• IssaBL

LCHF

Lumut skrev 2010-01-22 22:05:10 följande:
    "Det är jättebra att du känner dig bättre i magen, och att du känner energi. Men energin kommer ifrån att dina muskler & fettlager bryts ner och förflyttas in i artärerna, slaggprodukterna skapar energi. Vi får ta det närmare IRL." Detta skrev en vän i min blogg som är lite insatt i kost osv..Någon som kan försvara detta eller förklara???
    Energin kommer väl ändå från fettet, och att man känner sig piggare är jag säker på kommer ifrån att man slipper dåsigheten som kolhydrater ger...blodsockret varken rusar iväg uppåt eller sjunker och tänk vilken lättnad för kroppen ;)

Både min far, som är typ 2 diabetiker, och min bror typ 1 diabetiker, får mycket bättre värden med denna kost. Min arbetskollega som ligger i riskzonen för typ 2 diabetes och har höga kolesterolvärden testade att äta enligt lchf, utan att berätta något för sin läkare eller sin dietist, och de båda sa att värdena blivit så gott som perfekta och det var verkligen inte långt efter hon börjat äta så här.

På nåt sätt verkar det ju vara kombinationen kolhydrater och fett som blir livsfarlig.
  • IssaBL

Jag började med lchf förra måndagen och har faktiskt mått illa, men har inte ens tänkt på att det kunde vara kosten..men nu har jag ju fåt min förklaring :) Vägde mig idag och har gått ner 3 kilo på 8 dagar så jag känner mig nöjd!

Men, vad gör man åt en trög mage? Jag har börjat äta krossade linfrön i fil, kan det hjälpa?

• IssaBL
    Sagalin skrev 2010-01-27 06:05:52 följande:
    Dricka tillräckligt med vatten är viktigt. En del tillsätter kokosfett i tex kaffet och det kan hjälpa mot trög mage. Ost kan göra att man blir hård, så undvik att äta för mycket i början när magen ställer om sig.
    Skitå, jag som älskar ost! Jaja, men om jag kan införa det sen så kanske jag kan hålla mig borta..JAg har varit duktig på att dricka vatten tidigare men det ha rinte blivit mycket av den varan nu...tack för tipsen!
  • IssaBL
    Jen nifer skrev 2010-01-27 07:32:24 följande:
    då har vi kört exakt lika länge, vågen står på - 3 hos mig med :) Och jag ser och känner stor skillnad på min mage redan :) Ja drick mycket vatten..
    Jag känner och ser också skillnad Men jag fick barn för 2 månader sedan och har fortfarande väldigt mycket överflödig hud på magen tyvärr, så jag nojjar mig över att det blir mer omjag går ner i vikt, men det är väl bara att hålla tummarna för att det försvinner tillslut :)
  • IssaBL
    Jen nifer skrev 2010-01-27 19:50:44 följande:
    precis samma för mig igen, dock är min dotter 3½ månad :) Men ge huden lite tid så kommer de bli bättre. Även om min mage inte kommer bli helt fin igen, fick mycket bristningar med första barnet.
    haha samma här! Jag fick jättemycket, tydliga, bristningar. de går en bit ovanför naveln.. Men det känns ändå ok, nåt jag hade förberett mig på. Jag hade precis börjat med lchf när jag blev gravid och då gick det hur bra som helst, nu märker jag dock mer "biverkningar", illamående, trög i magen osv. Jag har rätt mkt att bli av med så jag lär nog hålla på ett tag den här gången :)
  • IssaBL
    helene306 skrev 2010-01-29 16:26:39 följande:
    Alltså, jag fuskar för mycket, jag är gravid och får inte lchf fungera som jag vill eftersom jag mådde illa i början av graviditeten och fick börja äta kolhydrater för att må bra, så jag har svårt att vänja av. Igår var en bra dag då jag höll mig i skinnet och suget kom som tio smällar tillbaka! Jag hade inga problem med sug eller huvudvärk när jag körde strikt lchf i somras men nu kommer visst allt på en gång när jag väl lägger manken till
    Men ska du äta enligt lchf när du är gravid? De kollar väl ketoner i urinen vid inskrivningen, eller är det bara för att kolla om det är nåt fel på en och inte för själva ketonerna?
  • IssaBL

Alltså, vad äter ni till frukost? Det är här jag faller...jag har så svårt att äta frukost i "vanliga fall" och så ska jag nu äta "mat" till frukost, det blir skitjobbigt för mig.
    Och om jag ska äta nåt men inte ids laga mat, vad ska man äta då?
    Förra gången jag körde lchf hade jag inga problem men nu är det inte lika lätt...

• IssaBL

Åh, mosad avocado med creme fraiche ska jag testa! Jag älskar avocado! :)

helene306 skrev 2010-02-15 10:28:40 följande:
    Har du problem med frukosten, skippa den eller är du hungrig på morgonen så du behöver äta? Ät annars när du är hungrig. Jag brukar äta 2 kokta ägg, några skivor bacon och te med kokosfett i. Annars har jag ätit: Lembasbröd med bregott och ost eller äggröra och bacon. Jag gillar äggen till frukost så det blir dte här.
    Ibland är jag hungrig på mornarna, men jag börjar bli lite less på ägg och bacon. Iofs har jag mest stekt ägg så jag kanske ska börja koka dem för variation. Och lembasbröd får jag nog testa, är det gott så blir det ju lite enklare med frukost :)

Jag dricker bara mjölk till kaffet, men det är alltså bra att byta till grädde? Det är den feta mjölken jag dricker.

Jag har stått still nu ett bra tag och undrar om det kanske är så att jag äter för lite? Jag är oftast hungrig den här tiden men sen äter jag bara när jag kommer på att jag måste äta... blir ni andra hungriga? Kanske måste ställa en mat- o sovklocka :P

Blandar ni i nånting i era oopsies? Jag tyckte det var jättegott när jag gjorde men nu efteråt får jag nästan lite äckelkänslor pga. konsistensen de hade...
Svar på tråden LCHF