-
Jag tyckte också att fallbeskrivningen var svår. Man vill inte skriva varken för mycket eller för lite. Boken innehåller så väldigt lite information också... Man måste "sväva ut" en hel del själv.kalmar brud skrev 2010-02-09 15:08:50 följande:Fallbeskrivningen var inge lätt... Får nog ta en paus nu till i morgon och ta nya tag då
-
Det är väl ingen hemlighet att delproven består av flervalsfrågor. Att berätta det avslöjar ingenting om frågorna, det är väl bara snällt att hjälpa nån att förbereda sig mentalt? Visst kan man ringa/maila sin lärare, men för småfrågor som denna kanske man vill höra med andra som läser på samma ställe.WhiteAngels skrev 2010-02-17 14:11:37 följande:Kanske inte så smart att avslöja det.det är ett delprov där du ska visa vad du lärt dig elle vad du behöver läsa på mer på.
-
Är det inte 0,3 när man mäter i munnen och 0,5 i armhålan? Sid. 88 i boken.kalmar brud skrev 2010-02-19 09:55:39 följande:Nu har jag skickat in mitt första delprov... En fråga där gjorde mig lite fundersam... Vad stämmer när man tar tempen i munnen... # Temperaturen är samma som i kroppen# lägre än 0,3 i kroppstemperatur# lägre än 0,5I boken så har jag läst att det står 0,3 respektive 0,5. Men bara ett kunde vara rätt på provet, så jag satte 0,5. Vad har ni för tankar kring detta?
-
Det kanske är så. Man får hoppas att frågorna är baserade på den bok man har pluggat i.Ungmamma83 skrev 2010-02-19 17:30:07 följande:mäter man i munnen är det 0.5 grader lägre och mäter man i armhålan är den 1 grad lägre. verkar som att eran bok inte är uppdaterat.
-
Jag kommer nog att läsa mina anteckningar och i huvudet formulera meningar. På det viset kan man påminna sig vad man har läst utan att behöva plöja igenom allt material igen.kalmar brud skrev 2010-02-23 13:22:56 följande:När ni ska öva till det stora provet det som sträcker sig över hela kursen... Hur gör ni då????Läser ni hela boken och skriver anteckningar igen. Eller läser ni bara och tar nytta av era anteckningar som ni redan har?
-
Det var ju 20 frågor, så man fick antagligen 2 poäng för varje rätt svar. Vi hade samma resultat, förresten.
-
Frågan om bästa behandlingen för torr hud (alla alternativ kändes rätt...) och frågan vilket som är det främsta skyddet mot karies och tandlossning. Även där kändes alla alternativ vettiga. Men resultatet känns OK.kalmar brud skrev 2010-02-24 07:18:09 följande:Okej ja för hon hade visat två frågor så det kan nog stämma... Men det måste ju vara godkänt iallefall?Får jag fråga vilka du hade fel på?
-
Då tycker jag att vi tar och skyller på läroboken.kalmar brud skrev 2010-02-24 09:57:36 följande:Då hade vi fel på precis samma...
-
Gaah. Sitter och skriver om individuell vårdplanering. Boken beskriver bra vad det är. Men nu ska jag redogöra för hur man tillämpar en sådan. Har svårt för att reda ut det i huvudet. Man tillämpar den enligt VIPS-modellen väl, men hur...?
Hur går det till rent praktiskt?
Om jag har förstått saken rätt så utgår man ifrån VIPS när man skriver en vårdplanering. Är det det de menar med "tillämpning"? Jag tänker att "tillämpning" avser hur man utför insatserna och det har jag svårt att komma på. Tänker jag fel? -
Jag har mailat läraren nu så får vi se. Jag bad henne omformulera frågan så ska vi se om jag hänger med bättre då.
-
Det finns väl ingenting som är så härligt som när man just har avslutat och skickat in en insändningsuppgift?
Uppgift 2 i Vård-och omsorgsarbete är klar och iväg. Underbart.
-
Hej alla! Särskilt ni som läst medicinsk grundkurs.
Det här är ingen fråga som ska besvaras, jag undrar ändå. (Bäst att klargöra innan man anklagas för fusk, hehe).
Jo, är alla perifert verkande analgetica receptfria? Och är alla centralt verkande analgetica receptbelagda? Någon som råkar sitta på den infon? -
Den här tråden är inte så aktiv, men jag skriver ändå.
Tänkte höra med er hur lång tid det tar för er att få tillbaka era uppgifter. Jag skrev det sista teoriprovet i medicinsk grundkurs i början av Augusti. Kursen startade 10 veckor innan det och jag har ännu inte fått svar på en enda insändningsuppgift. Jag har inte studielån/bidrag från CSN, men ni som har det, blir det problem med utbetalningar när ni inte får era betyg i tid? Jag ska nämligen frampå studera på heltid, men tvekar att göra det med NTI om de är så här långsamma...