• Anonym

Ska jag inte få lön?

Jobbar som personlig assistent, hat gjort det några månader. Är fortfarande provanställd. Nu är de så att den jag tar hand om har akut blivit inlagd på sjukhuset, 2 veckor handlar de om. På senaste p-mötet så sa chefen att vid ändring i schemat så får man betalt som vanligt om de inte är 2 veckors varsel. Om man vet om ändringen två veckor innan så ingen betalning. Nu säger han att iom att vi är timanställd så e de ingen betalning. Vi jobbar efter schema så de är ju halva lönen som försvinner. Detta hände pang på o de va ingen 2 veckors varsel.

Stämmer detta?

• Svar på tråden Ska jag inte få lön?
  • Tessideluxe

Om man är timanställd så får man normalt bara betalt för de timmar man jobbar, så jag tror faktiskt att man kan göra så. Men du borde kunna stämpla om du då blir arbetslös? Om du är berättigad till A-kassa så borde du kunna använda dina 75 deltids-stämpeldagar när sånt här händer, eftersom du då egentligen är arbetslös (om du står till arbetsmarknadens förfogande under de veckorna).

• Anonym

Jag jobbar på en medicinavdelning och det händer ganska ofta att vi får in patienter som har assistenter. Oftast brukar då assistenterna vara med sin brukare de arbetstider de normalt skulle arbetat. Men det där verkar skilja lite ibland beroende på om det är privata assistansföretag eller kommunala.

Ibland har det hänt att vi haft en patient som legat hos oss väldigt länge och då har assistenterna (om det varit kommunen som varit arbetsgivare) blivit tillfälligt utplacerade hos antingen andra brukare eller på ex något äldreboende eller inom poolen osv.

• Anonym (tyvärr ingen lön)

Hej!

Jag är på bägge sidor när det gäller personlig assistans och tyvärr är det så att om den som du arbetar för läggs in på sjukhus så skall sjukhuset ta hand om personen på samma sätt som ni i arbetsteamet vanligtvis gör i hemmet och på grund av detta så får ni tyvärr ingen lön för dessa timma som personen är inlagd på sjukhus.