• vikarien

Boktips till 1.5 åring önskas!

Min lilla brorsdotter önskar sig sagoböcker i julklapp ( eller snarare hennes föräldrar kanske :-P )
    Så ge mig lite tips!
    Vad gillar era 1.5 åringar för sagoböcker?
    Pekböcker har hon så det räcker, så det är alltså ordentliga sagor som gäller.
    Dom prata om att dom ville ha Astrid Lindgren, men med lite egen erfarenhet så tycker jag nog att hon fortfarande kan vara lite för liten för dom.
    Eller har jag fel? orkar era små lyssna på emil, pippi och dom andra?

Släng på mig massa bra tips på roliga böcker!

• Svar på tråden Boktips till 1.5 åring önskas!
  • Adagio

Min dotter (16 månader) är just nu stormförtjust i Max-böckerna. De är lite mer än bara bilderböcker och även om de är skrivna på ett barns språk så händer det lite i dem och de blir spännande för ett barn i den åldern. Hon ska få en sån i julklapp. "Max lampa" är hetast här hemma just nu.

• vikarien

Tackar för dom tipsen!
    Hur är det mes Astrids böcker då? Orkar era små lyssna?

• vikarien
    garib skrev 2009-12-06 22:13:43 följande:
    Jag tror de ar for avancerade i den aldern.
    Tror också det faktiskt, dom är hur bra som helst, men det får nog vänta till nästa jul

Hon har en Bu och Bä, dom är urmysiga! Och en mollybok har hon med.
    annars har hon massor med pekböcker och liknande.
    Men det är svårt och hitta nån mellannivå tycker jag!
    Det ska ju ändå funka som en godnattbok
  • Fru Höstlöv

Min pojke är 2 år men har sedan länge älskar Halvan-böckerna av Arne Norlin och Jonas Burman. Halvan kör buss, polisbil, brandbil, sopbil mm i de olika böckerna och med en enkel text läser man om vad dom gör. ex:
    Halvan är ambulansförare.
    Här är hans ambulans.
    Titta så många saker
    Allt finns i en ambulans.
    Ring ing, nån är sjuk.
    Blåljus och siren på.
    Osv. men jättefina och roliga illustrationer.
    (länk till en av böckerna: www.adlibris.com/se/product.aspx)

Leo eller Ella-böckerna av Linne Bie tycker jag också är lagom nu, finns för små och större barn: www.adlibris.com/se/product.aspx

Själv tänkte jag köpa denna bok som ny godnattbok till min son:
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    Matti leppi illustrerar så fint i Barnkammarböckerna om du sett dom?

• vikarien

Fru Höstlöv skrev 2009-12-07 13:06:38 följande:

Min pojke är 2 år men har sedan länge älskar Halvan-böckerna av Arne Norlin och Jonas Burman. Halvan kör buss, polisbil, brandbil, sopbil mm i de olika böckerna och med en enkel text läser man om vad dom gör. ex:Halvan är ambulansförare.Här är hans ambulans.Titta så många sakerAllt finns i en ambulans.Ring ing, nån är sjuk.Blåljus och siren på.Osv. men jättefina och roliga illustrationer. (länk till en av böckerna: www.adlibris.com/se/product.aspx eller Ella-böckerna av Linne Bie tycker jag också är lagom nu, finns för små och större barn: www.adlibris.com/se/product.aspxälv tänkte jag köpa denna bok som ny godnattbok till min son:www.adlibris.com/se/product.aspx leppi illustrerar så fint i Barnkammarböckerna om du sett dom?
    Tack!
    Böckerna om familjen nalle verkar urmysiga!
  • Theina

Jag tipsar också om ingrid böckerna.. tror astrid lindgren sakorna är lite för tidigt att börja med..barnkammarböckerna tycker jag är en väldig hit.. där är sagor, sånger och ramsor mm. + en skiva till.. toppen tycker jag.. jag har en dotter på 14 månader.

♥ Linnéa 081005 ♥
  • måntroll

min tjej är 20 månader och hon har en pippibok som hon älskar,, men den är det mycket bilder i ,, men sen älskar hon ju att titta på pippi filmerna oxå (den riktiga) och lyssna på pippi på cd,,

• lisis

Hej, det är för tidigt med Astrid Lindgren.

Mina tips:

Mera Mat! av Anna-Clara Tidholm
    Alla får åka med av Anna-Clara Tidholm
    Lilla Kotten får besök av Lena Anderson
    De stora djurens tåg av Christopher Wormell
    Castor bakar av Lars Klinting

• vikarien

tackar för alla bra tips! jobbat mycket på förskolan, så känner igen de flesta av böckerna!
    men står ju alltid lite still i huvudet när man ska handla

• MiaJ80

Min lilla kille älskar böclerna om Ingrid, särskilt Ingrid badar! Det kommer ett inlägg om den på min blogg under veckan. Håll utkik! www.babydjungeln.se

Svar på tråden Boktips till 1.5 åring önskas!