• Neapea

3 månaders blir hysterisk vid matning

Min son som snart är 4 månader blir helt hysterisk när vi försöker mata honom. Han får ersättning, det har han fått sen han var 4 veckor. Ibörjan funkade det jätte bra, men när han var 7 veckor började det krångla. Så fort vi sätter flaskan i munnen på honom vrålar han. Det tar 1,5-2 timmar att få i honom det han ska.
    Har varit inlagda på sjukhus för att han gick ner i vikt, men så fort det vände fick vi åka hem igen. Fick höra att vissa barn helt enkelt inte gillar att äta. Vad är det för jävla svar?! Bvc kommer inte med nått konkret heller.
    Vi har testat olika sorters mat, flaskor, nappar, matnings ställningar, ja allt man kan tänka sig. Inget hjälper eller funkar bättre.
    Ofta skriker han tills han somnar, och DÅ äter han. Tyvärr tar det ju en bra stund innan han somnar bara.
    Är det nån som vet vad detta kan bero på eller nått som hjälper?? Eller någon som har det likadant?

• Svar på tråden 3 månaders blir hysterisk vid matning
  • Ejin

vi har haft det lika dant i perioder.. dock har inte dottern gått ner i vikt.. Men hon kunde matvägra uppåt en 8 timmar på eftermiddagen ibland.. som tur var så åt hon alltid en stor flaska på natten...
    Jag vet inte hur de kom sig men helt plötsligt har hon börjat äta igen... men det har varit jätte jobbigt när det har varit som värst...

• Neapea

Vi har försökt vänta ut honom, för att han ska bli riktigt vrål hungrig. Men det hjälper inte heller. Jag hoppas att det går över snart på lillen med!

• Ejin
    Neapea skrev 2009-12-05 18:37:30 följande:
    Vi har försökt vänta ut honom, för att han ska bli riktigt vrål hungrig. Men det hjälper inte heller. Jag hoppas att det går över snart på lillen med!
    nä det funkade inte här heller...
    när min tjej var i samma ålder som din son var hon precis lika dan.. så då bärjade jag med gröt... gick ganska snabbt upp till ett mål gröt om kvällen för de var ofta då hon matvägrade som mest... gröt fattade hon nog inte riktigt var mat så de gapade hon för... men sen ville hon inte ha de heller...
    Men så vips.. tog de slut på den fasen och hon började äta igen..

Jag har satt det i sammband med att hon har varit sådan under vissa utvecklingsfaser.. antagligen händer mkt i kroppen (och knoppen) som har gjort att hon helt enkelt inte har velat äta... hon har även gnällt massor under samma tidsperiod... säkerligen av hunger.. och annat...
  • Neapea
    Stålmamma skrev 2009-12-05 18:38:27 följande:
    tycker han att maten rinner för fort eller sakta kanske?
    Vi har testat olika nappar och olika storlekshål, men ingen förbättring. :(
    Ejin skrev 2009-12-05 18:43:47 följande:
    nä det funkade inte här heller...när min tjej var i samma ålder som din son var hon precis lika dan.. så då bärjade jag med gröt... gick ganska snabbt upp till ett mål gröt om kvällen för de var ofta då hon matvägrade som mest... gröt fattade hon nog inte riktigt var mat så de gapade hon för... men sen ville hon inte ha de heller...Men så vips.. tog de slut på den fasen och hon började äta igen..Jag har satt det i sammband med att hon har varit sådan under vissa utvecklingsfaser.. antagligen händer mkt i kroppen (och knoppen) som har gjort att hon helt enkelt inte har velat äta... hon har även gnällt massor under samma tidsperiod... säkerligen av hunger.. och annat...
    Den här "fasen" har hållt på så länge nu. I över 2 månader, så tålamodet börjar tryta. Han är en riktig liten prins mellan måltiderna, gnäller inte och är allmänt nöjd med tillvaron. Så jag får inte riktigt ihop detta. Är han allergisk borde han ju va gnällig och ha ont i magen eller?
    Har precis börjat ge honom lite potatis, men det tyckte han inte heller va nån hit...
  • kamponella

Jag ammar visserligen, men min 3-månaders har krånglat med mat sedan han var 3 veckor och det hände nästan övernatt. Nu har vi vissa dagar lite bättre, men överlag så är amning en stor kamp och jag är helt slut. Han äter, som ditt barn, bara när han är tillräckligt sömnig. Flaskan tar han tyvärr inte så min man kan inte avlasta mig heller. Har som du tänkt på allergier och ska testa nu mjölkfritt för att hans viktuppgång har saktat ner. BVC säger förstås ingenting, Puhhh.... Men jag hoppas på någon förbättring både för er och oss! Kram!

