• linn78

LCHF

sariat skrev 2010-01-04 12:38:23 följande:
    tack.. då ska jag stå ut. Det känns skitkonstigt att trycka i sig massa fett.. man är så inlärd med att man ska akta sig för fett speciellt mättat då. fast det ska ju vara bra så.. Har ni förslag på vad man kan ha till kyckling o currysås? är bönor tillåtet?
    jo, gröna bönor (haricot verts) är helt ok och det är ju bara så gott med smält smör på

Jag började med lchf i mitten av oktober och det gick skitbra!! Sen åkte vi på semester och sen var det helt plötsligt jul och under hela denna tiden åt jag precis allt och i mängder, struntade helt i lchf för jag vill helt enkelt. Men nu 1 jan började jag på nytt och det känns skönt att ta tag på vikt och mat igen. Det otroliga är dock att jag faktiskt fortsatt ner i vikt trots vanlig mat under nästan 4 veckor. Väldigt lite men så som jag moffat i mej borde jag gått upp flera kg... Nu har jag bara några få kilo kvar till mitt delmål eller om jag känner mej fin och fräsch så är det kanske mitt mål!
    Nu ska jag lägga in mej i listan...
  • linn78
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:14:25 följande:
    Snacksar ni något på kvällen? Jag har svårt att inte äta nåt kvällstid och undrar om ni har något bra tips? Vad jag tar nu varvar mellan ost med smör eller ölkorv, ibland jordnötter men jag tror det är för mycket kolhydrater i dessa.
    jag dricker ofta en kopp te med smör i på kvällen, det mättar lite också. Annars en bit brie-ost eller en skiva lchf-bröd som är supergott rostat med tex mjukost på. Jag äter också en hel del fläsksvålar, jag har inte gillat dom speciellt innan men nu går det bra, det är ju som chips fast utan kh.
  • linn78
    sunflower33334 skrev 2010-01-09 15:37:53 följande:
    En liten blå: Valnötter är galet gott! (kombinationen med ost låter intressant), jag överäter dock dessa, fast kanske inte lika mycket om jag provar med ost..hmm, testar ikväll linn78: Te dricker jag varje kväll, men har inte vågat prova med smör i, låter för läskigt! Fast hjälper det mot suget testar jag definitivt!
    smakar inget, men du blir mjuk och fin om läpparna Tänk på att det ska vara det osaltade smöret, annars blir det nog inte gott...{#lang_emotions_throwup}
  • linn78

tomat och paprika är helt ok ur kh synpunkt, men eftersom de väger så mycket mer än tex isbergssallad så flyger kolhydraterna iväg väldigt snabbt. 100 gram tomat äter man lätt och det är ca 3,7kh. Dricker man sen ett glas mjölk är det 10 kh till. Fil till frukost blir lätt 10 kh det med och med bara dessa 3 så är man redan över 20 kh gränsen utan att egentligen ätit något. Regeln att allt med 5kh/100g är helt perfekt att använda som nybörjar-regel och sen när man kommit in i det lite så kan man lätt styra de exakta kh man stoppar i sig. Om vi tar mjölk som exempel så ligger den ju under tilllåtna 5kh/100g MEN dricker man 4 dl (ca 2 glas) så är man ju uppe i 20 kh direkt. Så nej, 5kh regeln betyder inte att man kan äta hur mycket som helst av det som är under 5kh/100gr men den är en bra grundregel när man ska börja äta enl lchf.
    Och ett litet tillägg: som någon skrev så är paprika väldigt sött och triggar lätt igång sockerbegäret därför är den lite mer förbjuden än andra grönsaker som ligger på samma kh.
      Hoppas ni hänger med på hur jag menar, jag är verkligen urkass på att förklara mej i skrift...

Svar på tråden LCHF