• FrkJenny

Måste bonusförälder hämta på fritids???

Familytime skrev 2009-12-05 19:01:22 följande:
    Det där är nog olika från dagis till dagis. I vår kommun är det det sammanboende parets tider som räknas och även inkomster mm. Så här skulle du inte kunnat få vara ledig på sommaren exempelvis om han har en son som har fritids. Eller som du beskriver det; ja, du hade fått hämta.
    Nej det är inte olika. Lagen gäller även i den här kommunen. Och jo, vi bor i samma kommun om jag inte missminner mig
    Det finns prejudikat på att bonusförälder inte är att jämställa med förälder när det gäller beräkning av (bonus)barnets tider.
    Däremot stämmer det att det är hushållets gemensamma inkomster som ligger till grund för barnomsorgsavgifterna.
  • FrkJenny

Alltså: prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22.
    lagen.nu/dom/ra/1998:22

• FrkJenny
    Morran01 skrev 2009-12-06 15:08:08 följande:
    Det är mamman som vill det, men min fråga var bara om jag måste hämta/lämna på fritids inte min eller min sambos vilja/ovilja att ha honom varannan veckaSå jag har fått bra svar att det varierar mellan kommuner tydligenSå tråden kan låsas/tas bort
    Nej, svaret du fått är att det INTE varierar mellan kommuner.
    FrkJenny skrev 2009-12-05 20:17:16 följande:
    Alltså: prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22.lagen.nu/dom/ra/1998:22
Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???