Inlägg från: nickefiki |Visa alla inlägg
  • nickefiki

LCHF

Hej, jag kikar också in eran tråd. Jag har hållit på precis ett år minus två dagar.
    Idag har jag ätit och kommer inte att äta mera:
    Frukost: En mugg kaffe med kokosfett, tre ägghalvor med majonnäs och räkor på, lite sallad och egengjord smögenröra (=sallad ihopslängd av gammal julmat)
    Lunch: En mugg kaffe med kokosfett, en ostkorv
    Middag: En mugg kaffe med kokosfett, kalkon

Jag har blivit normalviktig under året som gått och är glad o lycklig, men saknar att "banta".

• nickefiki

Om jag åkte på semester skulle jag äta allt jag ville. Sedan fortsätter man efteråt igen. Vad är väl två veckor av ett liv?

• nickefiki
    elinl skrev 2010-01-25 22:30:29 följande:
    Hur mycket tränar eller rör ni på er när ni äter denna kost? Jag är nyfiken på LCHF men är lite feg för att testa. Det känns lite mräkligt att man kan gå ner i vikt genom att äta massa korv, majonäs och annan fet mat samtidigt som jag vet att det funkar kanon för många. Berätta gärna för mig hur ni gör!
    Allt är väldigt individuellt med denna kosten. Det enda du kan göra är faktiskt att prova. Vissa motionerar inte alls och andra gymmar hårt. Vissa rasar i vikt och andra står o stampar på samma. En del mår super, andra mår mindre bra.

Jag själv mådde ganska dåligt i ca 10 månader innan jag fick kläm på hur just jag skulle äta. Jag har motionerat under hela tiden, både styrketräning och kondition ca 5 dagar i veckan, och orken har det inte varit några problem med. Det var snarare magkatarr som gjorde att jag mådde illa.

Men jag vet även folk som inte rört på sig alls, som ändå byggt muskler och format om kroppen.
    Så prova!!
  • nickefiki
    Penno skrev 2010-01-26 09:03:29 följande:
    Haha! Tänk om man skulle bli värsta muskelberget! Snacka om att folk skulle sluta träna styrke o börja äta fett o protein istället :) Jag förstår att man inte får stora muskler av det men då borde alltså testosteronhalten hjälpa muskeluppbyggnaden ytterligare om man tränar styrka, om jag förstår det rätt :S Med andra ord så borde man alltså få snabbare resultat i muskeluppbyggnad med hjälp av LCHF?!
    Jag fick mycket bättre resultat efter kostomläggningen. Mycket snyggt när lagret med fett också försvann. Annars när jag dietat med kalorireducering är det ju musklerna som minskat trots styrketräning. Nöjd!
  • nickefiki
    Vårflickan84 skrev 2010-01-27 13:54:42 följande:
    tränar ni samtidigt med LCHF?? =)
    Jag gör det, och många med mig. Men man behöver inte om man inte vill för viktminskningens skull alltså, sedan är det ju en annan femma att kroppen nog mår bra mycket bättre av att röra på sig.
  • nickefiki

Angående den här diskussionen om hur mycket kolhydrater man kan äta när man mått sin målvikt, så är det väldigt individuellt vad och hur mycket man kan äta. Precis som det är med viktminskningen. Det är klart att man kan ta tips o råd o hjälp från andra, men sedan är det inte säkert att det funkar för en själv, utan man får prova sig fram.

Jag nådde ju min målvikt under förra året, och jag kan inte äta mer än 30-40g kolhydrater om dagen utan att gå upp i vikt. Andra med bättre förutsättningar kan ligga på 100g om dagen.

Sedan så kan jag ju välja om jag nu vill äta godis eller nåt, så kan jag ju löpa/spinna bort kolhydraterna och börja om igen sedan.

• nickefiki
    Ela007 skrev 2010-01-28 10:35:32 följande:
    Ja, jag förstår att det är individuellt men råd är ju bra. Det tar kanske ett tag att hitta sitt eget sätt och då kan man ju testa andras sålänge.
    Jo det är ju det man måste göra, testa andras, hur kan man annars veta vad som funkar för en själv?

Det jag menar är att man inte kan betsämma att si eller så är det, som diskussionerna ibland har en tendens att handla om.
  • nickefiki
    frökenskabb skrev 2010-01-28 10:44:28 följande:
    Jag tycker det kan vara roande, (el. tragiskt kanske) att många verkar tro att LCHF är en Halleluja diet som gör att man når sin målvikt utan större problem ;O) Som man sedan kan hålla också utan problem.Därför är det skönt för många av oss att få prata av sig och behöva tips då det tar stopp. =)
    Jag tycker det verkar som att alla som provar har problem?
  • nickefiki
    Jen nifer skrev 2010-01-28 10:55:39 följande:
    fast för mig är de just det,  nu kan jag nå min målvikt utan större problem :) Ja kan va mätt och glad under tiden, och de är inget svårt att hålla. Klart man få rpröva sig fram lite, alla är vi olika. Men ja, för mig är Lchf halleluja ;)
    Egentligen lite för mig också, Halleluja alltså, eftersom jag var tjock som barn och bantade när jag var elva år, sedan dess har jag svultit för att hålla formen. Nu är man aldrig hungrig längre.

