• Topdog

LCHF

Hej!
    Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?

• Topdog

Felicia:
    Havreproduckter går bort direkt med LCHF. Sojaprodukter går att använda.

• Topdog
    Jen nifer skrev 2010-02-15 15:29:14 följande:
    Ser ut som mina dagar.. men jag har dock läst att man helst ska äta med ca 3 timmars mellanrum, de ökar ämnesomsättningen och kroppen ställer aldrig in sig på svält.. Men vad fasen är jag inte hungrig tänker jag ju inte tvinga mig :D
    Vitsen med LCHF ÄR ju att kroppen ska ställa in sig på svält. Det är det som händer när man äter väldigt få kolhydrater. Ketosen struntar i om du äter 10 gånger per dygn eller om du äter 1 gång per dygn, den tar av kroppsfettet och omvandlar det till energi för kroppen iallafall.
  • Topdog

Visst kan man sakta ner förbränningen om man äter väldigt kalorifattigt. Men ketos är ketos och det är en helt annan förbränning än den vanliga förbränningen. Cambrige-kuren är ju en diet som också går ut på ketos. Då äter man 500 kalorier om dagen och rasar i vikt, trots att man inte får i sig mycket fett.

Jag tror att man fåt ta det LCHF-fanatikerna säger med en nypa salt. Nej, LCHF är inte räddningen för mänskligheten. LCHF botar inte cancer och är inte någon enkel väg till att gå ner i vikt. För VISSA är det en mycket bra väg att gå ner i vikt, för andra funkar den inte särskilt bra. Precis som med dom flesta dieter.

Sen är det ju som så att gör man uppoffringar, räknar på vad man får i sig och inte slarvar, så går man ner i vikt, nästan oavsett vilken metod man väljer. Vissa tycker att det lättare att (nästan helt) avstå från kolhydrater, andra passar det bättre att minska ner på det totala kaloriintaget. Andra tycker att en totalkur på enbart soppor under några veckor är det bästa sättet att gå ner i vikt. Själv gick jag ner 16 kilo på 16 veckor med Viktväktarna för ett par år sedan. Nu hoppas jag på samma viktminskning med LCHF. Egentligen tycker jag bättre om Viktväkarnas filosofi, men den här gången vill jag vill åt ketosen.

• Topdog
    helene306 skrev 2010-02-15 17:43:08 följande:
    Topdog: Jag ser inte lchf som en diet utan ett sätt att må bra. Visst kan man gå ner i vikt men som med allt annat men ska jag börja äta som vanligt sen igen sitter jag där med mina kilon jag gått ner.
    Men så är det ju med alla dieter eller sätt att äta. Viktväktar"livsstilen" går ju ut på att äta mycket frukt och grönsaker, magert kött, välja bort feta och söta livsmedel.  LCHF-"livsstilen" går ut på att helt skippa kolhydrater och äta massor fett istället. GI"livsstilen" går ut på att äta långsamma kolhydrater. Slutar du äta enligt din livsstil så går du upp i vikt, oavsett vilken livsstil man valt.
  • Topdog
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 21:02:13 följande:
    men nu känns det som att du inte förstår vad lchf går ut på? Svält ställer kroppen in sig på om du får i dig för lite energi. Äter du enligt lchf så hamnar kroppen aldrig i svältläge. DET varnar man för.
    Jo, jag förstår till fullo vad LCHF går ut på. Det går ut på att man ska äta så få kolhydrater att kroppen hamnar i ketos, vilket är ett svälttillstånd som varit till stor nytta för människans överlevnad under årtusenendena när tillgången på kolhydrater var väldigt liten/obefintlig under vintern.
  • Topdog

Är det någon mer än jag som blir extremt hård i magen av lchf?
    Har aldrig haft magproblem innan men det här börjar blir riktigt jobbigt.

• Topdog
    Mamasnest skrev 2010-02-23 18:04:07 följande:
    Jag funderar starkt på att köra helt LCHF nu, men pajar inte magen då? Jag är hård nog i magen som det är.
    Jag tror att det är dom som är lösa i magen och som har diarréer som blir bra i magen. Själv har min mage fungerat exemplariskt de senaste åren. Dessvärre är jag numera väldigt hård i magen, så jag får se om jag ska fortsätta. Trist att behöva använda medicin bara för att man äter en annan kost. Däremot så har jag knappt några gaser längre, sedan jag började med lchf.
  • Topdog
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-24 16:55:52 följande:
    wohooo hoppas det för än har det inte hänt mycket!! :p
    Men du hade väl gått ner 10 kg på 8 dagar?????
  • Topdog
    Tant Elin skrev 2010-02-27 09:26:53 följande:
    har provat att minska på kh och vräka på med smör, och resultatet är att jag gått upp i vitk nästan 1kg...
    Det är det här jag försökt att få svart på utan att lyckas.

