vara vaken innan progprov?
hur länge ska man vara vaken innan progesteron prov?
något annat man ska tänka på innan?
man kan väl ha sex, äta osv som vanligt?
hur länge ska man vara vaken innan progesteron prov?
något annat man ska tänka på innan?
man kan väl ha sex, äta osv som vanligt?
Jag behövde vara vaken minst 4 timmar innan och inte vara stressad. Annars var det bara leva som vanligt innan.
Lycka till!
de på provtagningen sa idag att man skulle va vaken på prolaktin inte progesteron. Har du fått annan information?
och min gyn sa att jag skulle va vaken 3 timmar innan prolaktinet
å du har hört 4...Dåligt att alla läkare säger olika..känns ju viktigt att få det rätt liksom
Det prov du tar på dag 2-4 i cykeln fick jag instruktion att vara vaken 4 timmar innan, så din läkare har rätt, jag som tänte fel. Men tiden är ju olika innan men det läkaren jag har verkar vara väldigt petig. Min sambo fick instruktioner om att ham skulle motionera, leva helt alkoholfritt, inte sitta stilla länga m.m innan spermaprovet och det har jag inte hört många andra som fått så tydliga "order".
ok
har ni fått några svar el hjälp?
delvis har va fått svar. Min prover än då länge ser tydligen bra ut men läkaren som vi gått hos var en sån idiot så jag vägrar gå dit igen så nu försöker jag leta rätt på en annan klinik att gå till. Men alla har ju så lång väntetid och jag pallar inte att vänta tills i april så jag ringer vidare.
vad jobbigt
var bor du?
Ja väldigt besvärligt. Jag bor strax utanför stockholm så det finns ju många kliniker att ringa men den här gången vill jag inte chansa utan vill komma till ett ställe med gott rykte och där är det ju alltid lång väntetid.
Vart bor du? Hur långt har´ni kommit i utredningen?
jag bor på lidingö utanför sthlm. Vilken sida bor du.
Jag har fått ta blodprov nu en gång bara så hoppas vi kommer få gå vidare så fort som möjligt.
Jag är rädd att jag har endometrios också el om det är det som spökar, men är så rädd för operation å sånt så drar mig för det plus att gyn inte föreslagit det än. Hoppas de hittar nåt annat som kan hjälpa.
Min gynekolog är mjuk och så tycker jag , hon har ju tagit tag i detta mblodprov nu vilket är bra, har ju inte kommit så långt så vet ju inte riktigt hur hon är men hon skickar väl vidare om hon inte hittar nåt.
Vad var det för dåligt m din?
d jag tycker är bra är att hon ändå vill testa och så, jag fick även gulkroppshormon förut så hon verkar ta tag i saker om d verkar behövas. Dr Ricksten heter hon, hon har en mottagning i en villa på lidingö.
Annars känns d som sophia hemmet har bra rykte men när jag gick det och hade problem tyckte jag de viftade bort det för de inte hittade nåt. Hade velat att de tog tag i det mer.
Hur länge har ni försökt?
lycka till skriv gärna igen kram
Hej.
Låter ju som du har hittat en väldigt bra gyn, hade jag inte bott i Huddinge så hade jag ringt dit och bokat tid.
Vi har försökt längt typ 3 år men jag har pluggat och det har varit mer av "blir det så blir det" även fast vi hoppats men nu när vi har jobb och flyttat till hur så vill vi verkligen veta varför det inte blir och få hjälp att blir gravida.
Den gyn som jag gick till va stressad och pratade så snabbt att man inte uppfattade något alls. Han var ovillig att förklara eller ta sig tid att lyssna på något mer än svaren på de fårgor som han ställde. Han bad specifikt att vi inte skulle ringa för provsvar eller liknande för han hade inte tid med sådant. Sen när jag gjorde spolningen så sa han knappt ett ord, förklarade inget och det känndes inte som han tog sig tid att titta ordentligt. Han kunde inte se hela den enda äggstocken och och kontrastvätskan rann ut så han trodde först att det var stopp men sen spolade han lite till och sa typ "nä men det finns nog lite passage" fast han såg inte att det faktiskt gjorde det. Sen när det gjorde jätteont när han förde in slangen så frågade jag om det gjorde ont när han skulle spola också och då sa han argt att " du har blivit informerad om att det gör ont att sola". Fy jag va så nära att börja gråta både för smärtan och hans idioti men jag höll mig tills jag berättade allt för sambon som blev jättearg. Så nu vägrar vi båda gå dit igen.
