• Cliffan

mjölkstockning OFTA

Är det någon mer än jag som haft mjölkstockning mer än 1 gång?

har ett barn sen tidigare som jag ammade i 1 år. Hade inte mjölkstockning en enda gång. Nu har jag mitt andra barn som jag ammat (å ammar än)i 7 mån å nu har jag stockning för 5:e gången. Ringde min barnmorska som svarar: du är en ovanlig kvinna, jag har aldrig hört talas om att man kan ha det så ofta.. (hon är dessutom erfaren... tyckte det lät lite skumt... )så jag ringde vårdguiden å dom skickade mig vidare till amningshjälpen... som skickade mig vidare till amningshjälp på BB på sjukhus... som nu ska ta in mig för odling...

Vill bara höra om jag verkligen e så ovanlig.. låter inte klokt tycker jag.. lite mjölkstockning kan jag väl inte vara ensam om? :)

• Svar på tråden mjölkstockning OFTA
  • Cocco

Du kan ju börja äta spc-flakes från hälsokosten. Det minskar risken fölr mjölkstockning. Har du en bh som sitter dåligt?
    Har ditt barn dåligt tag så det inte tömmer brösten ordentligt?
    Har du amningsnapp?

Jag hade mycket små stockningar men "bara" två som verkligen gjorde mig sjuk.

Det finns något mer man kan äta för att minska risken för stockning också.
    Typ lecitin eller nått sånt.

• Cliffan

ja, jag kör ju med flingorna, men det verkade ju inte fungera till denna gången. har ju ändrat ställning, ingen åtsittande bh osv... tycker jag testat det mesta. Det värsta e ju att man känner sig så himla utslagen. Får alltid 39 graders feber under ett dygn, sen har jag ont 2 dygn, sen e det som bortblåst. Får det oxå alltid på samma bröst å på samma ställe, så det känns som att det är samma kanal som drabbas.. men va vet jag..

det jag kan tänka mig som utlöser det är att jag vet att jag inte har samma tid att amma lika länge som jag hade med mitt första barn för nu kräver ju liksom han uppmärksamhet när jag ammar lillan.

• Cocco

Jag hade en kanal som stockade sig igen och igen och igen. Jag slutade helt krasst amma på det bröstet och fortsatte att bara amma på det andra.
    För mig var det aldrig något problem att bara amma på ett bröst.
    Det kanske var en "slapp" lösning men det just då var det en enkel och väldigt effektiv lösning.

• Leiah

Här har du en till! Jag hade också mjölkstockning 5 ggr de första månaderna. Sjukt jobbigt, men så otroligt ovanligt kan det väl ändå inte vara? Inte vad nån sagt till mig iallafall.

Men lider verkligen med dig! Antar att du redan fått alla råd som finns... men annars är du välkommen att höra av dig så kan jag dela med mig om vad jag fått lära mig =)

Kram!

• Blå Flygare

Jag hade flera lätta stockningar i början med dottern. SPC hjälpte mig. Men jag tror stress var en stor bov, var stressigt när hon skrek så mycket och jag var osäker på så mycket inkl amning. Sen reglerade jag amningen också, eftersom hon hade magont o ville tröstäta jämt. Försökte amma fritt mot stockningar, men då blev det värre (hon tröståt och då blev det så tätt att produktionen ökade utan att hon åt mer)

• vittra

Det finns ju så många orsaker till mjölkstockning. Jag fick början till mjölkstockning en gång pga att jag låg konstigt på natten och klämde åt på nåt konstigt vis, handpumpade typ konstant den dagen och smärtan försvann väl till dan efter om jag inte minns fel. Men sedan fick jag två gånger pga sk white spots. Är osäker på varför det blev så, men det verkar ju ha med själva kvaliteten på mjölken att göra, bildades ju som klumpar som täppte igen liksom. Då fick jag hög feber en av gångerna och gjorde sjukt ont i över en vecka efteråt eftersom jag var tvungen att pilla bort den där pricken liksom. Fick till slut bort den med hjälp av en nål! *ajaj* Har aldrig tänkt på att det skulle vara något ovanligt att få mjölkstockning ofta, har snarare fått tvärtom uppfattning

• Lussekatten87

Jag har fått 3 mjölkstockningar under mina 4 amningsmånader med dottern.
    Det har varje gång berott på att jag sovit med överfullt bröst,alltid på samma bröst har jag fått stockningen också!Dottern har sovit extra länge på natten och så har jag legat på det bröstet o klämt mig.
    Nu senaste gången kände jag mig rikigt dålig i flera dagar faktiskt.
    Fick frossa,frös som en tok,och mådde pyton.Ingen aptit heller..
    och varje gång mjölken rann till så gjorde det så sjukt ont{#lang_emotions_yell}

Det jag brukar göra om jag får det är:

Amma ofta på det onda bröstet
    Låt bröstet aldrig bli fullt
    Massera på det onda när barnet suger,i riktning mot bröstvårtan
    Ta en jättevarm dusch
    Ligg inte och sov på den sidan du har ont.

Detta har hjälpt mig varje gång att bli bra efter ett par dar!!

lycka till!

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • minimou

Jag ammade min stora flicka i 10 månader utan en endaste mjölkstockning. Nu med min andra dotter som är 7 veckor är jag inne på andra mjölkstockningen redan. Jag tror att det för mig beror på stress, bl a då jag hela tiden måste avbryta amningen för att springa efter min vilda (snart) tvååring.

• lill tess

Första barnet aldrig........nu sitter jag med 5 stockningen och han är 7mån. Kommit de senare månaderna. Har aldrig fått feber men ont och rött och hårt. Klarat att pumpa och amma bort dem. Nu så har jag haft denna sen igår och det kommer inget när jag pumpar och killen ammar tills det slutar komma och blir arg. stockningen tömms inte....suck

tips mottages gärna

• Najkan

försök att undvika dra eller att bli kall om brösten.. det kan ofta orsaka mjölkstockning ! det tipset har ja fått höra iaf ! hoppas allt löser sig !

• Trynträ

Jag har ibland fått det så ofta som en gång i veckan. Skitjobbigt är det. Nu försöker jag se till så att lillan äter ordentligt på varje bröst så att det töms men det är ibland lättare sagt än gjort om hon bara vill snutta. Har jag väl fått mjölkstockning så brukar det bli bättre om hon är lite hungrig för då lossnar det lättare. Jag försöker också massera ur alt. pumpa ur mjölken men inget är så effektivt som när bäbisen suger. Att byta amningsställning kan också hjälpa. Sen bör det inte gå alltför lång tid mellan amningarna heller. För mig är 4 timmar nästan max.

Svar på tråden mjölkstockning OFTA