Abort vid kromosomavvikelse?
Skulle ni göra abort, om ni före v. 18 fick veta att fostret bar på en kromosomavvikelse?
Motivera gärna varför, eller vilka avvikelser ni eventuellt gör skillnad på.
Skulle ni göra abort, om ni före v. 18 fick veta att fostret bar på en kromosomavvikelse?
Motivera gärna varför, eller vilka avvikelser ni eventuellt gör skillnad på.
nog en känslig fråga. jag sitter här och funderar på vad jag skall svara. första tanken är "ja, men bara vid somliga avvikelser" men sedan vet man inte egentligen om man hade klarat att göra abort eller om man klarat att låta bli...
valde till slut "ja, men bara vid somliga.."
det finns väl kromosomavvikelser som inte har så allvarlig effekt, eller? sedan hade jag nog haft svårt för abort, oavsett. det är ju ändå ens barn. däremot, så om barnet haft en avvikelse som innebar att det aldrig kommer kunna leva, antingen pga fysiska eller psykiska hinder eller för att det förväntas dö vid födseln så hade ju abort varit det mest rimliga.
Nej, jag skulle inte göra abort oavsett, om ínte barnet skulle fejsa ett liv den inte skulle klara typ.
Annars , nä, om jag gör ett ativt val att bli gravid så väljer jag ju inte att döda fostret bara för att just det barnet inte passar mig.
ja vid samtliga kromosomavvikelser
Abort vid samtliga avvikelser som gör att barnet inte kan leva ett normalt och självständigt liv.
Ja, men bara vid somliga. Tex så skulle jag nog inte göra det om barnet skulle ha en extra Xkromosom.
Ja vid somliga. Finn sju kromosomavvikelser som gör att barnet dör i magen eller strax efter förlossningen tex.
Vid somliga.