Inlägg från: Åsalie |Visa alla inlägg
  • Åsalie

LCHF

Hej alla folks :)

Hinner inte läsa hela tråden tyvärr utan är bara ego nog att skriva mitt egna inlägg ;) Barnen vaknar snart ;)

Jag är lchf.are sedan sommaren 09 och trivs enormt bra med detta. Viktmässigt och energimässigt...m.m!!....Efter x antal böcker om ämnet känns det inte så bra att fortsätta ge mina barn kolhydrater i den mängd de är vana vid.  Det  vill säga, pasta pot eller ris till köttet, dyl och bröd eller gröt till frukost eller kvällsmat... Det tar emot nu när jag vet att det inte är särskilt nyttigt för oss (människan).... Samtidigt e d tufft då barnen inte gillar fisk eller kyckling (det jag själv föredrar) de gillar bara pasta känns d som! :/ hoppar över proteinet och äter bara kolhydrater...de älskar bröd m.m

jag tänker på deras små kroppar och att jag inte vill vara den som vänjer dom vid ett högt kolhydrat-intag....som alla vet är det ju en vana, det här med kost.

Nöjer ni er med att ta bort margarinet för era barn? Jag har redan bytt ut det mesta till långsamma kolh...men ska man nöja sig där..?

Personligen äter jag inte kolhydrater alls...inget över 5/100 g,,,TAckar!!!

• Åsalie
    Probably the best in the skrev 2010-02-04 14:28:20 följande:
    Jag har samma tankar. Nu är jag på g i gen med LCHF och minns när jag körde hårt senast. Då blev det automatistk mindre kolhydrater för mina barn, och framförallt märktes det positivt på deras humör. Tänker inte undanhålla mina barn lördagsgodis och fika ibland. Men jag försöker tänka mer GI, dvs långsamma kolhydrater och sen lägga till mer fett. Frukost kan ju bestå av turkisk yoghur med banan och ett ägg. Men så länge deras pappa är lite sådär lat av sig så blir det ändå en del pasta och smörgås. Men han har lovat att köra mer LCHF inriktat ihop med mig nu så jag hoppas verkligen hela familjen ska förbruka mindre kolhydrater! Men gör köttfärsås och ge dom lite pasta, men fyll ut köttfärssåsen med annat, bla creme fraice. Köttfärs är väl ok mat som man kan göra mkt av. Sen går mina i skolan så dom får ju i sig massa kolhydrater till lunch osv där.
    Ja det låter mkt bra.... Fett försöker jag ge dom hela tiden :) Lite xtra grädde och smör gör ju det mesta godare :) Så får det bli fullkorn resten.... Här är d åxå fika och lördagsgodis:) Men vill ändå ha en bra bas.

Synd att kolhydrater har blivit en sån stark norm...som någon i min närhet sa: -Du ger väl inte barnen den där konstiga dieten? Barn ska ha riktig mat!

(suck, enligt mig är ju lchf riktig mat)
  • Åsalie

Lovar att läsa ikapp sen, ska iväg på öf... men igår va jag på stan för att köpa fiskolja, hade läst mkt om överdosering av omega 6 (som man får i sig via alla vegetabilier, kolh bla) och att man i princip inte kunde överdosera, speciellt barn och gravida/ammande behöver m.,m.... SÅ kommer jag till hälsokost och där har dom special-omega-flaska till barn med tillsatt tuttifruttismak och OMEGA 6!.... Varför har dom krånglat till det? Jag ville bara ha omega 3! Vuxendosen är utan 6, men där står det att det inte kan ges till barn under 12 eller gravida/ammande... What? Det står ju överallt att det är extra viktigt då? Garderar dom sej eller vill dom tjäna pengar på merprodukter? Ger ni omega 3 öht? Ville för enkelhetens skull ha en flaska, men OM jag köper en special till barnen så vill jag iaf veta varför... Och jag tänker inte ge dom ytterligare omega 6 som vi redan har så mkt av....?? Vad tycker ni??

Som sagt...läser ikapp på andra svar sen ;) Tack!

• Åsalie

rättelse:

hade läst mkt om överdosering av omega 6 (som man får i sig via alla vegetabilier, kolh bla) och att man i princip inte kunde överdosera (överdosera OMEGA 3 alltså...)

för mkt omega 6 = ständigt ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen

• Åsalie

Jen nifer - Varför vill du inte ta bort kolh för barnen? (frågar för att jag e nyfiken inte för att va dryg ;)

Ja, jag ska åxå ge långsamma och inte ta bort helt, mest för enkelheten och husfridens skull och inte för att jag tror att barn behöver kolhydraterna mer än vi vuxna gör...

• Åsalie

Alltså jag blir genuint upprörd och LEDSEN när jag läser hur livsmedelsverket  rekommenderar MARGARIN till barn i förskola och skola. Det är rent förfärligt tycker jag, med den lilla kunskapen jag har om margarin.... Är det inte bevisat att omestrat fett är FARLIGT för oss människor?

Eller är det "bara" en del åsikter?? Tystas bevisen ner pga livsmedelindustrin (pga pengar) ??? Jag skrev till lmv och frågade hur de kan rek. margarin istället för naturligt smör, och de skrev att det är nyttigare för oss... Det är svårt för mig att säga emot då jag inte kan länka till någon vetenskap/bevis m.m.... Tycker bara det känns logiskt att naturligt är bäst, och spec. då vår kropp består av mättat fett!.... Ahh, tycker det är otroligt illa om pengar går före hälsa i detta fall... Om det nu är så....Någon som har mer kött på benen angående detta får gärna länka till bevismaterial :)

Vad tror ni....om 10 år,...kommer det vara andra rekommendationer åt folket???

