Inlägg från: Kickiliisa |Visa alla inlägg
  • Kickiliisa

LCHF

Hej, jag är ny här. Började med LCHF för två dagar sedan, och tänkte först trappa ner med kolhydrater, men jag är så otålig och vill komma igång så fort som möjligt! Jag har lite svårt att äta bacon och ägg till frukost, så jag äter nu yoghurt 3% fett blandad med grädde, några frysta hallon och mixade nötter, mandlar och linfrön.

Hörde igår att synen förbättras när man slutar äta socker! Det ska bli spännande att se (ho ho!) om det är så.
    Skönt att läsa om att hyn blir bättre och att fula svarta hårstrån försvinner! Wow! Fördelarna blir bara fler och fler!
    Även om jag tror att jag kommer bli sugen på våfflor och plättar... Ska försöka hålla mig!

• Kickiliisa

Jag har haft hemsk "avtändning" av sockret. Det känns verkligen hur mycket socker man har stoppat i sig... hemskt egentligen. Jag har mått illa, varit yr och nästan som bakis. Nu börjar det kännas bättre, när det har gått några dar.
    Var på jakt efter fiberhusk idag, men en utav nackdelarna med att bo i Kiruna är att det inte finns så stort utbud av sådana varor. Ska kolla på Hälsokost, de kanske har.

Det var någon som nämnde Stevia tidigare, hur får man tag på det? Går det att beställa via internet? (Det finns ju såklart inte heller här. Ingen har ens hört talas om det...) Annars tänkte jag beställa Sukrin från http://www.lchfbutiken.se/ 

• Kickiliisa

Kopierat från www.stevia.se :

"Stevian innehåller inga kalorier, är helt naturlig, värmestabil, är inte cancerframkallande, inte beroendeframkallande och är säker att använda även för diabetiker, då den inte påverkar blodsockret. S. rebaudiana har visat sig ha en blodtryckssänkande effekt, som vid mycket hög dos kan vara för kraftig och diabetiker bör också vara försiktiga då det gäller höga doser av Stevia. Steviabladen har hög näringsdensitet, lågt kaloriinnehåll och innehåller dessutom rikligt med essentiella oljor, vitaminer, enzymer och mineraler."

Låter bra! Men egentligen borde man som sagt hålla sig ifrån söta saker, oavsett om det innehåller kolhydrater eller ej, för att bli av med suget och sockerberoendet.

• Kickiliisa

Tack för tipset om vaniljpulver. Jag hade en burk i kryddskåpet som jag glömt bort, nu har jag det i frukostyoughurten tillsamman med frysta skogsbär, grädde, keso och hackade mandlar, nötter och linfrön.

Nu har mitt sötsug släppt! Skönt! Har försökt föreställa mig att äta glass eller något liknande, men jag blir inte alls sugen. Är fortfarande lite "suddig" i huvudet, men det börjar bli bättre. På onsdag har det gått en vecka. Har ingen våg hemma, så jag provar kläder istället :) hoppas att jag snart kommer i vanliga jeans efter graviditeten.

• Kickiliisa
    Pippil8 skrev 2010-01-29 16:02:48 följande:
    Ja yoghurt kanske kan funka. Bra idë, tack!
    Yoghurt med grädde och frysta hallon, kanske? Så blir det lite extra vitaminer, bra när man är sjuk. :)
  • Kickiliisa
    HannaS83 skrev 2010-01-31 21:27:28 följande:
    Jag har ätit low carb nu i en vecka och gatt ner 3kg Jippi! :) Bara 17 kvar.... :(Ni som vet hur är det egentligen med alkohol är det verkligen totalföbjudet även om man haller sig under ca 20k per dag kan det stoppa viktminskning?*tog ett par glas vitt vin i helgen* men räknade kolhydraterna ok eller ej?
    Vin är väl det som är mest ok i alkoholväg. Ett par glas vin gör nog ingen större skada, även om alkohol inte är bra för fettförbränningen.
  • Kickiliisa

Min mage har aldrig funkat så bra som nu! Tidigare har jag fått gå på toa ungefär en gång i veckan. När jag började med LCHF fick jag gå varje dag! Nu är det ungefär varannan dag.

Jag fick ett litet "bakslag" så här efter två veckor och har haft sug efter det ena och det andra, typ spaghetti, smörgås och sånt. Men jag har bara fuskat lite och tagit ett par Fiber Plus mackor med ost och smör. Dock kan jag inte sluta med honung i teet. Tar bara en halv tesked i en rätt stor kopp, men ändå.

• Kickiliisa
    Åsalie skrev 2010-02-05 08:55:43 följande:
    Lovar att läsa ikapp sen, ska iväg på öf... men igår va jag på stan för att köpa fiskolja, hade läst mkt om överdosering av omega 6 (som man får i sig via alla vegetabilier, kolh bla) och att man i princip inte kunde överdosera, speciellt barn och gravida/ammande behöver m.,m.... SÅ kommer jag till hälsokost och där har dom special-omega-flaska till barn med tillsatt tuttifruttismak och OMEGA 6!.... Varför har dom krånglat till det? Jag ville bara ha omega 3! Vuxendosen är utan 6, men där står det att det inte kan ges till barn under 12 eller gravida/ammande... What? Det står ju överallt att det är extra viktigt då? Garderar dom sej eller vill dom tjäna pengar på merprodukter? Ger ni omega 3 öht? Ville för enkelhetens skull ha en flaska, men OM jag köper en special till barnen så vill jag iaf veta varför... Och jag tänker inte ge dom ytterligare omega 6 som vi redan har så mkt av....?? Vad tycker ni?? Som sagt...läser ikapp på andra svar sen ;) Tack!
    Jag har köpt Friggs flytande omega 3 med citronsmak på Coop. Jag ger dottern en tesked i veckan. Hon tycker den är god tillochmed!
  • Kickiliisa

Jag hade en syndardag här då jag åt potatispalt! Men det var en engångsföreteelse och jag fick inga större bekymmer av det, utom lite magknip.

På kvällarna blir jag sugen som vanligt, kanske av gammal vana, och då brukar jag äta jordnötter. Ibland köper jag Glada kons småostar med olika smak. När jag blir sötsugen gör jag "glass" på frysta jordgubbar och grädde, tinar jordgubbarna lite, skär dem i mindre bitar och mixar med grädde. I jordgubbar är det dock ca 9 g kolhydrater/100 g, men mixat med grädde blir det bättre genomsnitt. Det blir som glass och man blir ganska nöjd efter litegrann. Jag har även mörk choklad hemma, minst 70%, när suget blir för stort.

• Kickiliisa
    Lady Dahmer skrev 2010-02-18 10:15:39 följande:
    ang. kokosfettet i silverförpackningen: jag vet inte VARFÖR, men jag vet att det inte är bra. Det är processerat på nåt sätt.
    Det är blekt också.
Svar på tråden LCHF