• Anonym (skuldkänslor)

    Min bror träffar aldrig "den rätte"

    Min bror fyller 30år om ett halvår. Och han har inte hittat nån kvinna att dela sitt liv med än... man ser på honom att han längtar efter någon att dela sitt liv med och börja bilda familj, han är så nedstämd när vi är med våra respektive.... själv är jag 22 och har ett förhållande sen 5år och barn, samma gäller med resten av syskonen....
    Nu börjar jag få skuldkänslor när jag ser hur ledsen han är varje gång vi ses....
    Hur är bästa sättet att hjälpa honom att hitta en kvinna!!
    snälla hjälp mig... för skuldkänslor över något man inte kan råda över är inget kul......

  • Svar på tråden Min bror träffar aldrig "den rätte"
  • Eisa

    Han behöver inte hitta en kvinna, han behöver lära sig bli lycklig oavsett kvinna eller inte. Det är ju jättefarligt att inte kunna vara lycklig som singel. Vad är det för liv?

    Han behöver some självständighet.

    Köp en bok om styrka till honom.

  • Anonym (topp)

    Ja, du - min bror var likadan. Han var 26 när han träffade sin första tjej. En riktig kärring och kall som en fisk. Det höll i drygt ett år och under den tiden var han helt förbytt, väldigt nedstämd.

    Sedan dröjde det flera år innan han träffade nästa tjej - jag tror han var runt 32 då. De hade nyligen blivit tillsammans när hon blev gravid. De försökte få det att funka för barnets skull. Men vad göra när tjejen visar sig vara näst intill psykopat.

    Min bror, som först längtade otroligt efter att träffa "rätt" tjej redan innan han träffade sin första, som sett både mig och vår syster träffa rätt kille nästan på en gång, tappade tron på att det fanns någon rätt alls.

    Men så helt plötsligt kliver en 9 år yngre skånska in på arenan. Och jädrar - jag tror han har träffat rätt Men det dröjde ända tills han var 35 år. Det inträffar när man minst anar det. Visst det är inte så himla kul att gå på parmiddag hos en syskon när alla har stabila förhållanden, det förstår man ju. Och det är inte kul att försöka bli ihoptussad.
    Jag känner många som är över 30 och som inte hittat någon ännu. Ibland är det svårare än man tror att hitta livskamrat.

    Vill han verkligen träffa någon så är det ändå viktigt att han inte bara går in för det. Försöker man för mycket tenderar det att inte hända. Man verkar helt enkelt för desperat. Det bästa är att skaffa sig en hobby, se till att ha kul på annat håll "under tiden". Kanske testa på matchmaking sajt, om inte annat så bara för att träna på att dejta (och kanske få sig ett ligg då och då).
    Man ska iallafall inte sätta livet på pausläge i väntan på den rätte - för det är då tillfällena springer en förbi.

  • Anonym

    Jag har en kompis som äntligen har inlett ett seriöst förhållande och han är snart 35. Det är en jättebra kille på alla sätt men han har inte varit så bra på att ragga tjejer. Nätet och en dejtingsida blev lösningen för honom. Nu när han har träffat nån så ser man tydligt vad bra det är att han inte har gått och väntat på den rätta utan fortsatt att leva sitt liv. Skaffat sig massor av bra vänner och intressen, rest, gjort karriär osv. Han träffade en tjej som uppskattar just att han är aktiv och påhittig och öppen för att hitta på saker. I den åldern är det annars många killar som har börjat "gubba till sig" och lever rätt inrutade liv med jobb, tv och dataspel. Om man ska träffa nån på nätet så är det nog väldigt viktigt att ha en presentation som speglar vem man är som person och inte bara vad man tror folk vill höra. Sen ska man tänka igenom noga vad man söker hos den andra personen, grundvärderingar och livsstil mm, men även vara öppen för det oväntade.

  • Åsa

    Att en trettioåring inte har stadgat sig är inte ovanligt i större städer, men har han en omgivning där syskon i tjugoårsåldern bildat familj förstår jag om han känner sig avvikande.
    Det viktiga är att han mår bra i sig själv, _utan_ partner. För hans egen skull förstås men också för att det minskar risken att han fastnar med vem som helst som vill ha honom och för att desperata killar (och tjejer) är oattraktiva.
    Har han ett stimulerande jobb han trivs med? Intressen? Intresserad av att gå någon kurs som verkar kul? (Träffar han någon intressant kvinna får det vara en bonus.)
    Är han själv riktigt motiverad att träffa någon - du har ju skrivit din tolkning, har han själv sagt något? - finns ju möjligheten att gå med i singelaktiviteter, datingsajt etc.

