• Anonym

Ska jag inte få lön?

Jobbar som personlig assistent, hat gjort det några månader. Är fortfarande provanställd. Nu är de så att den jag tar hand om har akut blivit inlagd på sjukhuset, 2 veckor handlar de om. På senaste p-mötet så sa chefen att vid ändring i schemat så får man betalt som vanligt om de inte är 2 veckors varsel. Om man vet om ändringen två veckor innan så ingen betalning. Nu säger han att iom att vi är timanställd så e de ingen betalning. Vi jobbar efter schema så de är ju halva lönen som försvinner. Detta hände pang på o de va ingen 2 veckors varsel.

Stämmer detta?

• Svar på tråden Ska jag inte få lön?
  • Tessideluxe

Om man är timanställd så får man normalt bara betalt för de timmar man jobbar, så jag tror faktiskt att man kan göra så. Men du borde kunna stämpla om du då blir arbetslös? Om du är berättigad till A-kassa så borde du kunna använda dina 75 deltids-stämpeldagar när sånt här händer, eftersom du då egentligen är arbetslös (om du står till arbetsmarknadens förfogande under de veckorna).

• Anonym

Jag jobbar på en medicinavdelning och det händer ganska ofta att vi får in patienter som har assistenter. Oftast brukar då assistenterna vara med sin brukare de arbetstider de normalt skulle arbetat. Men det där verkar skilja lite ibland beroende på om det är privata assistansföretag eller kommunala.

Ibland har det hänt att vi haft en patient som legat hos oss väldigt länge och då har assistenterna (om det varit kommunen som varit arbetsgivare) blivit tillfälligt utplacerade hos antingen andra brukare eller på ex något äldreboende eller inom poolen osv.

• Anonym (tyvärr ingen lön)

Hej!

Jag är på bägge sidor när det gäller personlig assistans och tyvärr är det så att om den som du arbetar för läggs in på sjukhus så skall sjukhuset ta hand om personen på samma sätt som ni i arbetsteamet vanligtvis gör i hemmet och på grund av detta så får ni tyvärr ingen lön för dessa timma som personen är inlagd på sjukhus.

Dock kan vissa undantag förekomma men dessa skall ha beviljats av Försäkringskassan när personen beviljats assistans och det förekommer mestadels vid de fall då personen har så stora eller svåra hjälpbehov att sjukhuspersonalen inte kan tillgodose de behoven.

Så tyvärr får du ingen lön för denna tid då akut sjukhusinläggning sker.
    Men kontakta det bolaget du arbetar på och se om det går att sätta upp dig eller er som vikarier hoos andra personer så att det går att få några timmar.

Lycka till!

• Anonym (rätt till lön)

Jag arbetar som ekonomiansvarig på ett assistansföretag och har du ett schema som du går på så har du rätt att få betalt för dina timmar. Eftersom du går på en schemarad så är det precis som du skriver tidigare att ändring av schema måste göras två veckor innan den börjar gälla. I vissa fall har brukaren möjlighet att ha med sig sina assistenter på sjukhuset men det måste i så fall finnas ett beslut från försäkringskassan där de godtar det.

Jag förstår att din arbetsgivare inte vill betala för timmarna eftersom det inte är något som de i sin tur kan fakturera vidare men det är en kostnad som företaget måste stå för.

Mvh Carina

• Anonym

Jo jag kan stämpla. Jag tycker bara att det är konstigt att chefen på mötet sa så, o då va de inget snack om att vi är timmanställda= ingen lön då. Men nu när de har hänt så ändras de. Ja ska kolla upp me facket.

På sjukhuset så va en av föräldera me hela tiden o de fick bara vara en där. Detta är ett rätt så litet företag, runt 40 anställda. Känns som om nån inte riktigt har koll

jag tackar för svar. Ska kolla upp detta, känns ju lite osäkert om man bara kan bli av me halva lönen så där.

