Inlägg från: Pippil8 |Visa alla inlägg
  • Pippil8

LCHF

Hej, ny här, hoppas jag får hänga på Jag planerar att börja med lchf på torsdag, ser ivrigt fram emot det och börjar planera nu. Jag har nog bestämt mig för att till frukost (som jag äter på jobbet vid skrivbordet) prova en blandning av arlas meze yoghurt, creme fraiche, lite nötter, kokos och kryddor. Ska bli spännande att se om det ens är ätbart

Nu till min fråga - jag äter lunch rätt tidigt och brukar därför hinna bli väääldigt hungrig innan jag åker hem. Är orolig att jag trots mina kommande mättande luncher kommer vara hungrig på eftermiddagen. Vad kan man då ha som mellis? På min arbetsplats har jag enkelt tillgång till en rätt liten kyl och en kaffemaskin. Det är lite knepigare med mikro och bestick/redskap så helst skulle jag vilja hitta mellis som inte kräver det. Vad kan man hitta på då? Ta med kokta ägg och lägga i kylen låter inte jättespännande. Kan man blanda dem med något och äta kalla? Vad mer? Vad äter ni till mellis? Eller klarar ni er utan?

caradan - som du märker är jag absolut ingen expert, men rent spontant så tycker jag det låter som du fått i dig lite lite fett?

• Pippil8

Förresten -kanske ska ge lite mer info om mig själv Jag har efter min andra graviditet gått ner de flesta av mina kilon (ca 3-4 kg kvar) men vant mig vid ett sötsug som inte är av denna världen. Skulle gärna bli av med det och de där sista kilona. Är inte överviktig (171 cm 63kg) så det är inte mitt främsta skäl att testa detta utan helt enkelt att bli av med sötsug, småäta mindre och se om jag kan slippa mina blodsockerdippar och trötthetsperioder under dagen. Ska bli så spännande!!

• Pippil8

Min första dag med lchf idag! Och hjäääälp vilket sötsug jag har. Min kropp lääängtar efter godis, tårta och kakor. Huvudvärk har jag och mosig som sjutton i skallen. Men än så länge tar jag det bara som ett bevis på att mitt sockerberoende var så illa som jag trodde. Har under lång tid ätit godis/kakor/glass VARJE dag.

Frukost: 1,5 dl yoghurt-gräddblandning med linfrön och kanel. Mosat ägg med smör.
    Lunch (lite knepigt, var på stan med minsta sonen och mormor): Räksallad med avokado och ägg och rätt mycket olja
    Mellis: Stekt ägg med ostskivor
    Middag: Lövbiff fylld med bacon och ost. Champinjonsås på grädde. Broccoli.
    Kvällssug: Mozzarella inlindad i parmaskinka och te med grädde.

Undrar hur lång tid det tar innan det här rätt jobbiga godissuget går över? Och mosigheten i skallen. Ska jobba i morgon, kan bli lite jobbgt

Är det fler än jag som upplever ett rejääält sötsug så här i början?

• Pippil8

Dag 2 med lchf idag. Vaknade och var helt kallsvettig, darrig och matt. Fick i mig lite grädd-youghurt och några ostkivor med smör. Nu är jag fortfarande lite matt, mosig i huvudet och mår fruktansvärt illa. Urk. Hur länge kan det här sitta i månntro? Hade jag ätit för lite igår eller hade min kropp inte lärt sig använda fettet?

Sjukt sugen på kanelbulle och godis!

• Pippil8

Emmi2 -hur många dagar har du hållit på?

