Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Har du vaccinerat dina barn? SEEE HIT

    TS

    Har du satt ditt/dina barn i en bil någon gång? Hur var det att ta beslutet för någon annan?
    Du kan ju aldrig veta om ni faktiskt kommer fram helskinnade.
    Risken är betydligt större att råka illa ut i trafiken än genom vaccination....och minst lika oförutsägbart. Man sätter på bältet och hoppas på det bästa......

  • Flickan och kråkan
    förnuftokänsla skrev 2009-12-04 20:05:17 följande:
    Vaccinationen har vi inget kvitto på än, men titta här på jämförelsen med influensan, när du nu ändå pratar om bilar, trafik o annan säkerhet... Förstår inte varför det är så svårt att greppa, att denna influensa har en MKT låg dödlighet, dvs farlighet bla i jämförelse med mkt i vår närmaste omgivning som vi inte ens reflekterar över. Antar att man först måste komma över motståndet av att erkänna, att man köpt ngt utan ngn lokig bakom, tack vare media o myndigheter, så har man agerat känslomässigt, o det är ofta motsatsen till förnuftigt det!Idag vet vi knappast huruvida vaccinet är mindre farligt än att sätta sig i en bil, hoppas kan man ju, men de långsiktiga biverkningarna är ej dokumenterade ännu. Det vi vet är, att i dagsläget är det betydligt större risk att dö i trafiken än att dö i svinis däremot, vaccinet vet vi som sagt inte hur det slår på sikt, dödsfall finns redan, nyligen 2 barn i Holland."Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, räknar med att att inte fler än 50 personer kommer att dö av svininfluensan i Sverige, under förutsättning att *ingen* vaccinerar sig (se www.nyhetskanalen.se/1.1153018/2009/08/20/gra... från den 20:e augusti). Hon baserar denna siffra på att endast 0.4 personer av 100000 dog av svininfluensan i Australien i somras, dvs under södra halvklotets vintersäsong, trots att inget vaccin fanns tillgängligt. Ungefär samma andel dog i Chile och Nya Zeeland. Om man inte vaccinerar sig så är alltså den genomsnittliga risken att dö av svininfluensan ungefär en halv hundratusendel (0.5 på 100000). Detta är en försumbart liten risk, speciellt som man lär vara immun mot diverse mutationer av svininfluensan under 10 års tid om man väl smittas. Faktum är att risken att du som läser detta kommer att dö inom 1 dygn från och med nu (oavsett orsak) är *högre* än risken att du kommer att dö av svininfluensan inom de närmaste 10 åren! Eller med andra ord: Det är ungefär 7000 (sjutusen) gånger så stor risk att du kommer att dö av något helt annat än svininfluensan! (Detta baseras på antagandet att den genomsnittliga risken att dö under ett dygn är 1 på 100000 för en person som inte är allt för gammal. Medellivslängden i Sverige är cirka 82 år, dvs 30000 dygn.) Trafiken skördar årligen 10 gånger så många dödsfall som svininfluensan kommer att göra, men trafiken oroar sig de flesta inte för. Ställ 50 svininfluensedödsfall i relation till att 2000-6000 personer årligen dör pga alkohol, och att 6500-8000 dör pga rökning (c:a 800 av 100000 rökare). Så är du rökare så bör du sluta röka istället för att vaccinera dig, då rökningen är ungefär 16000 (!) gånger dödligare än svininfluensan under en 10-årsperiod. Kontentan är alltså att det inte finns någon som helst anledning att vaccinera sig.
    Ja, jag vet detta, du har skrivit detta tidigare. Jag vet att dödligheten är låg. Det är INGEN som ifrågasätter det. Varför tror du det? Myndigheterna skräms INTE! De är mycket tydliga med att det är en mycket mild influensa som de flesta kommer att klara finfint. Och ja, det finns en massa saker vi löper större risk med att göra. Många fler barn i världen har dött i trafiken än av vaccinet under samma period, och nej det finns verkligen inga garantier när man sätter sig i en bil. Osäkerheten är större än vad gäller vaccination. Tror du på fullaste allvar att färre barn kommer att dö i trafiken än av dem som blivit vaccinerade....även om biverkningar vi inte vet något om skulle dyka upp? Ja, de flesta väljer ändå att ge sig ut i trafiken trots risker, de flesta väljer att stiga upp på morgonen även om det finns en risk för att man tar livet av sig samma dag, och ja många väljer att vaccinera sina barn enligt BVC:s program även om sannolikheten att dö i mässling, röda hund eller någon av de andra sjukdomarna är minimal. Och ja, risken att de reagerar allergiskt eller liknande på vaccinationen finns ju även där. Jag väljer bort tobak och alkohol för att jag inte vill utsätta min hälsa för det. Dummare än så är jag inte.