• Neapea
    kamponella skrev 2009-12-05 22:37:51 följande:
    Jag ammar visserligen, men min 3-månaders har krånglat med mat sedan han var 3 veckor och det hände nästan övernatt. Nu har vi vissa dagar lite bättre, men överlag så är amning en stor kamp och jag är helt slut. Han äter, som ditt barn, bara när han är tillräckligt sömnig. Flaskan tar han tyvärr inte så min man kan inte avlasta mig heller. Har som du tänkt på allergier och ska testa nu mjölkfritt för att hans viktuppgång har saktat ner. BVC säger förstås ingenting, Puhhh.... Men jag hoppas på någon förbättring både för er och oss! Kram!
    Det hände nästan över natten med Alfred med. Han gick inte upp i vikt av min mjölk, därför slutade jag amma så tidigt. Ibland undrar jag om han inte blev riktigt mätt av amningen och att det ligger kvar i hans lilla huvud och gör att han tycker att det är "onödigt" att äta eftersom han ändå inte blir nöjd. Lite långsökt kanske...
    Men visar han några andra tecken på allergi? De ska ju få utslag, ont i magen, spy kaskader, lösa i magen mm enligt bvc. Inget stämmer för oss... Hoppas det kanske kan hjälpa för er iaf!
    Äter han om ni matar med sked eller ur kopp? Tänkte att det kanske kunde funka. Men antar att ni precis som vi testat det mesta.
    Kram!
  • Läntandelavendel

Hej!

Vad jobbigt för er! O så trist att BVC inte tar er på allvar!! Ibland undrar man varför de finns!

Vi har det likadant med vår dotter ibland, periodvis. Hon e snart 5 mån. Dock inte så långa perioder som ni verkar ha det! Hon håller på så i ngn vecka, sen e det bra i några veckor, sen kommer "återfallen".

Efter att ha analyserat hennes beteende tror jag att det kan bero på följande:

*utvecklingsfas (dock verkar den ha pågått lite för länge i ert fall... - Håller han på så JÄMT? Eller har ni bättre perioder)

*för trött för att äta (det är jobbigt o bebisen orkar inte lägga energi på det. kolla så ni inte har för små hål i napparna!)

*för uppspelt för att äta (allt annat runt omkring e så mkt roligare)

*föredrar smakisar (har ni börjat med det? Vår lilla protesterar aldrig mot att äta med sked, det e mkt roligare...)

Lycka till! Det vänder nog snart ska ni se! Jag håller tummarna!

Kanske ni ska mata honom vid ett tillfälle då han e riktigt avslappnad, atningen när han precis vaknat. Eller då han precis håller på o somna (halvsover) så han inte e så uppspelt eller övertrött!

• Ell

Vår dotter var likadan, hon kunde gå upp till 12 timmar mellan måltiderna så tillslut fick de sätta en sond i näsan då hon rasade i vikt. Inget vet varför hon bara slutade äta. Hon totalvägrade flaska som innan gått jättebra. Det började runt 3 månader. Till slut kom vi på att vi kunde ge på sked istället och det funkar jättebra nu men det var lite knöligt innan hon slutade spilla så mycket. Nu får hon i sig ca 140 ml välling på sked på ca 20 minuter. Går det att ha honom i matstol eller är han för ostadig?

• kamponella
    Neapea skrev 2009-12-06 08:58:45 följande:
    Det hände nästan över natten med Alfred med. Han gick inte upp i vikt av min mjölk, därför slutade jag amma så tidigt. Ibland undrar jag om han inte blev riktigt mätt av amningen och att det ligger kvar i hans lilla huvud och gör att han tycker att det är "onödigt" att äta eftersom han ändå inte blir nöjd. Lite långsökt kanske... Men visar han några andra tecken på allergi? De ska ju få utslag, ont i magen, spy kaskader, lösa i magen mm enligt bvc. Inget stämmer för oss... Hoppas det kanske kan hjälpa för er iaf! Äter han om ni matar med sked eller ur kopp? Tänkte att det kanske kunde funka. Men antar att ni precis som vi testat det mesta. Kram!
    Han är väldigt lös i magen, det nästan kommer bara vatten. Men även det tycker BVC är normalt; inte enligt mig iaf. Började mjölkfritt idag, bara för att testa en vecka eller så.
    Vi har inte börjat med smakisar än, men ska det direkt när han fyllt 4 månader. Vi försökte mata honom med flaska och det gick inget vidare. Vet inte om det var mjölk eller flaskan han vägrade. Tror faktist att både och för han fick mjölk i munnen men svalde inte.

En annan sak som jag misstänkte ett tag var tyst reflux (syra uppstörtningar). Läste på lite och allt verkade stämma. Sedan var vi på akuten men honom en gång då det gått 2 dagar då han knappt åt någonting. Läkare kollade honom och såg bara att han lite röd i halsen. Tyst reflux sade han var helt möjligt men eftersom han ändå hade gått upp i vikt helt ok, då gjorde de inga andra utredningar. Men i ert fall tycker jag borde de ju göra det för att er lilla gick ner i vikt.
Svar på tråden 3 månaders blir hysterisk vid matning