• Anonym (Separera)

Vad gäller vid flytt för mig och barnen vid separation?

Jag har funderat under en längre tid att det är tid för mig och min sambo att separarera då det inte finns något kvar längre, vi bor ihop för barnen, inget mer, i alla fall från min sida.
    Vad gäller om jag ska flytta med barnen till min hemort som ligger 35 mil bort.. de måste givetvis byta skola och dagis vilket inte är bra men alternativet att han ska ha vårdnaden om dem går inte/vill ja givetvis inte heller.. han har eget företag och jobbar jämt, alltid kvällar o i bland nätter.

Så hur gör man? Jag vill inte bo kvar i vår nuvarande stad, annars hade det givetvis varit enklast för barnen.

• Svar på tråden Vad gäller vid flytt för mig och barnen vid separation?
  • Anonym

Kontakta en advokat för det är flera olika regler beroende på situation.

Min kompis fick inte flytta hur hon ville även om killen hade flyttat 55mil ifrån där hon och barnen bodde. Men när hon ansökt om helt boende hos henne för barnen så fick hon flytta vart hon ville.

Det är inte sammas om vårdnad och de har fortfarande delad vårdnad som jag förstått men de hälsar på pappan 4-5 gånger per år.

Han kommer nog alltid att ha umgängesrätt och då måste man lösa det tillsammans och stå för halva resekostnaden var.

Det är nog det enda jag vet, verkar komplicerat så åter igen kontakta advokat som kan hjälpa dig att göra allt rätt från början så det blir enklare.

• Anonym (Jag)

När jag ville flytta sa pappan att han inte skulle skriva på. Detta trots att han inte hade dem alls, inte ens varannan helg.

Jag ville flytta för jag hade träffat en man och jag ringde folkbokföringen och frågade. Svaret blev: Flytta du, vägrar han skriva på så gör vi en undersökning och så skriver vi barnen där de har sin huvudsakliga nattvila.

MEN detta var ju för att jag hade boendet och pappan hade ingenting vilket var hans eget val.
    Du kan risker att HAN får boendet om han bråkar om det.
    DIN hemort är ju dit du vill flytta, men BARNENS trygga punkt, där de har rotat sig är ju där ni bor nu.

Det beror alltså lite på, som jag har uppfattat det, på vem som har haft hand om barnen mest, vem som har varit den huvudsakliga vårdaren.
    Hur har ni annars tänkt dela upp umgänget? Hade din sambo tänkt gå ner i arbetstid för att kunna ha barnen varannan v? Eller hade han tänkt sig varannan helg?
    Praxis brukar också vara att umgängesföräldern står för kostnader och det praktiska vid hämtande och lämnande av barnen om sträckan är mindre än 1 mil enkel resa om det inte anses att kostnaden blir betydande för umgängesföräldern.
    Över 10 mil kan boendeföräldern tvingas bidra ekonomiskt utefter sin förmåga till det billigaste färdsättet. Men då måste det till en dom tror jag, umgängesföräldern kan inte själv kräva och få detta om boendeföräldern inte går med på det.

• Anonym (Separera)

tack för era svar.

Han är inte på samma nivå som mig utan vill kämpa vidare så han skulle nog inte skriva på.. Han jobbar JÄMT, jobbar han inte så sover han.. Det är jag som fixar allt med mat/ kläder, dagislämning och oftast även hämtning. Hans föräldrar tar hand om våra barn om jag jobbar kväll och inte kan ha dem, då "passar" han på att göra annat.. tex nått på huset eller fixar med något annat. I bland har han dem själv någon lördag när jag jobbar men är HELT slut när jag kommer hem å går å lägger sig och lämnar över allt till mig. Med andra ord skulle han aldrig orka med att ha dem själv.. och hans föräldrar ska inte behöva gå in å vara extra föräldrar.

Jag har sagt att ska vi gå isär så vill jag flytta hem till min hemort med barnen, vilket han inte accepterar och när jag frågar om han i stället skulle vilja ha dem här och jag flyttar själv och har dem varannan helg eller nå liknande så säger han att jag inte ens får flytta.. (att det finns regler om det alltså) Det är heller inget alternativ. Jag flyttar inte utan dem utan finns detta regler så får jag bo kvar tills de blir större och får välja själva var de vill bo...

• Anonym

Tror du kan flytta om du vill och han blir då skylldig att ge dig umgängesrätt och han ska se till att stå för halva kostnaden för resor till och från dig. Men det kan vara lättare för honom inom några år att söka för full vårdnad om du flyttar ifrån själv. Men som sagt, kolla med jurist vad som gäller. Du kan nog hitta en lösning, för det är ju inte bra om du bor kvar om du inte vill.

• Anonym

Om du flyttar med barnen utan hans tillåtelse kan han anmäla dej för egenmäktighet.. Det kan ses riktigt illa dessutom om ni hamnar i tinget om vårdnad eller boende senare. Det är inte smart att flytta långt mot hans vilja. Lagen ändras ev nästa år o då kan det bli lättare!

• ZsaZsa

Du får flytta vart du vill, men du får inte ta barnen med dig. Gör du det ändå och han gör rättssak av det, är risken påtaglig att du får flytta ensam och barnen stanna hos honom.

Skälet är förstås att barn har rätt till en god relation med _båda_ sina föräldrar. Det är föräldrar som skiljer sig, inte barn och barn behöver sina föräldrar tills de är vuxna. Ibland sedan också... :)

• Anonym (Separera)

Fast om han inte kan ta hand om barnen själv.. vad händer då?