    Fortfarande har jag inte mött någon insatt som på fullaste allvar ser någon fördel med att ett barn under året eller ens under två år blir sjukt i svininfluensa. De flesta föräldrar som väljer att inte vaccinera sin små barn (vilket jag har full respekt för) gör ju vad de kan för att undvika sjukdom. Se "stuff". Ingen sjukdom = ingen immunitet överhuvudtaget. Vaccination ger trots allt bättre förutsättningar än det inför kommande influensor om än inte lika brett som om man insjuknat själv så klart.

    Hur man ser på massvaccination är ju en annan femma, men de flesta föräldrar jag känner tar beslut på individnivå....oavsett om man väljer att vaccinera eller inte.

    Att inte vara orolig eller ha respekt för trafiken.....det har du all rätt i, att det är utan all logik. fast samtidigt kanske vi inte kan gå och oroa oss hela tiden för allt som skulle kunna hända om.....

    Jag har hittills inte mött någon förälder som skickar med sina barn matlådor till förskola eller skola.......och ingen vet något om vilka följder deras intag av E-cocktailar får i framtiden, eller hur? Och att inte skicka med dem hemlagad mat handlar ju enbart om lättja i så fall....de flesta som väljer att vaccinera gör det ju ändå pga att de vill låta sina barn slippa en sjukdom som kan bli svår för ett riktigt litet barn. Antar att du vet hur procentsatsen ser ut vad gäller små barn som behövt sjukhusvård pga influensan.....de flesta har inga bakomliggande faktorer.
  • Flickan och kråkan
    Birry skrev 2009-12-05 19:01:17 följande:
    Åh herregud, orkar ni fortfarande hålla på med era konspirationsteorier!?!Världen är full av ämnen i mat/kläder/smink som vi inte vet långsiktiga konsekvenser av. Trots det så väljer en liten grupp människor att fokusera på vaccin, som i alla fall har en positiv funktion, och hävda att det är världens undergång (typ). Är det inte bättre att starta "skriktrådar" och nya politiska partier som berör tillsatsämnen i det godis som 99% av alla föräldrar proppar i sina barn. Eller kanske mot schampo? Eller plast kanske?Det är bara att acceptera att ett vaccin som utvärderats "tillräckligt länge " (100 år?) skulle vara ganska meningslöst. Men vill du inte ha det, så slipp gärna, men varför denna "jag ska rädda världen"-mentalitet? Fundera lite över varför ni har så stort behov av att "frälsa" alla i denna fråga, är ni osäkra på ert eget beslut och vill ha medhåll eller vad. Har du bara för mycket energi: Ut och propagera mot världssvälten eller klimatförändingarna i stället (men det kanske också är en konspiration?)!


    För att inte tala om maten på förskolor och skolor
  • Flickan och kråkan
    Joona skrev 2009-12-06 00:48:36 följande:
    Dock är jag tveksam till dos två för min dotter ska ha men inte jag! Varför?
    Nu är jag absolut ingen expert, men små barn generellt bildar inte antikroppar på samma sätt/lika effektivt som vuxna pga omognad i immunförsvaret....det är ju en av anledningarna till att barn 0-6 månader inte vaccineras. Barn beräknas ju i alla fall hittills ha lägre skydd efter en dos än vad vuxna beräknas ha. Har en vän som kontakta läkemedelsverket häromdagen angående skyddet efter första dosen. Hennes och min yngsta är jämngamla - dryga halvåret - 70% skydd beräknas de generellt ha (individuella olikheter finns) cirka 3 veckor efter första dos. Här har de dessutom skjutit upp andra dosen för att de tror att nya rekommendationer kommer att ha kommit till dess....dvs att en dos räcker. Vore skönt tycker jag .
  • Flickan och kråkan
    Pormoicheia skrev 2009-12-06 11:57:05 följande:
    Isåfall borde det vara lika fel att uppge länkar till sidor där vaccinet talas om på ett positivt sätt för det finns ju dem som okritiskt använder det kom källor också.Jag tror att det är viktigt att läsa så mycket man bara kan från båda sidorna och sen känna efter själv vad som känns rätt.
    En källa är ju inte bra eller dålig = trovärdig eller icke trovärdig pga att den är positiv eller negativ till vad den nu tar upp......
  • Flickan och kråkan
    villhabebbeimagen09 skrev 2009-12-06 21:23:16 följande:
    Det ska bli kul att se om det kommer fram till slut att detta bara handlat om pengar. Ska bli kul och se hur många som vill stämma läkare m.m.Eller om alla bara rycker på axlarna och säger ja jag har vaccinerat mina barn. Gjort är gjort och jag tyckte jag gjorde rätt val. Är vaccinet fel så är det ju ingen som kan klaga på det av dem sen
    ?????

