Inlägg från: gemigsinnesro |Visa alla inlägg
  • gemigsinnesro

LCHF

Hej,
    Jag ska börja äte enligt lchf idag faktiskt :). Jag har ätit så förut och gick ner bra i vikt på det...spårade tyvärr ur då det inträffade diverse jobbiga saker i mitt privatliv och har gått upp några av de kilon jag lyckats gå ner så nu är det bara att ta nya tag.

• gemigsinnesro

Nej det känns lite konstigt i början men första omgången jag körde så gick jag ner ca 5 kg på en vecka och då var det såklart lätt att fortsätta :). Jag måste däremot vara väldigt strikt och inte äta mycket mjölkprodukter alls men det är säkert olika från person till person.

• gemigsinnesro

Mjölk innehåller ju precis 5 g kolhydrater per 100 g och rätt mycket mjölksocker så en del är väl känsligare för det helt enkelt. Jag vägde hela 117 kg när jag började med den här dieten så troligtvis var det därför 5 kg försvann så snabbt.

• gemigsinnesro

Hej på er.
    Om ni är sugna på "bröd" så kan jag tipsa om sesambröd. Har provat många olika varianter av lchf bröd och alltid blivit rätt besviken då det mesta smakar omelett eller är sladdrigt och tråkigt. I vilket fall, sesambrödet var fullt jämförbart med vanligt bröd faktiskt. Och jättelätt att göra med:

Sesambröd:
    2 dl skalade sesamfrön
    1 tsk bakpulver
    1 msk fiberhusk
    2 dl riven ost
    3 ägg
    Rör ihop alla ingredienser. Släta ut smeten/degen i en liten bakplåtspappersklädd långpanna (35x24). Sätt in i ugnen på 225 graders värme och vänta tills brödet blivit gyllenbrunt, tar en sisådär 10-15 minuter. Låt svalna och skär i lagom stora rutor.
    Ät med smör/bregott och något gott pålägg :)

• gemigsinnesro
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
  • gemigsinnesro
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:07:25 följande:
    Jag har också svårt för frukosten. Jag tycker att det är vidrigt rent utsagt. För det mesta blir det bara kaffe med mjölk/grädde. Dödstrött är jag på ägg också!
    Jag brukar äta 2 kokta ägg mosade med bregott eller majonnäs, eller ägg och bacon till frukost. Ibland äter jag en smörgås sesambröd med valfritt lchfvänligt pålägg på och 1 glas laktosfri mjölk (2.6g kolhydrater/100g) , otroligt gott tycker jag då jag är en obotlig smörgås och mjölkfrukostätare :). Förra svängen jag höll på med lchf kunde det även bli bantarbiff, lövbitsrullad eller något annat smaskigt på morgonen.
  • gemigsinnesro
    cindorella skrev 2010-01-05 10:19:28 följande:
    tusan alltså, det har slutat röra på sig.. har stått stilll på samma vikt ett tag nu, dom första veckorna gick det ner några hekton varje dag.. antar bara det var vattenvikten som försvann då, och nu kommer den riktiga vikten. Men varför inte ens ett ruttet hekto ner? Jag äter ju så lite kolhydrater, är garanterat inte mer än 20 gram per dag.. Jag vill ju hinna ner några kilon till solsemestern! åååh suck..
    Du har nog hamnat på en "platå" helt enkelt. Kroppen har förlorat vikt och funderar nu på om den ska släppa mer vikt eller inte, om det är ofarligt så att säga. Enligt Skaldeman ska man då visa kroppen att svält inte råder och att det är ok att släppa vikt genom att äta ännu mer fett en period. Hoppas det löser sig i alla fall och att du fortsätter neråt om ett tag. Det är så tråkigt med platåer :)
  • gemigsinnesro

Vi har haft tacomiddag härhemma. Jag gjorde ostchips åt mig själv då istället för tortillachips eller tacobröd. Jättegott.

• gemigsinnesro
    frökenskabb skrev 2010-01-05 18:43:05 följande:
    Ostchips? Tell me, Tell me! Jag har köttfärsbiffar späckad med fetaost i ugnen. Är sugen på stekt ägg till. Och kanske en prinskorv eller två
    Ja du det är inget mer originellt än riven ost ihoprört med 1-2 ägg + de kryddor du tycker om (jag brukar ha lite salt och vitlök i mina) Man plattar sedan ut smeten i tunna rundlar på ett bakplåtspapper och gräddar i 200-225 grader tills chipsen är gyllenbruna och lite frasiga.
  • gemigsinnesro
    Cam82 skrev 2010-01-06 14:36:00 följande:
    Jag har de senaste dagarna fått så fruktansvärt ont i magen, kan det bero på att min mage inte tål så mycket fett? har ätit Lchf sedan 26/12, detta började alltså i förrgår, det gör så ont att jag måste sitta still och en natt avtog det inte förrän kl var 00.30, nu har jag ätit ett smörgåsrån, ett digestive samt 2 mariekex bara för att testa om det går över, och det känns lite bättre nu, kan någon hjälpa mig, dvs någon som varit med om samma? vad gör jag för fel? Jag vill ju fortsätta med detta men inte om det ska göra ont. Kram på er!
    Hm..men genomgår inte du ett tidigt missfall? Då har man ju ont i magen ett tag både före och efter själva missfallet. I alla fall har jag haft det vid båda mina missfall och de har varit tidiga missfall, (v5+3).  Jag skulle tro att ditt missfall är den troligaste saken till magvärk.
  • gemigsinnesro
    Karo Lina skrev 2010-01-06 18:28:26 följande:
    Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.
    Tomat och paprika är inte så bra att äta men sallad och gurka är ofarligt. Du kan även äta blomkål,broccoli,gröna bönor o vitkål i måttliga mängder.
  • gemigsinnesro

Tjoho vad nöjd jag är:). Har gått ner 4.3 kg på 1 vecka precis, utan att ha kört helt strikt.  Men så väger jag väldigt mycket från början iofs men nöjd ändå.

