-
Vad är det för korv, vilket märke alltså eller var köper du den?lindha roger skrev 2010-01-21 18:46:50 följande:hej alla vårat matkonto blev ocks¨billiagare då vi inet köper massa skräp extra.ikväll vart det falukorv dock enligt 5/100 sen till det gjorde jag stek vitkåltill manen och även blomkålsmos ja säger då det sååååå gott det vart korven gjorde jag i ugn med lök smör och zucchini lite ost mellan och bacon uppe på.dock korv äter vi inte ofta men ibland gör vi det och nu när vi hittade en godkänd korv dock åt vi en liten för man vart så mätt av allt.men bä'sta av allt min huvudvärk har inte kommit tillbax så det e verkligen skönt för mig=)ha en toppen kväll själv ska jag lägga mig i soffan senare ta en kopp te ska dock testa med lite cocosfett i=) -
Ah, tacklindha roger skrev 2010-01-21 21:26:24 följande:hej det va melkers falukorv från falun näringsvärde per 100g kolhydart 5g och 20g fett köptes på ica. hej ja kålpudding e ju bra dock beror det på hur man själv gör sin när jag gjord emin kålpudding innan hade jag sirap uppe på och dte e ju no no nu hehe.. dete svårt att ställa om sig att fett e bra. tar ett tag hehe. dock för mig hjälper fettet att inte vilja ha socker som jag e beroende av känne rmig mätt länge små äter inte=)men endå svårt för det går ju emot allt man annars lärt sig hehe
-
Väldigt många mår så där, men det går absolut över!Pippil8 skrev 2010-01-23 13:16:04 följande:Är det bara jag som mår PYTON? Tredje dagen idag. Vaknade även idag och var helt matt och orkeslös. Kallsvvettades och frös. Gjorde snabbt iordning bacon och två ägg med smör och majonnäs samt te med kokosfett i. Efter någon timme var jag lite mindre matt men fortfarande känns kroppen alldeles orkeslös och jag orkar inte ens gå i normal takt Jag ammar (fast bara morgon, eftermiddag och kväll) så jag har väl ett rätt stort energibehov och skulle kanske behöa få i mig ännu mer - men det går inte - jag mår illa!! Får kväljningar av allt fett Har gått ner 1,5 kg p två dagar och innan dess 1,5 kg ner av magsjuka. VIktnedgång är inte mitt mål (vägde idag 60kg till 171 cm). Jag vill bara bli av med sötsuget men tvivlar på att det är värt det pris jag betalar just nu Ursäkta gnäll-inlägget men skulle så gärna vilja höra att någon annan mått så här och att det gått över någorlunda snabbt
Sedan kan det vara olika hur lång tid det tar, men tredje dagen var värst för mig med.
Ta lite mindre fett idag om du mår illa, tills du har vant dig. Lite turkisk youghurt med grädde och några hallon är inte så kväljande tycker jag. -
Hur gör du pizzasallad, har du något gott recept? Min blev inte så god sist.lindha roger skrev 2010-01-23 13:38:33 följande:hej alla allså fick min underbaraste efterrätt igår ja gjorde med ty grädde och sen i grädden hade jag lite sukrin och vanlij och vispade hade mer grädde än ty och sen hade jag tinade hallon hade det i och röde ihop allt in i kylen ett tag åhh så gott idag tog jag skrämande bilder på mig så ja kan själv se skillnaden längre fram kunde inte heller låta bli att väga mig lol och mäta midjan men sk aigentligen inte göra det förens onsdag..idag till frukost/lunch gick upp sent hade jag en bit ost och revbenspjäl med vitlökssås hehe ikväll ska vi göra egen pizza och pizza sallad och självklart ha lite efterrätt till då våran kolhyrat kommer vara låg idag då kan man unna sig efterrätt=)ha en toppen dag -
Nu behöver jag hjälp... Tycker egentligen inte om blomkål, men tänkte att jag skulle ge blomkålsmos en chans. Det blev alldeles vattnigt och såg inte så bra ut heller
Använde fryst blomkål om det gör någon skillnad, är det bättre med färsk?
Hur gör ni moset, vad mosar/mixar ni med? Jag gjorde inte efter något speciellt recept nu.
-
Kanske provar med färsk blomkål nästa gång då, ifall var det som gjorde det så "vattnigt"? Men vad mixar du med, stavmixer, blender, visp, "mosare"?Penno skrev 2010-01-26 08:04:07 följande:Jag brukar använda färsk blomkål. Kokar det i grädde 1-2 dl i 10 minuter. Brukar hälla bort (spara) lite av grädden innan jag mixar blomkålen. Ibland har jag nämligen haft lite för mycket grädde och då blir den lös. Om jag, efter att jag mixat den, vill ha den lite lösare häller jag bara i lite av den borttagna grädden, till en lagom konsistens. Saltar och pepprar. Fast jag o andra sidan, gillar blomkål :) -
Tack för alla tips om hur man kan göra blomkålsmos. Denna delikatess...