    På vilket sätt är det "kul"?

    Vari finns humorn i att människor faktiskt blir svårt sjuka och dör i influensa (oavsett vilken), och vari finns humorn i att vänta på eventuellt svåra biverkningar av ett vaccin?

    Jösses!
  • Flickan och kråkan
    förnuftokänsla skrev 2009-12-06 21:43:42 följande:
    Tycker inte på ngt vis att omständigheterna kring denna "affär" är kul på något vis, men vi får heller inte glömma bort att folk dör av vaccinet också, folk som kanske inte hade fått smittan, eller fått smittan o klarat den finemang. Problemet är ju att man räknar med att influensan = döden, dvs man utgår från det i sina spekulationer, trots att dödligheten är löjligt låg i dessa sammanhang. En annan aspekt är ju att det är jobbigt att vara sjuk, tja, sjuk kan man bevisligen bli av vaccinet också, ngt man kanske sluppit om inte vaccinerat sig, och varit en av dem som inte blir smittade, eller som sagt, blir sjuk utan att dö (som man faktiskt blir ibland).
    Jag bagatelliserar verkligen inte dem som får svåra biverkningar av vaccin eller läkemedel, men inte heller dem som drabbats av svår sjukdom. Finns gott om dem som råkat värre ut än "förkylningssymptom". För hundrade gången: Jag och många andra räknar inte med döden.....vi vill undvika att riktigt små barn blir riktigt sjuka och får besvärliga efterverkningar. En halvåring som läggs in på sjukhus i influensa är ingen barnlek!
  • Flickan och kråkan
    villhabebbeimagen09 skrev 2009-12-06 23:06:06 följande:
    Jag tycker inte detta är kul. Men ni försvarar vaccinet så himlamycket. Och så många rycker på axlarna. Därför blir det intressant, att se vem som reagerar ifall de skulle komma fram. Dåå vill alla åt att stämma ochha pengar och allt.Människor, inte konstigt jorden går under sanrt.Bara såå ni vet det är 100% risk att leva. MAN KAN DÖ!
    ????

    Vaddå stämma och få pengar? Vilken amerikansk TV-serie lever du i?

    Jordens undergång.....? Och tror du det är ju knappast långsiktiga biverkningar något större problem.

