• Minniemus

Blivande adoptanter i Stockholm

Hej!

Jag söker andra i Stockholmsområdet som ska/planerar/hoppas få adoptera under 2010-2011, och som vill lära känna andra i samma situation! Jag vet att man lär känna folk på Spira etc, när man väl fått sitt barn, men jag tycker det vore roligt att ha kontakt redan nu!

Vår utredning är så gott som klar och vi väntar på att få sända in den till AC.

/Minniemus

• Svar på tråden Blivande adoptanter i Stockholm
  • Kwela

Hej!

Vad kul att du har startat denna tråd, jag har varit på väg att själv göra det! Vi har just lämnat in vår levnadsberättelse och ska gå upp i nämnden i jan. Vet du hur lång tid det kan ta innan AC hör av sig?

• Minniemus

Hej msnorrland!

Dig har jag ju sett i hemutredningstråden, hade dock inte fattat att du bor i Stockholm... trodde ju Norrland. Fast det är klart, man kan inte gå på folks nickname - jag bor inte i Ankeborg

Jag har hört att det tar minst en månad innan AC hör av sig! Mer väntan alltså... men en månad känns lite i sammanhanget.

Vilka länder funderar ni på?

• Luscinia

Här är också en stockholms-brud med make som planerar adoption...

Vi skickade in vårt medgivande till AC och FFIA sista veckan i oktober och AC har tyvärr ännu inte hört av sig. Jo, med ett väldigt generellt brev, men alltså inget personligt för just oss.

Dock lutar det nu åt att vi kommer adoptera från Kenya via FFIA och så stå kvar hos AC för syskon längre fram. Vi hoppas kunna skicka papper till Kenya i början av april (måste vänta på den 3-åriga bröllopsdagen i mars) och sen åka dit på sensommaren alt tidig höst 2010.

Vore superkul att lära känna lite fler Stockholmare redan före barnet har kommit!

• Minniemus

Hej Luscinia!

Men vad säger du... då får man alltså ställa sig in på att vänta mer än 1,5 månad. Hoppas det bara beror på att de haft ovanligt mycket att göra i november.

Kenya är ju kul, då får ni en långvistelse utomlands "på köpet". Det är nog häftigt att bo där, och mysigt att får vara samlad som en familj den första tiden. Vi har ingen möjlighet att lösa det pga jobb osv men jag hade gärna velat!

Javisst skulle det vara kul att vara ett gäng Stockholmare som kan stråla samman sen när barnen kommit! Hoppas fler ansluter sig! (Om någon vill ha kontakt utan att skriva i en tråd så går det bra att inboxa istället!)

• Kwela

Hej!

Vad roligt att vi blir fler här inne. Jag känner att jag har ett behov att träffa andra i samma läge. Tråkigt och höra att det är väntetid hos AC också, fast vi har inte jättebråttom med allt. Jag vill att detta med adoption verkligen ska sjunka in så att jag kan ge mig in i det helhjärtat. Just nu känner jag mig lite rädd... Fast jag tror att jag måste gå igenom dessa stadier.

Jag har en väninna som inte är på FB som också ska adoptera och vill nog gärna också träffas någon dag. Fika eller vin

• familj05

Hej!
    Vi har börjat samla papper till Korea och räknar med/hoppas på att vara hemma med en liten under 2010
    Vore jättekul att lära känna fler som är i samma situation!
    Bra trådinitiativ TS!

• Luscinia

Igår fick vi mail från AC om att dom vill att vi ska ta kontakt med dom. Tyvärr måste det ske via telefon och dom har telefontid 9-12... grrr... jag vill ju att vi båda ska vara med på samtalet, det är ju inte bara en av oss som adopterar. Men, man kanske kan få till ett treparts-samtal...

Annars vore det supertrevligt med en träff, kanske någon gång i början av nya året? Och, en av fördelarna med vår typ av graviditet är ju att vi kan dricka vin om vi vill...

• Minniemus

Välkommen familj05!

En träff i början på nästa år låter jättekul, gärna med inslag av vin
    msnorrland: absolut, ta med din kompis!

Luscinia: När man talar om trollen... Då väntade ni alltså ca 1.5 månad på att AC skulle höra av sig, eller hur? Det kan man ju leva med. Lycka till med att få till samtalet, håller med om att telefontid 9-12 inte är helt ultimat när man är på varsitt jobb... Men tror du inte att ni bara ska bestämma en tid för möte?

• Luscinia

Jag ska ringa AC idag och se ifall vi kan få till ett möte istället. Dock skrev dom i det första generella brevet att dom har väldigt svårt att ta emot besök pga att dom har så mycket att göra, så jag tror vi måste sköta det via telefon. Eller kanske mail, då är vi ju alla på samma bana...

• Luscinia

Nu har jag pratat med AC och är nog ännu mer övertygad om att det blir Kenya via FFIA och sen ha möjlighet till ett syskon via AC...

Jag har en gammal (läs våren 2002) sjukskrivning bakom mig, men konsulenten tyckte att det var väldigt bra skrivet om den i utredningen så troligtvis kommer det endast behövas ett läkarutlåtande om att jag idag är helt frisk för att få skicka till tex Sydkorea.

Dock, om vi tar Sydkorea för syskon så har det antagligen gått så lång tid att sjukskrivningen inte ens behöver vara med i utredningen... ... det gäller ju att tänka taktiskt i den här världen!

Svar på tråden Blivande adoptanter i Stockholm