• Anonym (Ångest)

Hjälp mig att orka gå till jobbet i morgon. Jag har sådan ångest över detta.

Hjälp! Jag har sådan enorm ångest inför att gå till jobbet i morgon. Har varit hemma en vecka för att jag inte pallat gå till jobbet. Det är såå dålig stämning där.

Vi är en grupp på 7 personer som har noll sammanhållning tillsammans. Alla liksom bevakar sina områden och egna intressen och pratar bakom ryggen på varandra. Och vår chef är sämst av alla. Han har aldrig varit chef förr och är dryg, falsk, nedvärderande, spydig och anser sig ha rätten att kunna bete sig som en pubertetsstinn fjortis närhelst han känner för det.

Jag har ett rätt avancerad tjänst och är flitig som en myra, och har tyvärr varit det för många gånger, t.o.m på min lilla sons bekostnad. Inget får man ut av allt slit och nu känner jag mig riktigt riktigt utsliten och ledsen. Och from i morgon behöver jag ett läkarintyg ifall jag stannar hemma längre. Har för första gången i mitt liv bokat in en privat psykolog (för 800 kr/45 min!!) under nästa vecka för att tala ut om jobbet och all min stress i samband med detta. Fast det är länge dit och dyrt är det också. Dessutom hjälper det mig inte inför t.ex. morgondagen, etc.

Det är heller ju inte så lätt att "bara så där" få ett nytt jobb, jag som planerar att bli gravid nu, dessutom. En kort berättelse av en egentligen lång historia.

Hur ska jag förmå mig att motivera mig att ta mig till jobbet i morgon? Finns det någon som har några stärkande ord att ge till mig? Känner att jag behöver det så väl..

• Svar på tråden Hjälp mig att orka gå till jobbet i morgon. Jag har sådan ångest över detta.
  • Anonym (hej)

Känner med dig i det jobbiga du har.
    Har haft jobbigt på ett arbete förut samt på en praktikplats där jag skulle vara i 10 veckor. Grät varje morgon då de ej stöttade mig och pratade skit i korridoren(som jag ej skulle höra men hörde ändå)

Tycker det låter bra att du bokat tid hos psykolog. Har själv gått och tycker det brukar ge god hjälp.

Förstår att det är svårt att lämna jobbet då de ej är så lätt att få annat kanske.

Det som brukar hjälpa mig när det är mkt jobbigt är att försöka hitta känslan inom mig att känna att nu är det nog/ilska och sätta som mål att komma därifrån.
    Kanske inte på en gång men längre fram.

Det kan ge styrka att känna det inom sig och sedan se över olika möjligheter nu eller i framtiden.

Lycka till och kram

• mia83

Jag känner verkligen med dig, jag har själv varit i liknande situation. Du kan inte jobba upp lite jävlar anamma och prata ut med dina kollegor? Märkligt att vuxna människor kan bete sig på det där sättet, även om jag själv råkat ut för det så har jag svårt att begripa det.
    Försök att söka jobb varje ledig rast du har? Gå ut och promenera en stund under dan och försök tänka på annat? Jag tror det enda ljuset i tunneln för dig just nu är att få komma därifrån.

Varför måste du själv bekosta ditt läkarbesök förresten? Jag fick gå hos företagets hälsovård när jag bröt ihop i min arbetssituation..

• MickeN1973
    mia83 skrev 2009-12-06 21:52:50 följande:
    Jag känner verkligen med dig, jag har själv varit i liknande situation. Du kan inte jobba upp lite jävlar anamma och prata ut med dina kollegor? Märkligt att vuxna människor kan bete sig på det där sättet, även om jag själv råkat ut för det så har jag svårt att begripa det.Försök att söka jobb varje ledig rast du har? Gå ut och promenera en stund under dan och försök tänka på annat? Jag tror det enda ljuset i tunneln för dig just nu är att få komma därifrån.Varför måste du själv bekosta ditt läkarbesök förresten? Jag fick gå hos företagets hälsovård när jag bröt ihop i min arbetssituation..
    Det är inte alla företag som har hälsovård.
  • Anonym

Ett tips är ju att ta kontatk med skyddsombudet.

• mia83
    MickeN1973 skrev 2009-12-06 22:35:27 följande:
    Det är inte alla företag som har hälsovård.
    Såpass? trodde det var rätt vanligt
  • Anonym (liknande sits)

SKulle nästan kunna vara jag själv som skrivit inlägget. På mitt jobb är det dock bara jag och chefen (ibland en till, men de är kompisar privat så där får man inget stöd). Jag har bara jobbat där i ett par månader men blivit så jäkla kränkt av min chef att jag nästan börjar gråta. Tänkte att nä, nu skiter jag i detta, vi får hellre ha kärvare ekonomi ett tag, men i fredags gjorde jag ett positivt graviditetstest så nu känner jag att jag får stå ut 8 månader till. Å andra sidan känns 8 månader som en evighet med den idioten men då slipper vi oroa oss för ekonomin och jag slipper känna stress med jobb och så (är nyexad) och när mammaledigheten går mot slutet har förhoppningsvis konjunkturen vänt så att man lättare hittar ett nytt jobb.

