• FruNaftra

Otroligt snuskigt fett hår som gravid - vad gör man åt detta? Skäms ju.

Jag har hela tiden trott att håret ska bli fint och glänsande under graviditeten. Men för en vecka sedan har håret blivit fett. Otroligt fett. Går inte ens att tvätta bort! Jag schamponerar 2 ggr på morgonen, skippar balsan, och ÄNDÅ är håret mitt på huvudet (ej sidorna), närmast skalpen och kanske 5 cm ner så fett så det är äckligt! Ser ut som jag har kletat in margarin i håret. Blåser håret efter dusch och efteråt känns det som man har vax i händerna. Så jäkla äckligt. Det ser bedrövligt ut, skäms som tusan för jag ser otvättad ut även om jag har duschat och schamponerat flera gånger. Blä blä blä!!!

Vad tusan är det som händer?
    Och vad gör man åt detta?

Är gravid i v 29 föresten.

• Svar på tråden Otroligt snuskigt fett hår som gravid - vad gör man åt detta? Skäms ju.
  • Mandragora

Jag tror att det är en kombination av hormoner och annat i kroppen plus att du har speedat upp talgproduktionen i hårbotten ORDENTLIGT av ditt ivriga tvättande.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • FruNaftra

Men jag tvättade det bara 1 gång per dag tidigare fram tills håret började bli fett. Då schamponerade jag en gång extra för jag trodde mitt balsam inte blev bortsköljt ordentligt. Jag tycker inte håret blir fetare av att jag shamponerar det 2 ggr istället för 1 ggr....blir liksom ingen skillnad alls.

Nä alltså, jag testar snart Yes....

Mandragora skrev 2009-12-05 16:01:36 följande:
    Jag tror att det är en kombination av hormoner och annat i kroppen plus att du har speedat upp talgproduktionen i hårbotten ORDENTLIGT av ditt ivriga tvättande.
  • Mandragora

Men att tvätta håret en gång om dagen är OFTA.

Vanliga schampon innehåller starka anjoniska och amfotära tensider, vilket innebär att de är väldigt bra på att lösa fett, men också torkar ut håret och hårbotten. Att torka ut hårbotten med starka fettlösande medel som schampo gör också att talgkörtlarna i hårbotten börjar producera mer fett för att kompensera.

Och därmed blir det en ond cirkel - otroligt fett hår leder till ännu mer tvättande vilket bara gör saken värre.

• FruNaftra

På vilket sätt skulle det hjälpa?

garib skrev 2009-12-05 16:11:23 följande:
    lat det sjalvtorka
  • FruNaftra

Ah, jag trodde det var ganska normalt att tvätta 1 gång om dagen. Fast när barnet är här så lär jag inte kunna fortsätta på sama sätt ändå Jag får väl vara glad om man hinner kissa.

Tack för svaret!
    Vet inte riktigt vad jag ska göra mer än att försöka vänta ut detta.

Mandragora skrev 2009-12-05 16:10:47 följande:
    Men att tvätta håret en gång om dagen är OFTA. Vanliga schampon innehåller starka anjoniska och amfotära tensider, vilket innebär att de är väldigt bra på att lösa fett, men också torkar ut håret och hårbotten. Att torka ut hårbotten med starka fettlösande medel som schampo gör också att talgkörtlarna i hårbotten börjar producera mer fett för att kompensera. Och därmed blir det en ond cirkel - otroligt fett hår leder till ännu mer tvättande vilket bara gör saken värre.
  • AnnelieTyresö

Du kanske ska testa å byta till ett annat schampo å balsam?

Har du testat Salongsprodukter?

• Mandragora

Ja det är säkert normalt (som i att de flesta kanske gör på det sättet). Men det innebär ju inte att det är det bästa för håret. Själv använder jag inte schampo över huvud taget och tvättar det cirka en gång i veckan.

Prova att vänta ut det bara.

• FruNaftra

Annelie, nej det har jag inte testat. Tidigare idag köpte jag ett schampo för fett hår. Ska se om det blir någon skillnad. Jag har bytt schampo flera gånger tidigare i veckan men det har bara varit sorter för normalt hår.

Mandragora, vad tvättar du ditt hår med?
    Vad bekvämt att slippa föna det varje morgon Jag har jättetjockt hår så det tar sin lilla tid att få det torrt.

• Mandragora

Jag tvättar det vanligtvis med balsam (det kallas balsammetoden men man kan inte använda vilka balsam som helst). Ibland tvättar jag det med bikarbonat eller ägg.

Jag har också himla tjockt hår och fram tills för ett par veckor sedan var det helvetiskt långt dessutom. Eftersom jag praktiserar no poo (no schampoo) använder jag varken fön eller plattång eller vanliga stylingprodukter.

Svar på tråden Otroligt snuskigt fett hår som gravid - vad gör man åt detta? Skäms ju.