• Vaseline

Hjälp: Hur många whiskeyglas?

Jag ska köpa en whiskeykaraff åt min man och vet inte hur många glas jag ska köpa till! Han vill ha setet framme, så att han kan ta en slurk när han så önskar ;) sådär manligt vettni. Men hur många ska jag köpa?? Karaffen är en rätt dyr present, men glasen kostar runt en hundring styck, men samtidigt tyckte jag han sa att han ville ha 4-6 st...
    2 känns snålt, men 4 eller 6 känns för många, 3 är ojämn! Han vill nog kunna bjuda gäster på whiskey...
    Tänk om han inte gillar utseendet på serien... Och många glas framme tar ju rätt stor plats!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 20:10
    Lutar åt fyra...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp: Hur många whiskeyglas?
  • Vaseline

Du som svarat fyra, varför?

• Tecken

Fyra, tycker jag. Allt annat känns puckat (ja, jag har lånat uttrycket från MediaMarkts reklamfilm).

Fyra känns som ett bra tal då det gäller glas. Säljs glas i flerpack, så brukar det vara fyra i.

• Ninso

Jag röstar också på 4. 2 är för lite, 6 känns som för många.

• SIN74

Jag har svarat fyra. Det känns som ett bra antal. Då räcker det till den lilla kompisgruppen. Är det en sort som man kan köpa till fler av efterhand kan han ju samla.

• Krätchen

Jag hade köpt 6 st. Alla glas behöver inte stå framme , kan vara bra i fall något går sönder eller om man är ett större sällskap.

• Abrakadabra

Jag skulle nog också köpa fyra. Annars två eller sex (känns konstigt med ojämnt antal glas). Se till att du får bytesrätt ? det vore jättesynd med en såpass fin present som dels kommer att användas under lång tid, dels ska stå framme, ifall han inte riktigt skulle gilla modellen.

• Vaseline
    Krätchen skrev 2009-12-04 19:02:38 följande:
    Jag hade köpt 6 st. Alla glas behöver inte stå framme , kan vara bra i fall något går sönder eller om man är ett större sällskap.
    Nej iofs, man kanske bara kan ha 2 framme också?
    6 känns lite för dyrt just nu, jag vet inte riktigt... Men färre än 4 är alltså för lite.
  • Vaseline

Undrar varför det känns så konstigt att ha ett ojämnt antal...

• Tecken
    Vaseline skrev 2009-12-04 19:28:11 följande:
    För att det bara gör det. Precis som med rosor - det blir ju jättekonstigt med bara två, ser ut som två tentakler
  • Krätchen
    Vaseline skrev 2009-12-04 19:07:46 följande:
    Nej iofs, man kanske bara kan ha 2 framme också?6 känns lite för dyrt just nu, jag vet inte riktigt... Men färre än 4 är alltså för lite.
    Det är en smaksak Inte färre än 4 tycker jag.
  • Vaseline
    Tecken skrev 2009-12-04 19:29:51 följande:
    För att det bara gör det. Precis som med rosor - det blir ju jättekonstigt med bara två, ser ut som två tentakler
    Haha fast glas?
  • mammatalman

Hur många vänner har han som kan komma samtidigt? Är de ett gäng på 7 personer så skulle jag köpa 8 glas. Men han behöver ju inte ha alla framme samtidigt.

• Vaseline
    mammatalman skrev 2009-12-04 20:27:52 följande:
    Hur många vänner har han som kan komma samtidigt? Är de ett gäng på 7 personer så skulle jag köpa 8 glas. Men han behöver ju inte ha alla framme samtidigt.
    Ofta har han väl bara pappa eller nån enstaka vän över som blir bjuden på whiskey... Beställde 4 nu, han får ju gärna köpa till sen, serien finns förhoppningsvis kvar
  • Krätchen
    Vaseline skrev 2009-12-04 20:29:48 följande:
    Ofta har han väl bara pappa eller nån enstaka vän över som blir bjuden på whiskey... Beställde 4 nu, han får ju gärna köpa till sen, serien finns förhoppningsvis kvar
    Nu bli jag nyfiken, vad är det för glas och karaff?
  • Vaseline
    Krätchen skrev 2009-12-04 20:33:11 följande:
    Nu bli jag nyfiken, vad är det för glas och karaff?
    Beställde härifrån
    www.kristallshopen.se/
    :)
  • Atamon

Jag skulle ha köpt sex stycken glas eftersom man brukar ha minst 12 om man köper en hel serie. Fyra stycken känns lite futtigt.. kan ju om inte annat vara bra att ha i reserv om de aldrig är fler än fyra som ska dricka

• Abrakadabra

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det ... Blommor brukar man ju ofta välja ojämnt antal, 3, 5, 7 etc. (fast 12 är ju också vanligt). Men serviser, glasserier etc. bukar man ofta ha i jämna tal. Kanske för att man traditionellt räknar med jämna par vid bordet? Jag skulle satsa på ett jämnt antal glas hur som helst

Vaseline skrev 2009-12-04 19:28:11 följande:
  • Coruscant

Man ska ju räkna på behovet - har ni ofta vänner över på whisky?
    -Med 6st glas kan man ha två par över på middag och bjuda på virre efteråt och så kan man ju ha valfritt antal glas framme och ha de andra i skåpet - både för fler gäster och eventuellt som reserv om något av glasen som står framme skulle gå sönder!

Eller är det bara mannen som dricker whisky?
    -Då räcker ju 1-2st

Svar på tråden Hjälp: Hur många whiskeyglas?