldrig behövt se några maskar trots att vi tittat efter Det viktigaste är att ALLA i familjen ska ta en kur och att tvätta lakan och handdukar i minst 60 grader, och göra om hela proceduren efter ett par veckor.

Svar på tråden Springmask på dagis. Jag blir äcklad.