• liams mamma07

vad tänker ni om öl/vin och amning?

var iväg på en liten weekend med mannen och vår fyra månaders son. blev så klart lite öl och vin på kvällen och sonen fick då ersättning. bara lite nyfiken kring hur tankarna går kring amning och öl/vin. känner ni att det är okej? jag vet inte riktigt vart jag står så för säkerhetsskull fick sonen ersättning. har ammat efter jag druckit 33 cl öl som hade alkoholhalt på 2.8%. men starköl känns lite väl.. eller hur resonerar ni? är det okej att amma efter ett/två glas vin eller en starköl?.. så klart individuellt, men det är det som är roligt att höra.

• Svar på tråden vad tänker ni om öl/vin och amning?
  • Tygtiiger

Rent fysiologiskt så har mjölken samma alkoholhalt som ditt blod, alltså någon tiondels promille. Det bör alltså inte vara farligt för barnet att amma om du bara druckit ett glas vin eller öl. Däremot ska man självklart inte ha hand om sitt barn om man är full, det gäller både kvinnor och män!

Själv tyckte jag att det kändes väldigt avigt att amma om jag druckit något öht, så jag lät bli.

• CarlHerman

Är det så mkt att tänka på eftersom det är forskat kring det och de har kommit fram till att motsvarande 1-2 glas vin (minst) är ok? Läs livsmedelsverkets rekommendationer för ammande så får du se. Har man inte gjort egen forskning på området så går det ju inte säga emot.

• lövet2

Jag tänker "magknip". Kommer t ex i håg en tråd här på FL, där mamman glad i hågen drack vin eftersom det numera inte anses vara farligt under amning. Olycklig insåg hon sedan att vinet gav babyn världens magknip i flera timmar.

I övrigt anser jag att den som ska handskas med en baby ska vara spik nykter.

• Tjohalia

Alkoholhalten i bröstmjölken är inte det som är farligt för bebisen utan att en berusad förälder har ansvaret för barnet är det som kan bli farligt. det spelar ingen roll om barnet ammas eller flaskmatas eller vilken av föräldrarna det rör sej om.

Jag tyckte det känndes fel att dricka så jag blev påverkad och ta hand om mina barn, så därför höll jag det till mkt små mängder som jag inte kände av, och det gällde både dottern som flaskmatades och sonen som ammades.

• southernbelle

Om jag skall hantera mitt barn så tar jag kanske en öl eller ett glas vin om jag inte skall göra det så så blir det kanske två.
    Nu när jag har slutat amma så lever jag som jag gjorde innan barn, vilket inte direkt är så vilt men kanske ett glas vin här och där. Jag ¨partar¨aldrig utan mer gott vin till god mat.

• Marlene

Man bör inte hantera sitt barn påverkad av alkohol, dom du sen ammar eller inte har ingen betydelse

• Kajak

Att en gravid kvinna eller ammande kvinna dricker vin eller öl stör mig inte för jag vet det finns alkoholfri vin/öl.

Vi kan aldrig veta om hon dricker med eller utan alkohol utan att gå fram och fråga eller titta på flaska.

Så jag tycker det är fel av oss att titta snett på dom som vi inte känner.

Men om det är med alkohol som hon dricker och det är typ en halvglas vin (eller så) som hon kommer att dricka den kväll till maten så stör det inte så mycket bara hon inte gör det varje kväll i hela graviditet.

• Marlene
    Kajak skrev 2009-12-08 16:15:02 följande:
    Att en gravid kvinna eller ammande kvinna dricker vin eller öl stör mig inte för jag vet det finns alkoholfri vin/öl.Vi kan aldrig veta om hon dricker med eller utan alkohol utan att gå fram och fråga eller titta på flaska.Så jag tycker det är fel av oss att titta snett på dom som vi inte känner.Men om det är med alkohol som hon dricker och det är typ en halvglas vin (eller så) som hon kommer att dricka den kväll till maten så stör det inte så mycket bara hon inte gör det varje kväll i hela graviditet.
    Att dricka när man är gravid tycker jag inte är ok! Det är inte alls samma sak som att dricka när man ammar. När man är gravid får barnet samma alkoholhalt i blodet som mamma till skillnad från när man ammar då barnet dricker nånting med samma alkoholhalt som mamman blod, det är en väldigt stor skillnad. Det är dessutom en väldigt begränsad period till skillnad från amningen som kan pågå i flera år.
  • vivianne

Jag tar något glas vin ibland fastän jag ammar. Inte mer för jag vill inte bli påverkad, bara få smaken. Vill inte att mitt barn ska hanteras av en berusad person. Att barnet ska få i sig någon alkohol på det sättet är jag däremot inte rädd för!

• SchumiFerrari

Jag tar en cider ibland och ammar. Blir inte full eller påverkad av det så ser inget problem alls

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
Svar på tråden vad tänker ni om öl/vin och amning?