• Åsalie

Hej!! Hur e d med frukt och grönt? Har läst massvis med böcker och det står ungefär samma i alla: Var försiktig med det, välj ovanjord ist för underjord m.m... nån gång kan du ta en morot....Men BEHÖVER MAN det? Alltså skriver dom så för att dom vet att folk vill ha det för smakens skull, eller anser dom att man behöver det för vitaminintaget??

Om man är sträng LCHF.are, hur ser då intaget ut gällande frukt och grönsaker? Jag har slutat med frukt helt (saknar inte) men gillar paprika, gurka, tomat m.m...allt som har med sallad att göra....  Men behöver inte kroppen näringen kan jag undvika det lite mer... lr ja... Flumfråga...hoppas nån fattar vad jag menar....

• Åsalie

Fråga om kokosolja.... jag köpte en glasburk ifrån hälsokostaffären i höstas... (efter att ha läst att silverpaketet på ICA ej duger) och hade tänkt att ha detta då å då, men försäljaren varnade mig för att värma detta, sa att det kan bara ätas kallt.... eftersom det är kallpressat.... Jaha, tänkte inte mer på det... men sen blev det bara stående, för när äter man det helt kallt??

Hon kanske hade fel?? Eller menar hon kokpunkten?? Det smälter ju i te/kaffe.. När och hur använder ni ert? Och är det kallpressat eller köper ni silverpkt???????

• Åsalie
    helene306 skrev 2010-02-18 08:23:33 följande:
    Silverpaketet i affären har varit omtvistat om det är bra eller ej men det senaste jag hörde (nu har jag ingen länk som kan påvisa) var att fakta visat att silverpaketet duger lika bra som det i hälsokosten. Jag är så sällan i stan och är rätt bekväm av mig så jag handlar i affären Om det är kallpressat eller ej vet jag inte för jag lägger kokosfettet i en smörbytta och slänger omslaget.
    okey!! Tack!! Smälter du detta ì typ matlagning m.m
  • Åsalie

Tack Lady D! Berätta gärna varför inte silver duger! :)
    Lånade en bok om GImat till barn igår, tänkte att det iaf är bättre än kostcirkeln.... men la ifrån mig boken i ren vrede efter att ha läst vad frullen skulle innehålla. Bröd med LÄTTMARGARIN på. Alltså jag förstår inte hur man kan rek. detta till BARN!! till någon?? Suck.................... Läste boken "Diabetes Inte" och där får man ju en förklaring, iaf en teori. Lmv är ju betald av vitt mjöl och margarin-industrin.... Det var en hel lista på företag i boken.... Minns Redbull och Kellogs bla......

• Åsalie
    helene306 skrev 2010-02-18 09:41:49 följande:
    Livsmedelsverket ger jag inet 5 öre för sen jag upptäckte lchf. Som i en gravidbok jag fick hem: ät 6-8 skior grovt börd dagligen. Hallå?? Nä, jag äter det jag mår bra av. Vill jag svullna och sitta som en överjäst flodhäst, då ska jag lyssna på Livsmedelsverket
    Känner precis samma sak, men kan inte låta bli att vilja berätta det för alla. Hur gör ni? Försöker ni sprida detta ;) Eller låter ni bli? Känns så fel att se på när barnen göds med kolhydrater och tillsatser.... Blir äcklad.... Ibland är det lättare att vara ovetande ;)
  • Åsalie

kul med såna tips! Själv äter jag paranötter när jag unnar mig nåt..... och liiite vitt vin :)

Jag vill förlora all onödig bukfett, även om det är lite kvar..... Så nu är det lite strängre lchf som gäller.... Vad anser ni om detta?

frulle - te (förr med grädde, nu utan) äggröra=2 ägg. Bacon=½ pkt. Rejäl smörklick till!

förmiddagskaffe - ca 2 koppar (1,5 mugg kanske) med grädde

Detta står jag mig på fram till ca 16-17. Då brukar jag ta nåt litet för att klara mig fram till kvällen (föredrar att äta middag efter barnen somnat) Så.... Det kan bli lite keso+grädde+oststavar eller helt enkelt bara kaffe med grädde och/eller te med grädde. eller kanske nån skiva ost/skinka...... igår blev det en mini omelett med 1 ägg och en sked keso.... Till detta en rejäl klick smör.

kl. 21 (jag vet, seeent....men föredrar att äta efter träning) en halv laxfilé + rejält med smör. (smör till varje tugga)

Detta står jag mig på. Detta är ett ex. Det brukar bli lax eller kyckling på kvällen. Först när jag började LCHF så åt jag 2 laxfiléer eller 2 kycklingfiléer.... Nu räcker det med en halv filé, men då har jag lagt till rejält med smör. då och då har jag några skivor paprika till........(eller thai-tillbehör till kycklingen, såsom minimajs, och strimlad bambuskott)

Började med detta ca 3 dagar sen... Innan dess var det rätt mkt mer protein, (fler ägg till äggröran på morran, samt kanske 1 filé på kvällen ist för 0,5, samt rejält med grädde i både röra och te/kaffe)

• Åsalie
    juzze skrev 2010-02-19 16:28:16 följande:
    åsalie: det lät som väldigt lite mat.
    Ja, nu borde det väl hända saker.... Så länge man äter sig mätt borde det vara lugnt visst? Men nu har jag verkligen tagit "mycket fett" på allvar. Vad händer med överskottsfettet om inte kroppen använder detta till energi?
Svar på tråden LCHF