• Anonym

Anonym (Separera) skrev 2009-12-06 23:12:51 följande:

inget. Han får ha barnvakt/nattdagis precis som du!
  • ZsaZsa

Anonym (Separera) skrev 2009-12-06 23:12:51 följande:

Om han inte kan eller inte vill ens en helg eller två i månaden, blir det ju något annat. Men jag har sett det där med att inte kunna förändras när de måste. Kanske inser han plötsligt att han måste göra andra prioriteringar eller är du helt säker på att det är helt uteslutet?
  • Anonym (Separera)

Visst kan det hända att han kan ändra på sig men eftersom han har eget företag så måste han ha sina kvällspass som han har nu.. dessutom är han inte van vid att ha dem, då jag har tagit nästan allt ansvar... Givetvis kommer han vilja ha dem helgerna..men hans föräldrar kommer förmodligen ta det mesta ansvaret.. vilket känns helt fel. Man kan ju kanske göra någonting så att han får ha dem tors till sönd..funkar för minsta som går på dagis men värre med äldsta sonen som börjar skolan och har obligatorisk närvaro. Ja det är mycket vi har och fundera på..

• ZsaZsa

Anonym (Separera) skrev 2009-12-06 23:38:34 följande:

Visst kan det hända att han kan ändra på sig men eftersom han har eget företag så måste han ha sina kvällspass som han har nu.. dessutom är han inte van vid att ha dem, då jag har tagit nästan allt ansvar... Givetvis kommer han vilja ha dem helgerna..men hans föräldrar kommer förmodligen ta det mesta ansvaret.. vilket känns helt fel. Man kan ju kanske göra någonting så att han får ha dem tors till sönd..funkar för minsta som går på dagis men värre med äldsta sonen som börjar skolan och har obligatorisk närvaro. Ja det är mycket vi har och fundera på..
    Kanske ni ska försöka tala om saken? Kan ni inte prata med varandra som folk ensamma så kan ni gå till familjerådgivningen och få hjälp med att reda ut saker och ting och föra ett sansat samtal.

Jag vet fäder (handlar oftast om det) som plötsligt efter en skilsmässa klivit in och tagit en helt annan roll och ett helt annat ansvar. Det är inte omöjligt och det vore väl det bästa för alla?
  • Anonym (Separera)

Helt klart att det vore det bästa om han tog mer ansvar.. vi ska gå till en familjerådgivare.. visst kan vi prata med varann men känner att det ändå vore bra att få komma i väg till någon annan o prata. Jag tror dock inte ja kommer få tillbaka några känslor för honom men vi kan ju komma en bit i frågan med barn, boende och så vidare och att dessutom kunna ha en bra och normal vänskaps relation utan bråk.

• Anonym

En ide kanske är att du skaffar eget boende där ni bor nu. Eftersom du har haft mest hand om barnen så kanske ni gör upp boende så också att du ansvarar men han har dem på helger. Om du får lagligt boende hos dig kan du flytta vart du vill med dina barn utan hans medtyckande. Sedan även söka full vårdnad om det finns skäl till det. Inte meningen att helt planera bort pappan utan en lösning till om du vill flytta vart du vill utan att måste få lov till det.

Det kan ta lång tid att processa, så börja planera och lycka till!

• ZsaZsa

Anonym (Separera) skrev 2009-12-06 23:58:08 följande:

Helt klart att det vore det bästa om han tog mer ansvar.. vi ska gå till en familjerådgivare.. visst kan vi prata med varann men känner att det ändå vore bra att få komma i väg till någon annan o prata. Jag tror dock inte ja kommer få tillbaka några känslor för honom men vi kan ju komma en bit i frågan med barn, boende och så vidare och att dessutom kunna ha en bra och normal vänskaps relation utan bråk.
    Det låter som en jättebra idé. Familjerådgivning måste inte ha som mål att man ska fortsätta tillsammans. Att skiljas med värdighet och på ett sätt så att det blir bra för barnen är minst lika viktigt. Lycka till!
  • ZsaZsa
    Anonym skrev 2009-12-07 01:53:56 följande:
    Om du får lagligt boende hos dig kan du flytta vart du vill med dina barn utan hans medtyckande. Sedan även söka full vårdnad om det finns skäl till det.
    Det här är helt fel. Det är inte en förälders bostadsadress som styr huruvida man kan flytta barnen. Det har med vårdnaden att göra i första hand. Så länge den är gemensam så ska båda föräldrarna skriva på för flytt. Varifrån du flyttar är helt oviktigt. Det finns heller inget som heter "full vårdnad". Det finns gemensam och enskild vårdnad. För att få enskild vårdnad krävs mycket goda skäl. En flytt är INTE ett sådant. Men även om man har enskild vårdnad är det inte självklart att man kan flytta. Har barnen ett fungerande umgänge med den andre föräldern kan vårdnaden och boendet flyttas över till denne om en förälder flyttar och därmed försvårar umgänget, förutsatt att umgängesföräldern processar om saken. Barns rätt till umgänge med en förälder är viktigt.
  • Anonym

I barns liv så ingår inte bara en mamma och en pappa, det är kamrater, lärare, fritidsaktiviteter och annat som binder BARNEN till sin hemmiljö och uppväxtort.
    Egentligen skulle det vara lag på att föräldrar som skiljer sig och barnen vill ha kvar sina kamrater och eventuell annan släkt på orten ska stanna på orten, den som vill flytta får bli umgängesförälder om barnen vill ha sina vardagsliv kvar.
    varför straffa barn med en flytt, är det inte nog med att föräldrarna har gått isär?
    Låt barnen ha ett fortsatt liv på hemorten om dom vill, pappan lär ta sitt ansvar på ett bättre sätt när han blir så illa tvingad, en positiv upplevelse även för honom och barnen.

Svar på tråden Vad gäller vid flytt för mig och barnen vid separation?