Fryst blomkål verkar iaf gå bort
Känner mig lagom trög nu...Kenzie skrev 2010-01-26 12:21:02 följande:Jag använder färsk blomkål som får koka riktigt mjuk i vatten. Ångar därefter av blomkålen ordentligt, och mixar (med stavmixer) tillsammans med smör, creme fraiche (eller philadelphia), salt, peppar och muskotnöt.
Men vad menar du med att blomkålen får "ånga av"?
-
Berätta gärna hur ditt mos blev, jag har inte provat igen än.USB skrev 2010-01-27 15:26:54 följande:När ni ätit blomkålsmos, vad har ni ätit till? Maken ville ha kyckling ikväll och han föreslog att hela familjen kunde äta av "mitt" mos.Jag hoppas verkligen att det blir gott. Har sett att ni gör det på olika vis, en del kokar i vatten först och andra i bara grädde. Tror att jag kommer att koka i vatten och sedan mixa det i grädde och smör. -
Gjorde du bara med grädde och smör i då? Hur blev det, kokade du i grädde eller i vatten? Samlar på mig alla tips jag kan få innan jag prövar igen...USB skrev 2010-01-27 19:55:10 följande:Kunde ha kokat blomkålen lite längre för det blev ganska grynigt MEN det var supergott. Hela familjen åt av det och alla tyckte om det. Var ganska mättsamt så jag fick truga i mig det sista.Helt klart värt att provas!
-
Grattis, vad härligtJen nifer skrev 2010-01-29 12:18:57 följande:Måste bara få komma in med min glädje :)Ja har ju inte massa övervikt, hade redan gått ner en del innan ja började med LCHF.. Men nu , ÄNTLIGEN imorse stod vågen på under 60. Det har den inte gjort dom senaste 5 åren. Vad löjligt lycklig man kan bli. 59.5kg. Började på 63.2 kg för knappt 2 veckor sedan. Sen spelar kanske inte vågen största rollen, men ja kom även i ett par byxor idag som ja inte kom i för 1 månad sen. Eller som inte suttit snyggt på flera år egentligen. :)
-
Låter som det är värt att prova dåhelene306 skrev 2010-02-02 19:25:00 följande:Jag åt lembasbrödet till frukost idag och det var så gott! Däremot tycker jag aniskryddan kommit fram lite mer idag så det var bättre som det smakade igår men med ost, Bregott och gurkskivor var det mumma!! Jag var mätt hela förmiddagen också och när vi åt lunch var jag inte hungrig heller men för att matcha makens lunch och en lillfis som inte äter frukost så fick det bli som det blev
Tycker alla "bröd" jag provat att baka hittills har luktat fis/svamp. Så det enda som det har passat till har varit varma mackor med svamp på.
Nu är det knepigt.... Är på utbildning i 3 dagar och bor på hotell. Maten är ju jättesvår. Panerad fisk idag, godis och fika överallt....
Har med mig kokosfett till te, och bacon som jag stekt upp att ha som snacks/mellanmål iaf. Men när man sitter på em och är såååå seeeg, då är den där godisskålen lockande..... suck!
-
Vad kul att du gillade lembasbrödet, är nämligen själv rätt kräsen.helene306 skrev 2010-02-02 21:23:44 följande:Jag har testat Oopsies och sesambröd, båda åkte ut till fåglarna, de föll mig inte alls i smaken. Jag var skeptisk till Lembasbrödet också men testade igår och jag måste erkänna att de smakar bröd och blev en favorit! Jag är väldigt kräsen med smaker osv så detta bröd överaskade mig totalt. Till och med maken gillade det skarpt! Att det sen mättar något otroligt bra är ännu bättre Ja, när man är borta är det svårt med mat. Det som jag blir så förvånad över jämt är att det alltid serveras fralla till förmiddagsfikat och alltid någon bulle, sockerkaka eller annat gottigt på eftermiddagen. Däremellen finns en godisskål. De gånger jag varit iväg är dte ytterst sällan man skådar en fruktkål.
Det finns en liten fruktskål, men det finns def. mycket mer godis och fikabröd....
Jobbigast tycker jag ändå att maten är, kolhydrater överallt. För sedan blir jag ju bara sötsugen efter en lunch/middag med en massa kolhydrater. Jag står mig ju inte så länge som jag är van att göra.
Fick höra av de som kom igår att det finns mycket att välja till frukosten, så nu hoppas jag på att det finns något som passar mig någorlunda imorgon iaf
-
Nu har jag prövat blomkålsmos igen, blev bättre den här gången med färsk blomkål även om jag kokade det lite för länge. Och lukten verkar försvinna lite ju längre det står (gjorde i förrgår). Så nu kan jag absolut tänka mig att pröva igen.
Åt blomkålsmos och köttbullar till lunch, helt ok. Men mina goda, hemmarullade köttbullar lyfte ju såklart det hela
Modifierade du receptet på något eget vis, och vilket recept följde du? Har sett lite olika varianter av lemas gällande mängderna/proportionerna i. Det känns ju alltid bättre att göra något som fått så svallande recensioner...saltflingan skrev 2010-02-11 11:45:58 följande:Ja herre jissus så gott det var! Fast det hade det farliga som även vanligt bröd har....man vill bara fortsätta äta för att det är så gott även när man är mättt. Måste se till att baka mer och lägga in i frysen. Perfekt för en småbarnsmor som inte hinner laga lunch.
