• ia25

LCHF

Eget persiljesmör *mumsigt*

• ia25

Vad bjuder ni på om ni får fikabesök? Tips önskas

• ia25

Angående fikat så tycker jag att det är lite kul att fixa efterrätter och "fika-bröd" så det passar alla vid bordet, både allergiker och "bantare"

Hittade denna sida med en massa tips www.lchfrecept.com/Default.aspx

• ia25

Måste bara tipsa om mitt favvo mellanmål/lunch

En burk tonfisk
    Purjolök (mycket eftersom jag älskar det)
    Majonäs
    Creme fraiche

Måtta efter tycke och smak. Bland detta.

Lägg till det du tycker om, jag tog gravad lax och massor med räkor. Ett kokt ägg och lite salladsblad.

Egentligen är det en röra till en smörgåstårta, men den fungerar ändå

• ia25

Vi gör Oospies hemma. Jättegoda{#lang_emotions_laughing}

Ingredienser:
    Basreceptet:
    3 ägg separerade
    1 dl (85g) philadelphiaost
    nypa salt

Gör så här
    Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min.

De kan ätas hur som helst, med smör och pålägg, med bär och grädde, med stuvning på eller på vilket sätt som helst.

• ia25
    Dessa provade jag att göra igår. Jättegoda och superenkla. Jag åt dem med stark prästost och senare på kvällen la jag på brieost *mums*

LCHF-kex
    10 g sesamfrö
    5 g fiberhusk
    2 ägg
    2 msk smält smör
    exempelvis Salt, kanel, kardemumma, brödkrydda eller liknande
    Gör så här
    Sätt ugnen på 150 grader.

Kör mandel, linfrö, sesamfrö och fiberhusk till mjöl i en mixer. Blanda detta med äggen och det smälta smöret. Tillsätt kryddorna efter egen smak.

Klicka ut smeten på bakplåtspapper (10-15 st) på en ugnsplåt. Platta ut "klickarna" rejält med en blöt tesked. Grädda i ugn ca 20 minuter. Låt de torka på eftervärmen.

Äts exempelvis med smör och ost.
  • ia25
    ia25 skrev 2010-02-06 10:51:34 följande:
    Dessa provade jag att göra igår. Jättegoda och superenkla. Jag åt dem med stark prästost och senare på kvällen la jag på brieost *mums* LCHF-kex 10 g sesamfrö 5 g fiberhusk 2 ägg 2 msk smält smör exempelvis Salt, kanel, kardemumma, brödkrydda eller liknande Gör så här Sätt ugnen på 150 grader. Kör mandel, linfrö, sesamfrö och fiberhusk till mjöl i en mixer. Blanda detta med äggen och det smälta smöret. Tillsätt kryddorna efter egen smak. Klicka ut smeten på bakplåtspapper (10-15 st) på en ugnsplåt. Platta ut "klickarna" rejält med en blöt tesked. Grädda i ugn ca 20 minuter. Låt de torka på eftervärmen. Äts exempelvis med smör och ost.
    LCHF-kex
    Ingredienser

30 g mandel
    30 g linfrö
    10 g sesamfrö
    5 g fiberhusk
    2 ägg
    2 msk smält smör

Detta är det rätta recptet på kexen
  • ia25
    rasajj skrev 2010-02-06 18:28:02 följande:
    Hur manga kex far du ut av den smeten?
    Jag gör ganska små, så cirka 15-18 får jag ut av en sats.
    Idag gjorde jag en halv sats och fick ut 8 stycken. Hade på salt innan jag stoppade in de i ugnen och de blev supergoda
Svar på tråden LCHF