• gemigsinnesro
    Karo Lina skrev 2010-01-08 19:40:11 följande:
    Visste ni att man kan göra LCHF-PANNKAKOR????Jag blandade 2 ägg med ½dl grädde och stekte i smör. De blev jättefina! Serverade med hallongrädde! Vilket fredagsmys!Men man kan ju inte fatta att man ska kunna gå ner i vikt av detta, jag nästan kräktes efteråt av tanken på allt fett! Men jag är villig att tänka om, om jag har gått ner nästa vecka
    Ja de är jättegoda..fast jag brukar ha lite fiberhusk och vatten i mina med. Smakar som vanliga pannkakor konstigt nog :)
  • gemigsinnesro
    Karo Lina : Fiberhusk innehåller inga kolhydrater alls det gör bara tex pannkakssmet och bröd och sånt lite fastare i konsistensen.  Det brukar stå bland de glutenfria produkterna och är en liten platt gul påse. Man får kolla rätt noga för att inte missa den.
    Bakade ett gott "bröd" idag:
    2 ägg
    en skvätt grädde
    lite salt
    1.5 dl pofiber (finns också på glutenfria hyllan)
    2 tsk bakpulver
    Vispa äggen med salt tills de blir lite skummiga. Blanda i de övriga ingredienserna och låt svälla en stund. Klicka ut 6 kakor på ett bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Jag hade även i lite fibrex och därmed lite mer vätska (ca 1 dl vatten). För att få lite smak blandade jag i 0.5 msk brödkryddor med. Jättegoda blev bröden tyckte jag.

Pofiber innehåller iofs 12g kolhydrater/100g men det är en produkt som väger så pass lite så hela paketet innehåller endast 125 g så den mängden är ingen fara att äta.

• gemigsinnesro

Matillin: Jag kan äta vilket som av lchf bröden, en skiva till frukost och en skiva till kvällsfikat och ändå gå ner. Jag antar att det är olika så man får prova sig fram. Dock innehåller ju bröden inte speciellt mkt kolhydrater så jag tror det är ok att äta åtminstone en skiva/dag. Sen är inte jag speciellt fettskrämd övht utan älskar bregott och har massor av det på bröden. Det hjälper ju också till att balansera kolhydratvärdet lite. Men börja du med en till frukost varje dag och märker du att viktnedgången stannar av så får du ju anpassa dig efter det.

Karo Lina: Jag har i en msk fiberhusk och låter det svälla ett tag. Smeten blir då tjockare så du får nästan breda ut den i stekpannan. Sen pöser liksom pannkakan upp under tiden du steker den för att sedan bli tunn igen när du lagt den på tallriken. Jag har aldrig gjort som du gör men jag antar att pannkaksmeten kanske åtminstone blir lättare att vända med lite fiberhusk i. Smakar så mycket gör ju dock inte fiberhusk så den frågan kan jag inte svara på  om de blir ännu mer pannkaksliknande med fiberhusk i. Du får testa :).

• gemigsinnesro
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  82,1         1,4           1,4                     1
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      103.7        - 1,6         - 4,3                 1
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag
    Lillie                     71,4          -3              -3                   1
    Karo-Lina              83,5           0               0                     0
    Delfinen77             70.5           2,5            2,5                 1
  • gemigsinnesro

Idag har jag hållt på precis 2 veckor och vikten har gått ner den här veckan med som tur är (har fuskat och ätit ett smörgåsrån då och då...innehåller 2.6 kolhydrater per rån).  I vilket fall så har jag gått ner 6 kg på de här två veckorna så jag är jättenöjd:).

• gemigsinnesro
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 11:45:10 följande:
    Grattis! Det är ju jättemycket. Känns bra va?
    Ja det känns jättebra men har mycket att ta av :) Men känns ju roligare än VV där jag går ner kanske två kilo på 2 veckor.
    Matillin skrev 2010-01-15 11:45:31 följande:
    6 kilo nu blir jag avis, men grattis Skulle jag gått ner det skulle jag bara haft 5 kilo kvar sen, hade vart nice 
    Haha ja du jag har nog 30 kg kvar så inte mycket att vara avis på...men skönt att de första kilona går fort åtminstone när jag har så mycket att ta av :)
  • gemigsinnesro
    slapback skrev 2010-01-21 12:39:32 följande:
    Någon som vet om man kan byta ut fiberhusk mot fibrex? Ska det vara samma mängd av fibrex i så fall? Snälla hjälp! Tänkte bakade just nu innan jag ska iväg.
    Jag tror inte det går. Fiberhusk sväller ju rätt mycket och binder vätskan och gör brödet mer brödliknande och jag tror inte fibrex funkar på samma sätt. Men det är vad jag tror :)
Svar på tråden LCHF