Inlägg från: slapback |Visa alla inlägg
  • slapback

LCHF

Hej! Jag kommer in här och tar del av lite tips och råd. Jag har kört med lchf sedan november och har gått ner ca 8 kg och förlorat sammanlagt 49 cm över hela kroppen. Känns mycket bra. Har dock 8 kg kvar innan målvikt. Måste kämpa på nu. MIn pappa blev inspirerad och har nu provat lchf i en vecka och har rdan gått ner 3 kg. Jag tror verkligen på detta.
    Vad kul att läsa massa goda recept och att så många verkligen går ner i vikt.
    Jag kan bidra med ett recept som jag gjorde som var såååå gott.

En grillad kyckling plockad i bitar/ stekt kycklingfilé
    10 champinjoner
    1 paket bacon
    2 dl grädde
    1 dl creme fraiche
    någon/några matskedar sweet chili el dyl
    riven gräddost
    pressad vitlök
    salt och peppar

Smörstek champinjpnerna och stek baconet. Lägg i ungsform tillsammans med kycklingen. Blanda grädde och creme fraiche med chilin och kryddor. Häll över kycklingen. Strö över med rikiligt av den rivna osten. In i ugnen tills osten smält och blivit gyllenbrun. Servera med god sallad.

Enkelt och mycket gott!

• slapback

Vet någon om det går att byta ut fiberhusk mot fibrex i sesambrödet? Eller är de helt olika saker?
    Tänkte prova baka detta "bröd" idag.

• slapback

Någon som vet om man kan byta ut fiberhusk mot fibrex? Ska det vara samma mängd av fibrex i så fall? Snälla hjälp! Tänkte bakade just nu innan jag ska iväg.

• slapback
    gemigsinnesro skrev 2010-01-21 14:25:21 följande:
    Jag tror inte det går. Fiberhusk sväller ju rätt mycket och binder vätskan och gör brödet mer brödliknande och jag tror inte fibrex funkar på samma sätt. Men det är vad jag tror :)
    Tack för svar. Väntade med "bakandet" och köpte fiberhusk. Nu tog jag precis ut plåten ur ugnen och ska smaka så fort det svalnat lite. Hoppas det smakar gott!
  • slapback
    cindorella skrev 2010-01-24 11:52:41 följande:
    Brukar ni gå upp lite när ni får mensen? För mig hade det precis börjar rassla till på vågen när mensen kom och direkt gick jag upp 4 hekto o hänger kvar där nu. Suck alltså jag börjar tappa tålamodet, viktnedgången är ju bara såååå långsam :( Står ni stilla mkt??
    Jag märker att jag går upp lite vid mens. Men så fort mensen är över så brukar jag gå ner det jag gått upp väldigt fort. Jag blir alltid väldigt svullen runt mensen också. Jätte tråkigt. Helst då man känt sig så "smal" dagarna innan. Men som sagt så brukar det ju försvinna fort sen.
    Viktnedgången går i perioder för mig. Jag gick ner 4 kg rätt snabbt. SEdan stog jag stillla på en vikt i några veckor för att sedan snabbt gå ner ytterligare ca 4 kg och nu står jag stilla igen. Har 8 kg till ungefär som ska bort så det är lite retfullt nu när det står stilla men jag fortsätter kämpa på.
    Jag gick dock ut och partajade lite och åt godis dagen efter så nu gick jag väl upp något kilo för det... :(
    Bara att ta nya tag och fortsätta kampen mot kilona!
  • slapback
    Pippil8 skrev 2010-01-24 22:11:16 följande:
    Helene306 - tre veckor innan det vände... Vilket otroligt tålamod du måste haft... Jag hoppas det går fortareför mig för jag tror inte jag står ut så länge... Har bakat lchf-bröd idag som innehåller 1,1 g kolisar per skiva. Ååå vad gott med mycket smör, ost och skinka på Nu känns det som frukosten är fixad. Hoppas bara brödet smakar ok även när det är kallt.
    Vilket bröd bakade du? Jag är påjakt efter ett gott "bröd" att äta på morgnarna.
  • slapback

Någon som hittat något bra "bröd"recept? Jag gillade inte sesambrödet eller dyl. Jag vill hitta ett recept som är utan en massa ägg så att det inte smakar typ som omelett. Kan man inte göra en mjölblandning av fiberhusk och fibrex oxh krossade sesamfrön och använda det som mjöl i vanligt bröd? Jag vill äta bröd! Det är väl det enda jag saknar med LCHF. Annars tycker jag att det går finfint att utesluta kolhýdrater. Saknar faktiskt inte kolhydrater alls.
    Någon som har några bra tips på "bröd"?

• slapback
    rasajj skrev 2010-01-31 21:42:59 följande:
    Jag hjalper garna till att oversatta om det behovs. Jag har testat atkins bakmixer, de ar ingen hit tycker jag.. Daremot ar jag lite nyfiken pa den har: www6.netrition.com/tova_carbquik_page.html
    Är detta något man använder istället för mjöl i recept? Kan man då baka efter vanliga recept och använda detta? Finns det att köpa via svenska sida?
    Det lät ju hur bra som helst! Blir väldigt nyfiken på detta!
Svar på tråden LCHF