Men vägen  har varit problemfylld. Jag mådde dåligt av fettet och gick INTE ner i vikt mer än väldigt sakta, så jag märkte aldrig att jag gick ner. Det blev sammanlagt 1kg i månaden.

Jag upplevde det som att jag hela tiden stod och stampade med ca 1,5kg skillnad mellan dagarna, alltså upp o ner hela tiden, men ändå ner på det stora hela. Fick aldrig några jippi- jag har minskat 1kg moment liksom.
  • nickefiki
    saltflingan skrev 2010-01-28 11:45:53 följande:
    Här kommer en ny till tråden. Är inne på dag 2 nu. Åt strikt lchf innan graviditeten men illamåendet tvingade mig att sluta. Men nu ska jag tillbaka för jag har aldrig mått så bra som med denna kost.Sonen har hunnit bli 12 veckor så nu är det hög tid att dra igång. Hade tänkt gå tillbaka innan han föddes men det hann jag inte med eftersom han kom för tidigt. Är det någon här som ammar eller vet hur många kolhydrater man ska sikta att landa på varje dag? Är det 60 eller mer? Har så svårt att ge upp min älskade gröt på morgonen men vet att den egentligen innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Är dock lite orolig för hur han ska reagera på mjölken när den blir så ketonrik. Läste innan graviditeten att barnen kan vägra bröstet när den börjar smaka annorlunda, men hoppas naturligtvis att det inte blir så.
    Visst var du i gamla trådar för ett år sedan? Nån som hette spökplumpen var det iaf. Välkommen tillbaka!
  • nickefiki

Annars är magnesium super för hårda magar.

• nickefiki
    USB skrev 2010-02-12 20:22:02 följande:
    Nu har jag gråtit en stund....Vi har varit borta hela dagen och det enda jag fått i mig är en kycklingsallad. När vi åkte hem så köpte maken med en stoooor "american take-away" pizza. Jag har verkligen kämpat emot och varit såååå nära att ta en bit och maken har trugat lite men nu har jag tvärt bestämt mig fast det var jobbigt. Steker mig en hamburgare istället. Usch så här jobbigt har det inte varit att motstå alla frestelser förut. Beror nog på att jag jobbat mycket och inte kunnat äta som jag brukar.
    Känns det bättre nu?
  • nickefiki

Angående den där svampen: Den kan blossa upp när man stryper kolhydratintaget, för svamp lever på socker. Sedan försvinner den om du håller intaget fortsatt nere. Man kan kanske kalla det för svampens dödsryckningar!!

• nickefiki
    Tant Elin skrev 2010-02-20 14:16:33 följande:
    ät när du är hungrig och ät tills du är nöjd (inte proppmätt)
    Jag äter mig helt proppmätt två gånger om dagen. Och inget mer. Jag har försökt dutta med mindre portioner och sluta när jag är nöjd, men resultatet blir att jag tänker på mat hela tiden och mår inte bra. Äter jag mig riktigt mätt kan jag leva livet utan att tänka på mat. När jag blir hungrig vet jag att jag får äta mycket. Det är min melodi.

Vill bara påvisa att det kan vara olika för folk...
  • nickefiki
    Joncan skrev 2010-02-23 14:01:56 följande:
    Har bytt namn från Emmi2 till Joncan, har ingen aning om varför haha. Jaja, är iaf inne på min sjätte vecka nu. Funkar riktigt bra, vet inte hur mkt jag har gått ner, men det rör sig om kanske tre kilo.Tycker det blir lite enformigt med kosten, men ikväll ska jag ge mig på lite kyckling tänkte jag.Hur mycket tränar ni som tränar, och märker ni i så fall någon skillnad på viktnedgången? Läste även om någon som tyckte att dom fick mindre celluliter (eller hur fasen det nu stavas) Själv tycker jag att det är tvärtom!!! Undrar vad det kan bero på, för lite motion och vatten?
    Celluliter fick jag också mer av under det första halvåret och sedan försvann de faktiskt. Så då sökte jag faktiskt information om det. Det finns någon tråd på kolhydrater.ifokus om det. Antar att det har något med viktminskningen att göra.
    Jag tränar 4-5gånger i veckan, och jag tror såklart att det ändå hjälper till i viktminskningen i slutet. De sista kilona klippte jag med motion efter ett lååååångt stillestånd.
  • nickefiki
    Jesster skrev 2010-02-24 11:33:35 följande:
    Tänkte bara säga hej. Jag har sedan länge skippat kolhydrater men har även hållit nere kalorierna. Nu har jag de senaste veckorna blivit ganska matt, trött och fått väldigt torr hud och vikten har totalt stått still i två veckor. Jag har aldrig gillat rent smör men plötsligt fick jag ett sug efter fett (kroppen vet vad den vill ) och jag kom på att LCHF var kanske lösningen.Nu har jag i några dagar försökt att ge mig hän det och det är svårt eftersom det går emot allt jag kämpat för - kalorier och fett. Kolhydraterna har jag inga problem med att inte äta, har inte heller något sockersug. Sedan jag började tillföra fett så har vikten visserligen inte rört sig men jag blev betydligt piggare och jag är inte snustorr längre. Och jag tycker om att äta! Det är ju så gott och smakar så mycket! Och så blir jag mätt Nu hoppas jag bara på att vikten ska börja röra sig nedåt också...
    Vaddå, höll du på att äta dig till kaninsvält då eller?
Svar på tråden LCHF