Inlägg från: sunflower33334 |Visa alla inlägg
  • sunflower33334

LCHF

Hej på er alla!
    Jag hoppar gärna in här i tråden, åt lchf i ett par veckor innan jul med gott resultat men eftersom jag är en exterem godisätare så gick julledigheten mer eller mindre ut på att äta ikapp allt godis och alla kolhydrater som jag skippat under lchf-perioden med resultat att jag gick upp de 3 kg som jag tidigare gått ner {#lang_emotions_yell}.
    Men nu är det skärpning för min del, jag blir oerhört sugen på godis när jag äter lågkalorikost och småätandet på kvällar är min största problem.

Nu har jag ätit lchf i 4 dagar och tycker det är svårt att inte tugga på något på kvällarna av ohejdad vana, men det ska gå detta.

Det som är positivt är att magen är helt lugn, har så länge jag kan minnas haft problem med magen, men nu känns det så bra!

• sunflower33334
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
    Sunflower33334     85              0              0                    4 dagar
  • sunflower33334
    Jag har visst försvunnit från listan, så nu lägger jag in mig igen.
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  82,1         1,4           1,4                     1
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                     4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      103.7        - 1,6         - 4,3                 ´1
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag
    Lillie                     71,4          -3              -3                    1
    Sunflower33334     85             -0,5           -0,5                 5 dagar
    Karo-Lina              83,5           0               0                     0
    Delfinen77             70.5           2,5            2,5                  1
  • sunflower33334

Snacksar ni något på kvällen? Jag har svårt att inte äta nåt kvällstid och undrar om ni har något bra tips? Vad jag tar nu varvar mellan ost med smör eller ölkorv, ibland jordnötter men jag tror det är för mycket kolhydrater i dessa.

• sunflower33334

Vi äter väldigt tidigt, (ca 17.30) pga småbarn, så vid 21-tiden vill jag gärna ha nåt, grädde med hallon är en riktigt bra idé, choklad kan jag nog inte äta, triggar igång mitt enorma sötsug på en gång då tyvärr.

• sunflower33334

En liten blå: Valnötter är galet gott! (kombinationen med ost låter intressant), jag överäter dock dessa, fast kanske inte lika mycket om jag provar med ost..hmm, testar ikväll {#lang_emotions_laughing}

linn78: Te dricker jag varje kväll, men har inte vågat prova med smör i, låter för läskigt! Fast hjälper det mot suget testar jag definitivt!

• sunflower33334
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn         Startvikt          Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor

frökenskabb    67.2             62.3         -1.1         -4.9                    5
    Sariat             57.6             54.9         -2.7         -2.7                   1
    Sunflower        85               84,5          0,5          -0,5                   1

Här har det inte hänt mycket {#lang_emotions_frown}, trodde nog att jag skulle gå ner mer än 0,5 kg på en vecka..
    Däremot så har jag magont under revbenen till och från sen igår samt väldigt dålig andedräkt{#lang_emotions_sealed}, mysko detta!

• sunflower33334

Förresten, är det någon som har nåt bra tips på vad man kan krydda sitt kryddsmör med, förutom vitlök om man gör eget?

• sunflower33334
    helene306 skrev 2010-01-11 20:13:13 följande:
    persilja, dill, dragon ja, vad som helst egentligen med de kryddor du gillar!Din dåliga andedräkt beror på att du utesluter kolhydrater. Du är i ketos. Inget trevligt under tiden men det brukar bli bättre när kroppen vant sig.
    Tack för tipsen på kryddsmör helene306 och en liten blå!

Nu har jag läst på lite om ketos, verkar bra att vara i men jag hoppas att lukten försvinner snabbt!
  • sunflower33334
    Karo Lina skrev 2010-01-11 21:30:30 följande:
    Jag vill också ställa in kroppen i ketos, hur gör jag det? Jag försöker begränsa mina kh till minimum men jag har inte märkt något. Vad märker du mer än att du luktar illa i munnen?
    Njaa, jag luktar faktiskt lite konstigt hela jag{#lang_emotions_undecided}, förutom det så känner jag mig något förvirrad (på allvar). Annars märker jag inget särskilt. 
  • sunflower33334

Hej på er alla! Här har det inte gått så bra alls, jag fick ett fruktansvärt godissug i tisdags och åt en väldig massa mjölkchoklad. Sen har det varit lite after work och även fest så en del rödvin har slunkit ner också. Jag har inte gått ner något och funderar på att bara äta kött och fett ett par dagar, känns dock lite halvtrist att bara äta det (men å andra sidan är det ju heltrist att inte gå ner)