    Säger fortfarande samma sak. Vari finns humorn....det handlar som övriga kommenterat inte om att vinna. Tycker man har viktigare frågor att fundera över om det är så man resonerar.
  • Flickan och kråkan
    förnuftokänsla skrev 2009-12-06 22:01:53 följande:
    Det jag är mer rädd för, är att man sprutar människor med osäkra substanser, ett val som är irreversibelt när det väl är gjort, jag är rädd att denna kortsiktiga lösning kommer att kosta den enskilda människan o staten mer i slutändan. Dvs, att man i retrospekt ser "sjuk i influensa" som en piss i Nilen jämfört med den kroniska sjukdom man drog på sig pga vaccinet.
    Den åsikten är du i din fulla rätt att ha. Än så länge har jag inte sett några bevis på att vi kommer att dra på oss kroniska sjukdomar pga detta vaccin, men visst möjligheten finns....liksom risken finns av en massa andra saker här i livet. Pratar vi osäkra substanser så får vi i oss en förfärlig massa mer sådant andra vägar än genom just vaccinationer.
  • Flickan och kråkan
    förnuftokänsla skrev 2009-12-07 15:19:47 följande:
    Javisst kan man köra med det argumentet också, dvs "varför inte lite till, när vi redan får i oss så mkt skit, gör väl varken från eller till med ett vaccin till (sen att man kanske behöver en ny om några månader, och en till, och en till...", visst!Spec o framförallt eftersom influensan är så allvarlig, eller?; Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, räknar med att att inte fler än 50 personer kommer att dö av svininfluensan i Sverige, under förutsättning att *ingen* vaccinerar sig (se www.nyhetskanalen.se/1.1153018/2009/08/20/gra... från den 20:e augusti). Hon baserar denna siffra på att endast 0.4 personer av 100000 dog av svininfluensan i Australien i somras, dvs under södra halvklotets vintersäsong, trots att INGET vaccin fanns tillgängligt. Ungefär samma andel dog i Chile och Nya Zeeland. Om man inte vaccinerar sig så är alltså den genomsnittliga risken att dö av svininfluensan ungefär en halv hundratusendel (0.5 på 100000). Samt vad gäller sjukdom som inte slutar i död (Från Australien, som då inte hade ngt vaccin, samt som myndigheter använt sig av bla Australien som ett exempel land)www.theaustralian.com.au/news/health-science/..."Our findings show that, for hospitalised patients, the clinical manifestations and severity of pandemic (H1N1) 2009 and seasonal influenza were similar," they wrote in the study published online yesterday by the Medical Journal of Australia.Even among pregnant women -- a group that was said to have been particularly at risk of severe complications in the recent epidemic -- the authors said they were "unable to demonstrate a difference in clinical severity" compared with pregnant women with annual flu strains. For the research, the authors tracked all 64 adults who were admitted to Liverpool Hospital with influenza from June 17 until July 31."Men självfallet finns det alltid de som drabbas hårdare än andra, även av vaccinet, men även av den mest simplaste "förkylning", bla låg jag själv inlagd, isolerad med AB dropp i över 1v pga en "vanlig" bihåleinflammation, en komplikation till en vanlig förkylning, min lilla son som fick dubbelsidig lunginflammation, också som en komplikation till ngt mer eller mindre vanligt virus som gick då vid tillfället, liksom min väninnas mamma som fick bakteriell blodförgiftning som komplikation, ngt som också ser ut att ha varit den slutgiltiga dödsorsaken vid några av svinisfallen, så frågan är hur "färgad" man har varit i sina bedömningar?! Freaks of nature/tillfälligheter då man är särskillt mottaglig finns alltid, i alla sammanhang, har man otur så har man, sjukdom kan man inte utrota, o sen är ju valet vad man gör för att slippa upp till var och en, om det sen var bra eller dåligt (för individen kontra befolkningen i det stora), vet man ju inte förrän det hela utvärderas denna gången (hittills har ju som sagt influensa vaccin inte visat sig ha ngn större effekt).
    Ja, jag vetatt du brukar hänvisa till Annika Linda. Ingen har sagt att någon massdöd kommer att gå i svininfluensans spår som den ser ut idag. Det har jag och många andra återupprepat om och om igen.

    Vad gäller artikeln från The Australien så var den ju inte så uttömmande, men du och jag läste den nog inte likadant oavsett. För det första stod det att studien redan stod under kritik pga sitt mycket begränsade underlag samt vad gäller tolkning av resultatet. Och även om man med ett bredare underlag skulle få fram samma resultat så innebär det i praktiken ändå en klart högre risk för små barn eftersom de vid alla influensor löper större risk och studien visade oavsett på ett större antal insjuknade vid denna influensa. Sedan är det ju intressant att du väljer Australien som exempel. Svininfluensan har ju slagit lite olika i olika länder. Små barn är ju den grupp som drabbats hårdast i just Australien....sjukhusinläggningar etc.

    Att som du redan nu säga att influensavaccinet är verkningslöst/inte har någon effekt är besynnerligt. Den nedgång vi ser nu beror ju inte på vaccinationer utan influensans inneboende tendens att gå i vågor. Vi hann ju inte vaccinera så att människor hunnit skapa immunitet innan toppen så att säga. Intressantare att se vad som händer senare under nästa år.....fler vågor lär komma med tanke på hur influensor brukar fungera.

    Vad gäller resonemanget: "Varför inte lite till, när vi redan får i oss så mkt skit, gör väl varken från eller till med ett vaccin till". Ja, hellre ett vaccin som innehåller lite kemikalier i jämförelse med annat vi stoppar i oss och utsätts för varje dag, än svåra sjukdomar. Med tanke på att du tidigare så hårt framhållit kopplingen kvicksilver - autism så borde ju ingen få tillåtas stiga utanför dörren med tanke på att vi andas in runt 0,2 mikrogram i veckan. Bara hoppas att ingen äter fisk. (Ja, jag vet att det finns olika former av kvicksilver det har också diskuterats tidigare så behöver inte dras i långbänk igen, dubbelt så skadligt är vad man i värsta fall räknar med). Vi får ju i oss en massa andra käcka tungmetaller och kemikalier den vägen = genom luften vi andas också. Självklart ska man inte vaccinera/medicinera i onödan men lite perspektiv får man ju ändå ha. Många ser ju utlandssemester som något positivt och utvecklande......och vaccinerar för att slippa eventuella sjukdomar. Bättre att stanna hemma eller helt enkelt hoppas på det bästa?
Svar på tråden Har du vaccinerat dina barn? SEEE HIT