Så långt som till att uteslutande av kolhydrater sätter kroppen i ketos, så långt är det logiskt. Jag är också med på att man kan äta mycket fett utan att gå upp i vikt eftersom kroppen behöver insulin för att kunna lagra fett och kroppen behöver kolhydrater för att pinsulin ska produceras.

Men med allt det fett man sätter i sig, VARFÖR skulle kroppen hoppa över det intagna fettet och istället förbränna det lagrade? Det är för mig fullkomligt ologiskt och jag har ännu inte hittat något som kan förklara det.

Det logiska vore att hällde man ännu mer smör i maten skulle kroppen göra glukos av fetter i maten och resten skulle passera genom kroppen. Det lagrade fettet skulle kroppen låta bli och spara till sämre tider när fett/kolhydrat-tillgången är snål.
  • Topdog
    sara1981 skrev 2010-02-27 10:59:56 följande:
    Jag är inte hundra på detta, men energin tas väl upp i cellerna och eftersom att fettet i maten inte kan ta sig in i cellerna utan insulin så förbränns fettet i kroppen istället?
    Javisst, så långt är jag med. Men det jag undrar över är varför kroppen DESSUTOM skulle börja bränna en massa kroppsfett. När det kommer till ketos genom exempelvis Cambridge-kuren, så förstår jag, men där tillförs ju inte en massa fett genom kosten och då tvingas ju kroppen att börja bränna lagrad fett.
  • Topdog
    Tant Elin skrev 2010-02-27 10:26:23 följande:
    topdog: kanske funkar på vissa, men inte på mig. Nu ska jag köra min egen tallriksmodell: en handflata protein, en handflata med sallad/grönt och en klick smör/sås
    Förutom de där 1,5-2 kg som försvinner när glykogendepåerna töms, så har jag inte gått ner ett gram på 3veckor strikt diet (10-20 kolhydrater/dag). Dessförinnan har jag ätit mellan 50-100 kolhydrater per dag under  2 månader (med en vikt nedgång på 1,5 kg/månad).

Jag ska köra på i 2 veckor till. Har jag inte gått ner mer då, så skippar jag den här dieten. Jag har inga problem med normal kost i vanliga fall (förutom att jag vill gå ner i vikt) snarare har jag FÅTT prblem med magen (misstänker att min mage behöver ganska rejät med fibrer för att funka bra), sömnproblem etc. Går jag ner i vikt av lchf är det klar värt det, men gör jag inte det så känns det meningslöst.
  • Topdog
    Tant Elin skrev 2010-02-27 19:32:09 följande:
    Jag överväger faktiskt också att överge LCHF, har inte gått ner nånting inte ens första veckan....mår dock väldigt bra på kosten men saknar att kunna äta vanlig mat, godis osv. Idag brast det helt för mig och jag har vräkt i mig smågodis...få se hur magen reagerar nu.... Jag är inte en sån person som kan förbjuda mig saker, tids nog klarar jag inte och då vräker jag i mig enorma mängder istället. Denna gången på LCHF trodde jag det skulle gå, då jag inte ätit godis på över ett halvår, och faktiskt inte ens varit sugen på slutet. Men som sagt, idag åkte jag dit rejält. Nej, jag ska nog prova att smyga in lite mera kolhydrater och minska på fettet lite, dock kommer jag inte äta som jag gjorde förut utan mycket mindre kolhydrater än normalt men inte så strikt som LCHF, kanske lite mera åt GI hållet.... få se hur magen mår, men jag ska prova nån vecka få se
    Jag har ännu inte fallit dit, eller ens tyckt att det var så jobbigt att avstå från kolhydrater. Men det är klart, lördagskvällarna kan ju vara lite sugiga. Maken sitter där med saltlakrits, smågodis och chips, å jag sitter där med en kopp the och några rullar med ost och smör...

Den blir det lite komplicerat med maten hemma hos oss pga att maken är ägg- och mjölkallergiker. Så jag måste hela tiden laga olika maträtter till familjen. Vi får se hur det blir. I längden är inte LCHF någon livsstil som passar mig, eftersom jag avskyr att helt välja bort saker. Däremot så tror jag att lchf kan ge mig en bra ny start, med nyttigare mat, mindre kolhydrater och inget socker (utom på lördagarna då jag tänker mig att äta en mindre mängd godis och en liten skål chips).
Svar på tråden LCHF