• tisteln

Jul Kakor

Sett några trådar med julgodis, men julkakor då???

Ja, pepparkakor och lussebullar - det är ju självklart, men vad bakar ni mer till julen????

• Svar på tråden Jul Kakor
  • Nicke Nyfiken

Jag har nog inga speciella kakor jag brukar baka, men såg ett recept på peparkaksgrottor med lingonsylt som jag tänkte prova.

• Dundermamman

Jag bakar förutom lussebullar och pepparkakor även mjuk pepparkaka, vaniljdrömmar, mandelmusslor och skurna chokladbröd eller kolabröd

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • tisteln

Tänker nog baka mandelmusslor - det var många år sedan.
    Skulle vilja ha ett gorånsjärn, men jag vet inte om de finns att köpa idag..

Någon som har ett recept på kejsarkronor?

• Vroooooom

Drömmar, schackrutor, hallongrottor, havreflarn, chokladrutor och spritskransar är exempel på kakor jag brukar baka till jul.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Dundermamman
    Vroooooom skrev 2009-12-08 14:15:13 följande:
    Drömmar, schackrutor, hallongrottor, havreflarn, chokladrutor och spritskransar är exempel på kakor jag brukar baka till jul.
    Ja, schackrutor bakade jag ju också förra julen...dom älskade sonen så det får jag nog göra i år också!
  • honeybun

Jag gjorde en saffranscheescake.. Kanske ingen kaka men det var mycket gott..

8 bitar (Det är stora bitar, vi fick 12-13 normalstora bitar)
    Ingredienser

150 g pepparkaka, cirka 15 stycken
    75 g smör
    500 g kesella gourmet
    3 st ägg
    1 dl socker
    0,5 g saffran, ett kuvert
    1 st citron, rivet skal från (jag hade inte det)

Översta lagret
    400 g crème fraiche
    1 msk vaniljsocker

Tillagning
    1 Mixa, eller stöt, pepparkakorna till smulor.
    2 Smält smöret och blanda med pepparkakssmulorna.
    3 Tryck ut smulorna i pajformen och förgrädda pepparkaksbottnen i 5 minuter, 200 grader.
    4 Vispa ägg och socker pösigt.
    5 Rör ner kesella, rivet citronskal och saffran. Låt smeten dra i 15 minuter, så saffranssmaken får mogna ordentligt.
    6 Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen, 180 grader, tills fyllningen stelnat, cirka 35 minuter.
    7 Låt kakan svalna ordentligt. Rör ihop crème fraiche och vaniljsocker och bred över kakan.
    8 Sätt in i ugnen 6?7 minuter, 180 grader, tills ytan stelnar något.
    9 Låt kakan svalna

• Dundermamman
    honeybun skrev 2009-12-08 14:33:20 följande:
    Jag gjorde en saffranscheescake.. Kanske ingen kaka men det var mycket gott..8 bitar (Det är stora bitar, vi fick 12-13 normalstora bitar)Ingredienser 150 g pepparkaka, cirka 15 stycken 75 g smör 500 g kesella gourmet 3 st ägg 1 dl socker 0,5 g saffran, ett kuvert 1 st citron, rivet skal från (jag hade inte det)Översta lagret400 g crème fraiche 1 msk vaniljsocker Tillagning1 Mixa, eller stöt, pepparkakorna till smulor.2 Smält smöret och blanda med pepparkakssmulorna.3 Tryck ut smulorna i pajformen och förgrädda pepparkaksbottnen i 5 minuter, 200 grader.4 Vispa ägg och socker pösigt.5 Rör ner kesella, rivet citronskal och saffran. Låt smeten dra i 15 minuter, så saffranssmaken får mogna ordentligt.6 Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen, 180 grader, tills fyllningen stelnat, cirka 35 minuter.7 Låt kakan svalna ordentligt. Rör ihop crème fraiche och vaniljsocker och bred över kakan.8 Sätt in i ugnen 6–7 minuter, 180 grader, tills ytan stelnar något.9 Låt kakan svalna
    Mmm, lät jättegod!
    Den ska jag prova till annandag jul {#lang_emotions_tomte}
Svar på tråden Jul Kakor