• Foodlover

Kan man ersätta kesellan i lussekatter med creme fraiche eller något annat?

Bor i Frankrike och kan inte få tag på Kessella. HJÄLP!

• Svar på tråden Kan man ersätta kesellan i lussekatter med creme fraiche eller något annat?
  • lokisse

quark...

Difficile est saturam non scribere
  • rödtopp

strunta i kesellan och blanda i två ägg istället det gör jag!
    jättegoda och fluffiga blir bullarna

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Tecken

Kesella är varumärkesnamnet på kvarg.

• Weezy

jag hade skippat kesella och creme fresh eftersom degen kan bli Tung. Gör vanlig vetebulls deg och blanda i saffran bara blir minst lika goda och fluffiga .. kan även rekomendera mindree socker så blir de ännu godare..

Talar av erfarenhet som bagare!

• sirisdotter

Är inte alls bagare - saffransbröd med kesella/kvark anses i recept bli mindre torrt än utan.
    Varför just saffransbröd anses blir torrt kanske bagaren kan förklara?

Weezy skrev 2009-12-05 12:08:08 följande:
    jag hade skippat kesella och creme fresh eftersom degen kan bli Tung. Gör vanlig vetebulls deg och blanda i saffran bara blir minst lika goda och fluffiga .. kan även rekomendera mindree socker så blir de ännu godare.. Talar av erfarenhet som bagare!
  • Hedebris

Lussebullar

Ingredienser

2pkt Jäst
    10 dl Mjölk värm
    300g Smör
    3dl Socker
    4 msk Vaniljsocker
    Saffran
    2 Äggulor
    Ca 20 dl mjöl (ej torr smet utan den ska fortfarande vara lite kladdig.)

Gör så här
    Värm mjölken och vispa ihop med jäst och smör. Blanda sedan ner socker, vaniljsocker, saffran och mjöl. Låt sedan jäsa i 45min. När jäsningen är klar, göres bullarna som i sin tur skall jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. När jäsningen är klar, pensla med äggula, tryck in russin alt mörk choklad(mums) och sätt in bullarna i ugnen.

• JA77

Strunta i Kesellan, det spelar ingen roll.

Svar på tråden Kan man ersätta kesellan i lussekatter med creme fraiche eller något annat?