• Lovemusic

Hur fick du ditt första jobb efter högskoleexamen?

Hej!

Jag är en tjej, 34 år, som i våras tog min kandidatexamen i marknadsföring. Jag har ett jobb idag dock inte inom det jag är utbildad. Har sökt flera jobb jag tycker mig ha kvalifikationer för och jag tror att jag skulle klara av på ett bra sätt. Men, jag kommer inte ens på intervju. Och när jag frågar hur de har valt och vad jag eventuellt saknar så har svaret alla gånger varit arbetslivserfarenhet inom det specifika området. Men hur sjutton gör man då? Hur har ni fått ert första jobb som matchar er utbildning?

• Svar på tråden Hur fick du ditt första jobb efter högskoleexamen?
  • doriah

Jag hoppade på ett vick efter min mammaledighet (eller mitt i - vi fick styra om lite...) men då hade jag ännu inte tagit examen. Jag hade ex.jobbet kvar och hade sån rackarns tur att jag fick tillsvidare då jag fick ut examen...

Lärare, är jag - för övrigt

• krompa

Jag vikarierade och fick erfarenhet så jag kunde få fast sen...
    Men jag hade nog en dos tur oxå =)

Jag antar att vissa yrken har färre vikariat, men testa se om det finns något vik du kan söka. Se då till att du får tjänsteledigt från ditt nuvarande jobb så du inte strå utan jobb när vikariatet är över..

• Argo

Via exjobbet. Gjorde exjobbet mot, och delvis på plats på, företaget och de ville anställa mig efteråt.

• CarlHerman

Jag fick ett vikariat där jag gjort min praktik. De ringde och frågade om jag var intresserad dagen innan jag tog examen!

Min kille fick sitt genom traineeprogram. Han var garanterad jobb bara han tog sig igenom traineeprogrammet.

• Gladskit

Jag fick också anställning på samma företag där jag gjort min praktik. Jag har haft tur, för efter båda de utbildningarna jag läst sen gymnasiet så har jag fått jobb på det sättet. Finns det jobb att få i din bransch genom bemanningsbolag? Att jobba som uthyrd på längre uppdrag kan vara en bra väg att skaffa sig arbetslivserfarenhet som man sen kan ta med sig vidare.

• FruSascha

Genom en annons. Det var till ett traineeprogram och de annonserade på platsbanken.

• uniMog

jag sökte 5 jobb under sista terminen och valde ett jag blev erbjuden

I can Cum Lauder
  • uniMog

...eller mer korrekt, det är lite tidigt än, jag skickade personligt brev och cd till 5 intressanta företag. Sökte inte specifika utannonserade tjänster

I can Cum Lauder
  • Kjell2

Genom annons och en vanlig anställningsprocedur.

Vad jag förstått så är arbetsmarknaden för marknadsförarare inte helt lysande. Arbetgivaren kan välja och vraka en hel del.

Försök skaffa erfarenhet på så många sätt som möjligt. Leta vikariat som kanske inte utlyses, utnyttja ditt nätverk. Sök jobb på andra orter. Ta jobb som inte är marknadsföringsjobb men som kan leda dit.

Något som inte ska underskattas är att jobb inom frivillig och intresseorganisationer. Det ger ingen lön men ger pluspoäng på ditt CV. Finns massor av organisationer som skulle uppskatta en marknadsförare som hjälper med kampanjer, utskick, strategier mm. Om jag skulle söka en marknadsförare vore jag mycket intresserad av den som planerade och genomförde djurvännernas kampanj mot grisuppfödarna. Väldigt skicklig genomförd.

/Kjell

• Majas mamma

Jag sökte arbete via AF, fick komma på rekryteringsseminarium och fick jobbet

Svar på tråden Hur fick du ditt första jobb efter högskoleexamen?