-
Tackhelene306 skrev 2010-02-11 14:39:46 följande:kittycat: Jag har provat 2 varianter av Lembas och recepten finns i min blogg: www.helenesbaksida.blogspot.com Båda blev lika goda
-
Absolut.Beccah81 skrev 2010-02-12 12:48:39 följande:Kan man vara på LCHF eller GI när man är gravid?
Själv kör jag på som vanligt (så gott det går) förutom att jag ökat på kolhydratintaget så att jag inte kör strikt längre (dvs 20 g/dag)
Men bara om man lägger till ex. 2 frukter per dag så så kommer man upp i rätt mycket fler kolhydrater. Och det passar mig eftersom jag är väldigt sugen på sura frukter hela tiden
-
Och jag "fuskar" också en hel del som gravid... Är sugen på surt mest hela tiden, och inget som är LCHF-vänligt.
Tycker det är så tråkigt då jag nu alldels för ofta är dålig i magen, och utanpå är magen alldeles "fläbbig" och svullen av väldigt mycket mer kolhydrater än vad jag brukade äta förut.
-
Nej fettet är knepigt! Nu klarar jag knappt av en halv tesked kokosfett i mitt te, om ens det.Lady Dahmer skrev 2010-02-16 19:03:22 följande:jo. samma här. Man känner sig mer uppblåst ochförbannar sig självför att man inte klarar fettet just nu. Men nu i vecka 19 så har det faktiskt börjat bli bättre!
Hoppas det lättar för mig med då, är ju också i v 19
Svårast för mig är nog att jag tror att sockersuget har väckts, har inte kunnat hålla mig borta från frukt (ju surare desto bättre). Nu hoppas jag att det ska räcka med en grape om dagen, en halva på fm-fikat och n halva på em-fikat. -
Du kommer snart igenhelene306 skrev 2010-02-19 18:37:54 följande:Fan ... sugen på precis allt och ingenting, typ chips och dipp. Det åt jag för ca 4 år sen och det är absolut ingen favvo men sugen är jag Har stoppat i mig skit hela dagen och triggar suget ännu mer BLÄÄÄÄÄÄ!!!! Hatar suget! *mutter och svordomar*Brie: Har jag också mumsat fast jag är gravid
Suget går ju upp och ner, så nya tag imorgon.
Själv har jag varit sugen på färsk ananas hela veckan, så ikväll måste jag bara ha det. Lite hård , omogen, nästan sur och inte så söt. Så nu känns tungan "uppfrätt"
Men vad fan, det är inte lika lätt som gravid. Tycker iaf inte jag. Ibland håller sig suget (hormonerna?) i schack, och ibland slår det i taket. -
Klart man inte bara kan skylla på dethelene306 skrev 2010-02-20 11:56:50 följande:Det är inte så svårt när ni väl drar igång. Tänk som så här: ni äter precis som vanligt men utesluter kolhydraterna och ersätter dem med broccoli, sallad, blomkål eller vad som. Vi är inpräntade med att man ska ha potatis/pommes till en köttbit men det är precis lika gott med enbart fet sås eller kryddsmör. Dessutom mår man betydligt bättre efteråt än om man proppar i sig potatis.kittycat: Ja, jag får väl skylla på gravidsuget Igår var en fruktansvärd sugdag! Ville vräka i mig av allt, var sugen på grädde och småpimplade i hopp om att suget skulle försvinna ... inte, det blev ju bara mer! Blä! Men som sagt: nya tag Idag hade till och med vågen gått ner 0,5 kilo mot igår trots mitt svullande men den lär nog gå upp om några dagar.
Men jag upplever iaf att mitt sug åker väldigt mycket mer berg- och dalbana nu. Men det är ju också som du skrev förut, har man väl börjat med äta (mer) kolhydrater triggar det ju lätt igång mer sug.
Förra gången jag var gravid var lite bättre, då var jag sugen på stark ölkorv
Och det är knappast något jag ens vill äta i vanliga fall.
-
Nu äntligen tror jag att det börjar vända lite *glad*
Har ju haft svårt för fett ett tag, med resultat att jag inte hållt mig så mätt och därför fått sug (och säkert pga av lite högre kolhydratintag också) Men nu äntligen verkar jag kunna öka på mängden fett igen, började lite försiktigt förra veckan. Tog kanske lite för mycket imorse av gammal vana (är väl inte riktigt där än) och då mådde jag lite illa. Men jag kan ändå använda mer nu, än vad jag har gjort på några veckor. Hoppas det fortsätter så! Skulle vara så skönt att komma in i mer lchf igen med lugn mage och utan sug.
Det har ändå varit intressant som "experiment"
Jag har märkt att jag inte blivit mätt, fast jag ätit samma mängder som innan men med mindre fett.