• juzze

LCHF

Här hänger jag gärna på! Har tidigare ätit lchf och mått mycket bra av det, men tappade stinget för ett halvår sen ungefär.. dumt var det. Men men, nu är det nya bullar (eller: inga bullar) som gäller!

Det jag hatar mest med denna kosthållning är andedräkten.. från dag ett kommer den och så jagar den mig för alltid. Vill bara tugga tuggummi dygnet runt men det är ju inte heller så himla bra. Hur gör ni andra med det?

• juzze
    Päron1986 skrev 2010-02-14 20:56:32 följande:
    Det har den inte gjort på mig. Tyvärr. Haha. Iofs har det nog blivit bättre med tiden.. men den har inte helt försvunnit.
  • juzze
    Pixxi skrev 2010-02-14 19:39:31 följande:
    Jag äter turkisk yughurt, valnötter  till frukost, ägg tonfisk och ost till middag och sen nötter till mellanmål... sen äter jag lite olika till kvällsmat. Kyklingfile mm Dricker mycket mjölk i kaffet och har creame fraiche som sås.
    Minska på nötterna och öka på fettet! (smör, kokosolja, olivolja osv)
  • juzze
    MysMärta skrev 2010-02-15 10:54:44 följande:
    Men hur gör ni med bröd? Skippar ni det helt? Jag har ätit Low carb,men det börjar ju stå en upp i halsen! Annat förslag?
    Lembasbröd, nötbröd och oopsies funkar bra att variera mellan tycker jag.
  • juzze

lady dahmer: diggar din blogg och har läst den länge. Men du, kan du inte lägga in lite fler goa recept på receptsidan? Har lite svårt för allt kött, äter gärna vego eller fisk/skaldjur men har svårt att komma på middagsidéer. Pliiiz?

• juzze
    Cam82 skrev 2010-02-16 21:00:57 följande:
    Nu har jag haft ont i magen i flera kvällar, är det någon som vet vad det kan bero på? jag har inte ätit annorlunda eller så.
    magsjuka?
  • juzze
    numberone skrev 2010-02-17 19:50:01 följande:
    hur är det med nacho chips?
    Inte "tillåtet" inom LCHF. Det innehåller mest kolhydrater.
  • juzze

Parmesanchips är superenkelt! Bara att grovriva parmesanost, pyttsa ut i små högar på en bakplåtspappersklädd plåt och in i ugnen (225 grader kanske) tills de bubblat ut till små runda chips och fått lite fin färg.

• juzze
    Liten måne skrev 2010-02-17 21:51:01 följande:
    hur fy är honung??..heh vågar knappt fråga för jag misstänker att det är absolut no no. alltså att ha i marinad, the och liknande?
    Nono.
  • juzze
    Jen nifer skrev 2010-02-17 21:49:25 följande:
    Tack :)
    De blir sådär härligt sega och krispiga i kanterna.
  • juzze
    lillamye skrev 2010-02-19 12:44:08 följande:
    vad äter ni alla som käkar lchf? vad är mkt bra och mättande? jag käkar mkt ägg då jag älskar de men lite idetorka har man.
    *Omeletter av olika slag
    *Äggsmör
    *Kött med bea eller någon annan god sås och sallad
    *Köttsfärsbiffar med gräddsås och grönt
    *Egna köttbullar med blomkålsmos
    *Tacogratäng
    *Korv med väldigt hög kötthalt och räksallad
    *Egna hamburgare med salladsblad som bröd, dressing, stekt lök och fet ost
    *keso a la malta
    *Lax med kall sås på creme fraiche, sparris
    *Räkor med aioli

Det finns hur mycket som helst. Kolla receptsidor för recept. Mycket bra och mättande är smör, feta mejeriprodukter, kött/fisk/kyckling, ägg.. I diverse kombinationer.
  • juzze
    Mamasnest skrev 2010-02-19 12:51:49 följande:
    Får man hänga med här? Jag äter inte helt LCHF, men väldigt inspirerat av det. Jag har gått ner ca 5 kg på en dryg månad och kämpar vidare. Mår som en prinsessa och avstår inget jag inte kan vara utan.
    Självklart. Hej på dig!
  • juzze
    numberone skrev 2010-02-19 12:49:16 följande:
    Jag funderar på en del ostar..... ädelost och bavaria blue t.ex. är dem ok... ädelost är ju så gott som det är och i mat....
    Japp! Ju fetare desto bättre.
  • juzze
    Felicia Adrian skrev 2010-02-19 12:39:56 följande:
    Någon som har några bra idér på soppor utan tuggmotstånd i som är LCHF vänliga? Sedan i söndags bara blivit värre och värre. Nu fått tid på onsdag nästan vecka för koloskopi för att se om det är Crohns Sjukdom jag har eller om det "bara" är IBS eller om det kan vara något annat... Men iaf kan jag inte äta fastföda då magen inte klarar det alls. Omeletten jag åt igår haverera min mage totalt på igen... Men har tröttnat på buljong och fil. Och hjärnan fungerar inte som den skall just nu så står totalt still vad jag kan äta...
    Trist för dig att må så dåligt.. Hoppas du kryar på dig snart. De flesta soppor går ju att koka och sedan mixa för att få dem släta. Lite grönsaker, lite protein, massa grädde och lite buljong.
  • juzze
    Liten måne skrev 2010-02-19 14:12:42 följande:
    När man känner sig lite småsugen. Förutom nötter och ostrullar, finns det något annat bra?
    Vispad grädde med några hallon är gott. Gurka- och paprikastavar med någon god dipp. Varm choklad på grädde och kakao. En sked jordnötssmör brukar jag ta ibland, det är gött.
  • juzze
    Lady Maria skrev 2010-02-19 18:45:53 följande:
    Hej! Brukar ni dricka vatten eller mjölk med proteinpulver som mellanmål? Är det någon som kan tipsa om ett bra kolhydratfattigt proteinpulver?
    Nä, använder inte proteinpulver. Känner inget behov av det alls och tycker det smakar apa.
  • juzze
    maccadam skrev 2010-02-21 17:45:32 följande:
    hur e d med honung om man vill ha nåt lite sött typ på youghurten på morgonen e d big no no? tänkte nån tesked lr så
    Det beror ju på hur strikt du vill vara, men rent generellt rekommenderas inte honung inom lchf.
Svar på tråden LCHF