Hoppas att det kommer kännas bättre för dig när du fått prata med psykologen!

Styrkekramar från en som känner likadant.

• MickeN1973

Det ankommer på företaget att se till att det är en god arbetsmiljö.

Börja med att klaga hos din chef, funkar inte detta hos dennes chef.

Blanda också in facket.

Och en arbetsplats med dålig stämning är knappast produktiv.

• Anonym (ännuen)

Låter som min situation. Jag blev sjukskriven från mitt jobb drygt en månad sedan, pga. depression. Det hela bottnar i dålig arbetsmiljö där vuxna människor förstör för varann, pratar skit, där ingen bryr sig om de allmänna utrymmen osv. Jag som alltid velat göra mitt jobb så bra som möjligt och har en tendens att ta på mig även ansvar för det ena och det andra orkade bara inte med detta. En dag brast det bara på jobbet. Jag satt på lunchen och började gråta hysteriskt. Kunde inte återvända när lunchen tog slut, utan gick raka steg till bilen och körde hem. Jag vet fortfarande idag inte hur jag körde hem, allt jag minns är att när jag väl kom hem föll jag ihop i hallen och min man bar mig till sängen och sedan ringde till akuten.

Allt jag vill säga till dig är att ta vara på dig själv! Låt inte det gå så långt att du bryter ihop. Att känna som du gör är verkligen att vara sjuk och då ska man vara sjukskriven. Bra att du bokat tid hos psykolog, men kanske kan du boka tid hos läkare också? Jag vet att det kan kännas svårt att sjukskriva sig om man inte är fysiskt sjuk. Så var det för mig. Tyckte inte att min depression var något att sjukskrivas för och skämdes när jag gjorde sjukanmälan till jobbet. Men nu har jag insett, att jag borde nog ha sjukskrivit mig tidigare för att undvika en kollaps och att bränna ut mig så här mycket. Ju tidigare man får behandling desto tidigare kan man börja njuta av livet igen.

Du är inte ensam! kram på dig

• miss bee

Välkommen i gänget! Jag mår oxå dåligt av att gå till jobbet! Jag är gravid så jag har i alla fall nått att skylla på för att få vara hemma! Jag vet inte vad jag ska göra för att må bättre, är så sjukt trött och stressad. Dessutom en gruppledare som får mig och andra att känna sig dåliga! Har pratat med en som är över henne och han lovade att prata med henne i veckan som kommer!

• nenny

Usch, tycker det är hemskt så vuxna människor kan bete sig!!!!

Funderade på en sak men kan man inte få psykolog hjälp via facket billigare el t.o.m grattis??? Någon som är insatt och vet?

• nenny

Många kramar till dig ts och hoppas att du kan få extra styrka att orka med morgondagen!

• Anonym (Ångest)

Tack alla för alla värmande ord. Att så många har tänkt stöttande tankar är stöttande i sig! Det hjälpte och hjälper mig mycket just nu. Jag försöker bli gravid och längtar mycket efter en 2:a, och min förhoppning är att jag blir det mycket snart. Även så jag slipper det sjuka jobb jag har just nu. Tyvärr tror jag inte att så många vill anställa en gravid person. Nåväl, förhoppningsvis blir jag snart gravid och då är det "bara 9 månader kvar" på stället. Otroligt många kramar till er alla och önskar er också en riktigt god jul!

• Anonym (liknande sits)

Anonym (Ångest) skrev 2009-12-08 00:40:27 följande:

Tack alla för alla värmande ord. Att så många har tänkt stöttande tankar är stöttande i sig! Det hjälpte och hjälper mig mycket just nu. Jag försöker bli gravid och längtar mycket efter en 2:a, och min förhoppning är att jag blir det mycket snart. Även så jag slipper det sjuka jobb jag har just nu. Tyvärr tror jag inte att så många vill anställa en gravid person. Nåväl, förhoppningsvis blir jag snart gravid och då är det "bara 9 månader kvar" på stället. Otroligt många kramar till er alla och önskar er också en riktigt god jul!
    Ja det där med "bara" är inte så bara helt plötsligt. I dag kom jag hem lättad och sa till sambon; jag klarade mig utan utskällning/kränkning idag. Hur sjukt är inte det? Men det ska bli mig ett sant nöje att om ett par månader berätta om graviditeten. Företaget är i ett skede där detta inte kommer speciellt lägligt (men personligen kunde det inte komma bättre tidpunkt). Så fort det känns jobbigt drömmer jag mig bort en sisådär 8 månader tills jag är hemma med mina busungar och myser!

Hoppas du blir gravid snart!
Svar på tråden Hjälp mig att orka gå till jobbet i morgon. Jag har sådan ångest över detta.