• Anonym (Fa)

Anonym (tyvärr ingen lön) skrev 2009-12-05 20:57:03 följande:

Hej!Jag är på bägge sidor när det gäller personlig assistans och tyvärr är det så att om den som du arbetar för läggs in på sjukhus så skall sjukhuset ta hand om personen på samma sätt som ni i arbetsteamet vanligtvis gör i hemmet och på grund av detta så får ni tyvärr ingen lön för dessa timma som personen är inlagd på sjukhus.Dock kan vissa undantag förekomma men dessa skall ha beviljats av Försäkringskassan när personen beviljats assistans och det förekommer mestadels vid de fall då personen har så stora eller svåra hjälpbehov att sjukhuspersonalen inte kan tillgodose de behoven. Så tyvärr får du ingen lön för denna tid då akut sjukhusinläggning sker.Men kontakta det bolaget du arbetar på och se om det går att sätta upp dig eller er som vikarier hoos andra personer så att det går att få några timmar.Lycka till!
    Jag tror du har fel i första stycket. Sjukvårdspersonal (som får betalt av landstinget) kan aldrig ersätta personlig assistans (som får betalt av FK). Det är helt orimligt att sjukvårdspersonalen ska ersätta PA! PA känner brukaren på ett sätt som sjukvårdspersonalen inte gör. PA har även tid för brukaren på ett annat sätt, då de bara har en brukare att ta hand om - sjukvårdspersonalen har flera patienter. Jag har själv jobbat som PA på sjukhuset vid ett flertal tillfällen.

Och till TS: Ja, eftersom du går på schemarad, så har du rätt till lön två veckor - iaf enligt de flesta kollektivavtalen. Kolla vad som står i just ditt kollektivavtal!
  • Anonym

Anonym (Fa) skrev 2009-12-06 11:55:01 följande:

Anonym (tyvärr ingen lön) skrev 2009-12-05 20:57:03 följande: Jag tror du har fel i första stycket. Sjukvårdspersonal (som får betalt av landstinget) kan aldrig ersätta personlig assistans (som får betalt av FK). Det är helt orimligt att sjukvårdspersonalen ska ersätta PA! PA känner brukaren på ett sätt som sjukvårdspersonalen inte gör. PA har även tid för brukaren på ett annat sätt, då de bara har en brukare att ta hand om - sjukvårdspersonalen har flera patienter. Jag har själv jobbat som PA på sjukhuset vid ett flertal tillfällen. Och till TS: Ja, eftersom du går på schemarad, så har du rätt till lön två veckor - iaf enligt de flesta kollektivavtalen. Kolla vad som står i just ditt kollektivavtal!
    Jag har jobbat som PA där brukaren blev inlagd på sjukhus och blev då utan lön, FK ville inte betala ut.

Men TS, som andra har sagt, går du efter ett schema så måste samma regler gälla som för de andra och du bör få betalt två veckor om du inte varslats om detta innan.
  • Assistent KA

NEJ! NEJ! NEJ! Nu är jag sen på bollen här men bara för att förtydliga för andra som eventuellt hittar hit:

Läggs brukaren in på sjukhus och du har en fast anställning med X antal timmar per månad så behåller du lönen för dessa. Företaget säger förmodligen upp dig direkt brukaren läggs in med hänvisning till arbetsbrist, och ska då betala din lön under uppsägningstiden.

Det där med 2 veckors varsel är en SCHEMAOMLÄGGNING. Det betyder att de lägger om tiden, men DE FÅR ALDRIG PLOCKA BORT TID om du är anställd på en tjänstgöringsgrad. Är du anställd på 100 timmar får de inte ändra till 70 timmar och kalla det schemaomläggning. Vid en schemaomläggning ändrar man schemat, inte antalet timmar.

Ex: Du jobbar 8-17 hos en brukare. Arbetsgivaren meddelar 2 veckor innan att du ska jobba 7-16 istället, det är en schemaomläggning. De flyttar befintlig tid.

Massor av privata företag kör med den där skiten och menar att de kan sätta anställda utan lön bara de förvarar om det 2 veckor innan, det är lögn och bryter mot avtalet. Det finns inget som heter "ledig utan lön" som många företag gärna påstår. Har själv fått retroaktiv lön på över 10 000 kr för att jag kontaktade facket som tog det till förhandling.

• Assistent KA

FK betalar inte ut ersättning för assistans till företaget om brukaren ligger på sjukhus, det stämmer, men det påverkar inte att assistenterna behåller sin lön. Företaget får vackert betala lönerna ändå. Därför ljuger de självklart om det för att slippa.

Svar på tråden Ska jag inte få lön?