Inlägg från: Päron1986 |Visa alla inlägg
  • Päron1986

LCHF

Hej!

Jag började med LCHF idag! Min läkare som jag är i kontakt med pga övervikt höll med mig om att jag skulle må bra av lchf!

Till frukost åt jag fyra st matmuffins gjorda enligt ett lchf recept, som var typ som "äggstanning"c och var jättegoda!

• Päron1986
    Probably the best in the skrev 2010-02-13 12:27:33 följande:
    Välkommen!
    Tack!

Det är mkt tankar kring det här när man nyss startat, vad som är tillåtet att äta, vad man ska ersätta potatisen med osv osv
  • Päron1986
    helene306 skrev 2010-02-13 14:46:05 följande:
    Man lär sig Läs på och sök på google om lchf, ju mer du vet och kan, dessto lättare är det. Man behöver inte alltid ersätta potatisen, en köttbit och kryddsmör är inte fy skam. Jag brukar göra sallad med fetaost eller äta enbart oliver. Annars kokar jag broccoli eller gräddstuvar grönsaker. Blomkålsmos gör många.
    Jag har ju fördelen att jag älskar vitkål, blomkål :) men även rotsaker så som morötter (gränsfall sa min läkare) och sötpotatis! :/

Jag är ju laktosintolerant så alla recept passar inte, det är dyrare produkter med grädde osv men det går ju fortare att få till!
  • Päron1986

Får man äta ananas i mat?!

tex kassler, ost, ananas...
  • Päron1986
    Probably the best in the skrev 2010-02-13 15:27:37 följande:
    Nej! Eller får och får...men LCHF inkluderar inte annans, jättesött...
    attans! jag älskar ananas å kött! Då hade det inte varit det minsta problem att hoppa över potatisen till...

Förstår hur du menar "är det LCHF-vänligt" kanske jag borde ha formulerat mig:)

Tack för hjälpen!
  • Päron1986
    Modesty Blaise skrev 2010-02-13 15:33:13 följande:
    Jag gjorde hyyypergottblomkåls- och broccolimos i förrgår! Det rekommenderar jag varmt.
    Hur gjorde du? Vilka kryddor o så? :)
  • Päron1986
    Modesty Blaise skrev 2010-02-13 15:39:57 följande:
    Smälte smör i kastrull, lade i broccoli och blomkål hällde över grädde, lät det koka. Körde sedan med elvisp och kryddade med salt och peppar. Åt det och älskade det!
    Det ska jag absolut testa :)
    Tack!
  • Päron1986
    helene306 skrev 2010-02-13 15:46:39 följande:
    Jag tränade och tänker inte träna alls Träning för viktnedgång om man äter efter lchf är oväsentligt, motion är för kroppen ska må bra. Ananas: Ananas är inte "godkänt" enligt lchf men å andra sidan får man ta ställning till vad man vill unna sig och vad man vill prioritera bort. Klart man kan äta sådant som inte är bra enligt lchf men man ska vara medveten om att högt kolhydratintag kan stanna upp viktnedgång om det är det man strävar efter. Man är olika känsliga för hur mycket sött man klarar av att äta men ändå gå ner i vikt. Jag tänkte som så att jag äter det jag vill, om jag vill men i mindre mängd. Skillnaden var att jag inte längre var sugen. Som när vi blev bortbjudna på fika/mat och det serverades kakor, bullar, godis, pommes/klyftpotatis osv. Jag kunde ta 2 godisbitar eller en kaka (ibland hoppade jag kakan helt och tog enbart kaffe och grädde) men sen var det bra. Potatis kunde jag unna mig också men till skillnad mot 3-4 som innan tog jag 1 eller skippade potatisen helt. Lchf är en livsstil men man får inte glömma bort att leva också för då är dte inget roligt heller om man hela tiden tänker att man inte får äta det och det, det handlar om att prioritera.
    Låter jättebra! Precis som jag tänkt!
    Men jag läste att det handlar om en "avgiftningsperiod" på 3 v som jag får hålla hårt på vad man äter! Och det är ju vettigt!
  • Päron1986
    Ska inte den dåliga andedräkten försvinna "efter en vecka eller så" har jag läst???
  • Päron1986

Lady Dahmer jag la till din blogg på min bloglovin :)

• Päron1986
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 18:22:23 följande:
    härligt. Min huvudblogg är fantastiskt bra. Jag brukar ofta läsa den och nicka lite åt min egen förträfflighet  I min huvudblogg så hittar du även reflektioner och andra tankar om lchf som inte står i lchf-recept-bloggen.
    ah, faktiskt så tipsade min något beskäftiga 16åriga dotter om din blogg men hon trodde inte jag skulle tycka om dig, för du var så rak på sak. hur hon uppfattar mig då, vill jag inte veta för jag tycker då att JAG är rak på sak. Men hon menade väl att två starka viljor... eller något sånt :)
    Nu ska jag absolut in å läsa den :)
  • Päron1986

"Brutal men snäll", hm, är inte det lite som en paradox? haha, ja men jag har skummat igenom en del och jag gillar din stil, så den hamnar i bloglovin!

• Päron1986

lchf känns så svårt när man är laktosintolerant.. allt "gottet" som är "tillåtet" är ju sådant som jag inte tål, goda ostar osv

• Päron1986
    Emma w S skrev 2010-02-22 22:49:28 följande:
    Är det vanligt att vara illamående under några timmar efter måltiden? Maken och jag började med denna kosten för tre dagar sedan, för att han behöver tappa kilon och jag vill sluta ha ont i min mage och tarmar av gaser. Passar denna dieten för alla eller är det en varningsklocka att jag känner mig utslagen, illamående och får halsbränna? Har läst att det kan ha att göra med sockeravgiftningen, när går det isåfall över? Kanske jag kan göra en mjukare övergång? Tips mottages tacksamt
    Läs kostdoktorn.se
Svar på tråden LCHF