Lullisgirl - bra jobbat med att tacka nej till fikat som din kompis bakat! Min plan för att klara av detta även på jobbet (personalmatsal med två rätter typ) är att ta något rent kött/fisk och sedan ta lite sås och dryga ut med bregott eller olja typ. Plus grönsaker i lagom mängd. Jag får nog stå ut med att det är lite mjöl i såsen - det är förhoppningsvis inga jättemängder jag får i mig om jag tar 0,5 dl sås. Annars vet jag inte hur jag ska klara det. Ska också försöka kolla matsedeln i förväg så jag kanske kan ta med mat de dagar då det verkar svårt att få ihop ett bra lchf-mål i matsalen. Jag provar så i alla fall så får vi se hur det går. Mitt mål är främst att bli av med mitt sötsug, i andra hand att inte gå upp i vikt, i tredje hand att gå ner de få kg jag har kvar till innan-graviditets-vikten. (Ca 2-3 kg)

• Pippil8

Äntligen andra dagen över. Började verkligen kass men nu mår jag bättre. Otroligt sugen på godis dock. Ätit:
    Frukost: Grädd-yoghurt-blandning med linfrön. Tre ostskivor med smör på.
    Lunch: Fläskkotlett med bea, coleslaw + pizzasallad
    Middag: Taco-köttfärs med guacamole med cr fr och lite tomat och sallad. Rödvin

Fortfarande mätt så där är det inget problem. Men godissuget - åååå vad gott det vore...

Vänjer man sig vid den här flottiga känslan? Ostskivorna med smör på var inget vidare - får äckelkänslor...

• Pippil8

Är det bara jag som mår PYTON? Tredje dagen idag. Vaknade även idag och var helt matt och orkeslös. Kallsvvettades och frös. Gjorde snabbt iordning bacon och  två ägg med smör och majonnäs samt te med kokosfett i. Efter någon timme var jag lite mindre matt men fortfarande känns kroppen alldeles orkeslös och jag orkar inte ens gå i normal takt Jag ammar (fast bara morgon, eftermiddag och kväll) så jag har väl ett rätt stort energibehov och skulle kanske behöa få i mig ännu mer - men det går inte - jag mår illa!! Får kväljningar av allt fett Har gått ner 1,5 kg p två dagar och innan dess 1,5 kg ner av magsjuka. VIktnedgång är inte mitt mål (vägde idag 60kg till 171 cm). Jag vill bara bli av med sötsuget men tvivlar på att det är värt det pris jag betalar just nu

Ursäkta gnäll-inlägget men skulle så gärna vilja höra att någon annan mått så här och att det gått över någorlunda snabbt

• Pippil8

Cam82 - jag har förstått att det är individutellt hur kroppen reagerar på light-produkter. En del får ett rejält insulinpåslag och då ökar ju fettinlagringen i kroppen. Andra får inte alls lika stort insulinpåslag. Om jag var du skulle jag  nog prova att sluta helt med dem först och se om det ger effekt. Och gör det inte det kan du dra ner på grädden och bären också. Dessutom är det ju dumt att underhålla sötsuget med sånt som smakar sött...

• Pippil8

Dag fyra idag och jag är fortfarande så galet matt och orkeslös. Kan inte bära barnen ens. Räknade ut att jag åt 2550 kalorier och 21 g kolhydrater igår så jag fattar inte hur jag kan vara så jäkla matt. Tur att det är helg så jag kan sova någon timme på dagen. Det bara måste vända snart, annars orkar jag inte.

Efter tre dagar hade jag gått ner 2kg. Antar att det är vatten och kolhydrater som rensas ut ur kroppen. Så snart borde väl kroppen lära sig att ta av fettet i stället???

Sötsuget har nog faktiskt minskat lite. Fast i natt drömde jag om hembakta syltkakor

• Pippil8

Helene306 - tre veckor innan det vände... Vilket otroligt tålamod du måste haft... Jag hoppas det går fortareför mig för jag tror inte jag står ut så länge...

Har bakat lchf-bröd idag som innehåller 1,1 g kolisar per skiva. Ååå vad gott med mycket smör, ost och skinka på Nu känns det som frukosten är fixad. Hoppas bara brödet smakar ok även när det är kallt.

Svar på tråden LCHF