• sunflower33334
    En Liten Blå skrev 2010-01-16 20:11:02 följande:
    men guuud, skrattar mig fördärvad åt denna uppfinning Ägglimpa!!!
    Helt underbart, ungefär som de där vattenmelonerna som odlas fyrkantiga:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article400147.ab
    Karo Lina skrev 2010-01-16 22:42:44 följande:
    Hej tjejer! Hoppas ni har en trevlig lördagskväll!Idag shoppade jag med min mamma som sa att hon tyckte att jag såg smalare ut. Alltid något Är det någon som läst Anna J.D Jacobssons blogg? Det är hon som skrivit boken: Vägen från 137kg.Otroligt inspirerande!annajdjacobsson.wordpress.com/Jag beställde både hennes första bok samt hennes kokbok med en gång!
    Tack för tipset!
  • sunflower33334

Men oj vad jag har ätit smarrigt idag{#lang_emotions_tongue_out}
    Till lunch skulle man och barn äta pannkaka och jag hittade då detta recept på http://annajdjacobsson.wordpress.com/category/alla-recept/frukostar/ (bloggen som Karo Lina tipsat om tidigare i tråden):

2 ägg

250 g keso

1 msk dinkelmjöl ( jag bytte ut mot 1/2 msk fiberhusk och sen hade jag i kanel och kardemumma)

Mixas med stavmixer och gräddas i en rejäl klick smör i stekpanna på mellanvärme.
    Vet ni att det var så himla gott!

Sen blev det revbensspjäll och bea + sallad till middag, inte helt fel det heller.
    Trevlig kväll allesammans!

• sunflower33334
    En Liten Blå skrev 2010-01-17 20:22:00 följande:
    jag känner på mig att jag kommer att rasa i vikt kommande tid, denhär praktiken som jag tjatar om (är sjukligt nervös, nästan gråtfärdig av prestationsångest..), kommer göra att jag måste äta på mer regelbundna tider än innan, kommer inte att skippa några luncher (som jag annars lätt gör, för att sen äta maaassor på kvällen), jag kommer vara för trött för att sitta uppe och snaska på kvällarna osv...bara jag inte går ner för mkt för fort, det är en tanke jag inte gillar.. min sladdriga pås- mage vill inte riktigt hänga med i viktminskningen trots att den gått ganska sakta ändå...
    Lycka till på praktiken En Liten Blå, jag hoppas det går bra (och blir lite nyfiken på vad du ska göra)!
  • sunflower33334

Grrr..nu har jag ätit lchf i två veckor och inte gått ner mer än 0,5kg totalt, jag blir inte så peppad. MEN oj vad mycket bättre jag mår för övrigt, jag ger inte upp!

Märkte något intressant idag; igår på eftermiddagen och kvällen var jag helt vansinnigt sugen på vad som helst (läs godis) hela tiden, trodde verkligen att jag skulle smälla av. Samma fenomen var det förra vecka ett par dagar, och i dag när jag sträcker mig efter tuggumipåsen pga den dåliga andedräkten så inser jag att det förmodligen är  tuggummit som triggar mitt godissug något enormt!{#lang_emotions_surprised}  Nu låter jag bli att tugga ett tag få se om hypotesen stämmer.

• sunflower33334
    Ogift Fru skrev 2010-01-22 16:43:21 följande:
    Behöver lite pepp... Vågen står förbenat still... Ändå äter jag så pass strikt att jag bara äter kött och fett och har gjort det i över en vecka. Fattar nada?!
    ´

Samma här, går inte ner någonting fast jag äter relativt strikt. Den enda trösten för mig är att jag mår toppen för övrigt, men det blir svårt att motivera varför jag inte ska äta något med kolhydrater när jag inte ser resultat.

Njaa, inte mycket till pepp härifrån men oändligt mycket förståelse iaf!
  • sunflower33334

jag af:
    Jag är 173 cm lång och väger 84 kg, så det är en hel del att gå ner. Jag har ju precis börjat, 3 veckor på mån och var så klart helt övertygad om att jag skulle gå ner åtminstonde vattenvikten i början men näejdå, det står verkligen stilla!

Idag struntade jag i den strikta varianten, klämde i mig en semla (visserligen en mini-semla), och oj oj oj vad god den var, MEN jag fick fruktansvärt ont i magen{#lang_emotions_surprised}, är faktiskt rätt häpen över detta och tolkar det helt enkelt som att jag ska låta bli sådana onyttiga saker{#lang_emotions_laughing}

För övrigt måste jag säga att äggmjölk faktiskt är riktigt gott i te, gör den på cocosfett, ägg och vatten + kryddar med kardemumma och kanel. Det passar särskilt bra med kanel och kardemumma just nu då jag dricker roiboos julte!!

Svar på tråden LCHF