Oj blev ett långt inlägg... Men nu återstår att bestämma sig för en klinik och boka tid. Får kanske helt enkelt acceptera att vänta tills april fast det känns helt outhärdligt.
Hur länge har ni försökt? Ska du göra en spolningen eller har du kanske redan gjort det?
Hoppas helgen varit bra!
hej åh stackare jag blir arg när jag läser det han gjorde å hur han betedde sig!!!
Du måste verkligen byta.
Nä har inte spolat varför gör man det? vad kan det hjälpa mot?
undra om jag borde göra det..
Min gyn svarar inte på frågor så mkt som jag skulle vilja får liksom inget svar annars är hon trevlig å så
har testat progesteronb prov nu som var jättehögt
126!!!???
hon visste inte varför
jag blir orolig
konstigt att hon inte vet el vill ta reda på mer
vi har försökt i 8 mån typ
hmm jo haft en bra helg firat mormor 81 år och julhandlat. Du då?
kram
Hej.
Spolning gör man för att se hur äggledarna och livmodern ser ut och att det int är stopp i äggledarna. Utifrån vad jag läst verkar det ingå i de flesta utredningarna om man inte tidig konstaterar att felet ligger hos mannen.
Hoppas att ni snabbt kan få reda på varför värdet var så högt och att det är lätt åtgärdat. Sa hon inte alls vad det kunde bero på? Hur går hom vidare nu då för att ta reda på vad det beror på?
Jag är i en rejäl svacka nu när det gäller bebissuget. Det går verkligen upp och det det där men just nu känns det som alla är gravida eller har en nyfödd utom vi. Ska försöka samla mina krafter under julledigheten nu och ta tag i allt igen i januari.
Nu är det inte långt till jul, så mysigt, jag älskar julen. Massor med snö är det ju ockås fick putta upp dörren igår för att ens komma ut. Vi flyttade till hus i sommras och har inte införskaffat en snöskyffel så det måste vi verkligen skaffa nu. Det är mycket som helt plötskigt behövs och som man inte tänker på nu när man bor i hus.
Kram
Hej igen
ja härligt m snö och sol idag , förutom att min kille har en 740 utan vinterdäck som fungerar
Vad mysigt m hus ! Jag längtar till den dagen.
Kanske är d bra att släppa bebisverkstaden och bara mysa m din kille å fira jul och vara i erat nya hus, det andra kommer i sin tid.
Min gyn ville inte utreda värdet och tyckte inte jag skulle oroa mig. Hon sa att d var bra för d visa ju att jag haft äl.
nu ska vi vänta i 3 mån för att komma till sophiahemmet
vet inte varför vi ska dit vad ska mer kollas? kan inte hon kolla det?
killen ska ju kollas iof men undra om han kan gå nån annan stanns för att snabba på?
ja skulle vilja ställa mig i ivf kön så länge på huddinge den inom landstinget för d är 1,5 års väntetid..
varför ska d va så svårt?
vill bara veta att allt är bra på oss båda så man kan slappna av lite å inte va så stressad
hur gammal är du?
jag är 30.
Berätta lite mer om dej å din kille om du vill.
Jag jobbar på fritids deltid och som barnflicka 2 dar i v. Min kille jobbar på ICA.
han är 27.
kram
Imorgon åker vi en vecka till fjällen, ska bli så skönt! Fira jul och åka skidor. Men nu är det packa som en tok och försöka städa så det ser fint ut när vi kommer hem som gäller...
Jag är 26 år och min sambo snart 28. Vi har varit tillsammans i nästan 7år. Vi jobbar båda innom förskolan, men på olika ställen. Jag är förskollärare och han barnskötare. I sommras flyttade vi till ett nybyggt hus, så underbart! Jag har längtat efter barn i massor med år men min sambo kände sig inte lika redo först men tillslut så ville han också.
Jag har ägglossning nu, jättekonstigt för det är en hel vecka senare än det borde. Trodde jag hade förra helgen när jag borde haft men tydligen inte... Förstår ingenenting. Hade ett äl-test hemma. Skönt iaf att veta att mensen då borde va en vecka sen annars skulle jag ju gått och grubblat och hoppats massor.
Brukar du testa?
Vill också bara komma in på den där vänmtelistan till ivf. Förstår inte hur man ska orka vämta i 1½år bara. Vi som alltid drömt om att ha tre barn och så. Nu känns det som vi ska vara glada om vi ens får ett.
Nä nu är det fixa det sista som gäller och sen hinna mysa till det också innan det är dags att sova nu när äl dök upp också. :-P
Kram