  • Anonym (topp)
    Anonym skrev 2009-12-06 18:39:50 följande:
    Jag har en kompis som äntligen har inlett ett seriöst förhållande och han är snart 35. Det är en jättebra kille på alla sätt men han har inte varit så bra på att ragga tjejer. Nätet och en dejtingsida blev lösningen för honom. Nu när han har träffat nån så ser man tydligt vad bra det är att han inte har gått och väntat på den rätta utan fortsatt att leva sitt liv. Skaffat sig massor av bra vänner och intressen, rest, gjort karriär osv. Han träffade en tjej som uppskattar just att han är aktiv och påhittig och öppen för att hitta på saker. I den åldern är det annars många killar som har börjat "gubba till sig" och lever rätt inrutade liv med jobb, tv och dataspel. Om man ska träffa nån på nätet så är det nog väldigt viktigt att ha en presentation som speglar vem man är som person och inte bara vad man tror folk vill höra. Sen ska man tänka igenom noga vad man söker hos den andra personen, grundvärderingar och livsstil mm, men även vara öppen för det oväntade.
    Ja, haha, nog är det lätt för killar i min generation att "gubba till sig". Och det där med dataspel *skakar på huvudet*. Om någon skulle skriva att ett av ens största intressen är dataspel så skulle den killen gå fetbort. Jag menar - Skaffa ett liv!
    Finns inget mer avtändande än en kille som hellre spenderar 5 timmar att spela WoW än att vara med mig. Nää, det är inget intresse som man ska skylta alltförmycket med - om man inte är inne på en sida för datanördar förstås...
  • Smulu

    En av mina bästa vänner träffade sin sambo när hon var 30, han var 40.

    Hon hade ett barn sedan innan och nu har de en 4 åring tillsammans och väntar även syskon

  • Anonym (skuldkänslor)
    Åsa skrev 2009-12-06 19:05:46 följande:
    Att en trettioåring inte har stadgat sig är inte ovanligt i större städer, men har han en omgivning där syskon i tjugoårsåldern bildat familj förstår jag om han känner sig avvikande.Det viktiga är att han mår bra i sig själv, _utan_ partner. För hans egen skull förstås men också för att det minskar risken att han fastnar med vem som helst som vill ha honom och för att desperata killar (och tjejer) är oattraktiva.Har han ett stimulerande jobb han trivs med? Intressen? Intresserad av att gå någon kurs som verkar kul? (Träffar han någon intressant kvinna får det vara en bonus.)Är han själv riktigt motiverad att träffa någon - du har ju skrivit din tolkning, har han själv sagt något? - finns ju möjligheten att gå med i singelaktiviteter, datingsajt etc.
    Han har nämnt de där med att dejta via nätet men har sagt att varje gång han kommer på något bra att skriva så blir han osäker på om han stavar rätt osv (han e en riktigt händig kille som hellre grävde i motorer är läste svenskaläxorna när han var yngre )
    Men de e så jobbigt att se honom så ensam..
    Funderar på att skaffa ett svenskalexikon åt honom i julklapp så han bara kan kolla om han e osäker!
    Han e en så go kille så jag vill verkligen att han ska hitta nån!!!
  • Anova

    Kanske kan du hjälpa honom att skriva en snygg presentation på någon dejtingsajt eller community?

    Att träffa någon kan ta tid men kan gå himla fort också. En nära vän till mig (idag 37) fanns sin fru på internet då han var 35 (hon kommenterade hans blog). I sommar gifte de sig....

  • Anonym

    Anonym (skuldkänslor) skrev 2009-12-06 21:44:59 följande:


    Han har nämnt de där med att dejta via nätet men har sagt att varje gång han kommer på något bra att skriva så blir han osäker på om han stavar rätt osv (han e en riktigt händig kille som hellre grävde i motorer är läste svenskaläxorna när han var yngre ) Men de e så jobbigt att se honom så ensam.. Funderar på att skaffa ett svenskalexikon åt honom i julklapp så han bara kan kolla om han e osäker! Han e en så go kille så jag vill verkligen att han ska hitta nån!!!
    Men om man har Firefox så kan man ju ladda ner en svensk ordbok och sätta på rättstavningsfunktionen!

    Högerklicka, välj "kontrollera språk" så är stavningskontrollen på. Sen kan man högerklicka igen och gå in under "språk" och ta Lägg till Ordlista, ladda ner en svensk ordlista, sen högerklick igen, "språk" och välja Svenska. Kanske lät lite krångligt men det är enkelt! Jag kör med stavningskontroll hela tiden för jag tycker det är jättestörigt när jag och andra stavar fel. Helt rätt tänkt av honom att oroa sig för stavningen tycker jag, man ger ett mycket bättre intryck om man stavar ok.
  • Anonym (Deals)
    Anova skrev 2009-12-06 22:18:59 följande:

    Kanske kan du hjälpa honom att skriva en snygg presentation på någon dejtingsajt eller community?


    Skriver tjejer då?
  • sextiotalist

    Jag, kvinna, träffade den rätta när jag var 35. Min bror sin blivande fru när han var 40.

    De män jag hade relation med före dess är jag väldigt nöjd med att det tog slut (med ett par undantag)

  • Anonym (T)

    Är väl inte så konstigt. Han är ung så ingen katastrof eller stress

  • moaguuun

    vadå aldrig han är inte ens 30
    är väl snarare du som träffade din man väldigt tidigt 

Svar på tråden Min bror träffar aldrig "den rätte"