Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

LCHF

Tant Elin skrev 2010-02-03 20:42:03 följande:
    ingen större katastrof, men känn efter hur du mår i magen nu och tänk på det nästa gång du är sugen på att fuska
    Ja, jag kommer nog inte fuska på länge igen. Magen känns som om den skulle explodera när som helst. Tänk att jag hade det såhär nästan varje dag förr och sen jag började med lchf har det försvunnit helt. Förutom när jag fuskar då. Ajaj!
  • jagäraf
    Emmi2 skrev 2010-02-04 15:43:44 följande:
    Ni som är mer pålästa, har ni något bra tips?Efter två veckor har det inte hännt ett skit på vågen!!! Börjar misströsta, även om jag inte tänker ge upp då jag mår så mkt bättre.Jag kör strikt LCHF  och äter 5% kolhydrater, ca 20% protein och 75% fett, ligger kring 1300-1400 kcal per dag.Kan det bero på ålder (33) och att man länge ätit så "ätstört" dvs frossat i kolyhydrater varvat med tex Cambridge osv?Har ingen egentlig övervikt 60 kg och 162 cm lång, men skulle vilja gå ner ca 3 kg för att komma i trivselvikt.Tips snälla!
    Det kan vara så att du helt enkelt har den vikt din kropp tycker är bäst och därför går du inte ned. Jag är 161 cm och väger runt 59 kg och det verkar mer eller mindre omöjligt att komma ner till de 55 jag skulle vilja. Jag kan gå upp och ned ett par kg hit och dit men som sagt, längre ner verkar min kropp inte vilja gå.

Skaldeman bestämde sig för att gå ned 5 kg mer än hans kropp tyckte. Då slutade han helt med frukost och gick varje morgon en lång promenad 45-60 minuter i rask takt. Åt ingenting före lunch. Det funkade för honom. Jag försökte göra samma sak men jag mår pyton om jag inte får någon frukost så det funkade inte.
  • jagäraf
    Emmi2 skrev 2010-02-04 17:17:19 följande:
    Jo man kan väl säga att jag har jojo-bantat det senaste året. Gick ned något kilo då jag slarvade med maten, men sedan kom fredags-mys in i bilden och då gick jag upp igen. Min tidigare trivselvikt har legat kring 58, på den vikten har jag kunnat äta mer eller mindre hur jag har velat utan att gått varken upp eller ner. Tänker mig att åldern kansek också spelar lite roll.Men självklart, träning. Tror också på morgonpromenader, men huuuur ska man orka, eller ha tid för den delen. Har köpt en pilates och en yogadvd, så jag tänkte se om jag kan finna lite tid att sprattla till dom på kvällarna när barnen sover Sedan det här med kaloriintag, jag känner ingen hunger, och får nästan pressa i mig för att komma upp i 1500 kcal. Så kanske även att jag ligger lite lågt där i det totala intaget.
    Ja, kanske åldern har lite att göra med det fast jag tycker det låter minst 10 år för tidigt. Fast jag började också gå upp i din ålder, men jag tror det berodde på att jag fått mitt fjärde barn.

Men måste du verkligen pressa i dig dessa 1500 kcal? Ju närmare din målvikt/normalvikt du är desto mindre behöver du äta. Du kanske klarar dig fint på 1200-1300 kcal och kanske det är därför du inte går ned. Alltså att du äter för mycket.
  • jagäraf
    Probably the best in the skrev 2010-02-13 17:34:04 följande:
    Lite osäker, tränar du är det troligen mer ok, men du ska ju inte tillföra protein i för stor mängd heller. Low carb, high fat och normatl med protein Men om du väljer en proteindrikt istället för mat kan det säkert funka.Andra åsikter?
    Innehåller proteindrinkar verkligen tillräckligt med fett för att ersätta mat är min reflektion?
  • jagäraf
    Filbunke skrev 2010-02-15 09:46:26 följande:
    Jo i min nötmixpåse jag har hemma står det 5 gram kolhydrater per 100 gram. Om jag inte minns fel så bör man hålla sig till livsmedel som innehåller max 6 gram kolhydrater per 100 gram .
    5 g/100 g brukar man säga. Jag gick ned 10 kg, inte med lchf utan med gi men har senaste året ätit lchf. Har inte direkt gått ned, pendlar ett par kg upp och ned, men jag äter ganska mycket nötter och det går bra för mig. Jordnötter äter jag mest och de innehåller 16 g/100 g om jag inte minns fel. Jag äter också mycket grädde men om jag vill gå ned något kg måste jag i princip sluta med grädde. Annars, om jag är nöjde med vad jag väger kan jag äta flera dl grädde per dag utan att gå upp. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som passar en själv.
  • jagäraf

Till frukost äter jag bara ett kokt ägg med ca 1-2 msk majonnäs och så en kopp te med grädde i. Det står jag mig bra på från kl sju fram till lunch vid tolvtiden. Fast efter ett års ätande är jag ganska trött på kokta ägg...

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-02-15 15:29:14 följande:
    Ser ut som mina dagar..men jag har dock läst att man helst ska äta med ca 3 timmars mellanrum, de ökar ämnesomsättningen och kroppen ställer aldrig in sig på svält.. Men vad fasen är jag inte hungrig tänker jag ju inte tvinga mig :D
    Om man ska tro Skaldeman kan man lika gärna äta bara en gång per dag.
  • jagäraf

Det handlar inte alls om svält utan fettförbränning. Kroppen lär om s a s genom att lära sig omvandla fettet till energi när det inte finns lättillgängliga kolhydrater att göra energi av.

Jag tror också att lchf är en mer hållbar livsstil än många andra "dieter" just för att man inte behöver gå hungrig. Vem klarar sånt i längden?

• jagäraf
    USB skrev 2010-02-16 09:03:38 följande:
    Nu är jag så arg och besviken! Den här veckan har jag gått upp 1 kg! I torsdags vägde jag 1,5 kg mindre än jag gör idag. Det enda jag syndat med är två rutor 86% choklad. Annars har jag ätit som jag gjort de andra veckorna.Tog fram måttbandet och där hade jag som tur är minskat två centimeter till i midjan.Usch, inte roligt när man känpar på och sen visar vågen plus utan att man gjort något fel. Men det är väl bara att fortsätta.Kan kanske bero på att jag befinner mig mellan mens och ägglossning. Jag vet inte riktigt hur det där funkar.
    Kan bero på att din kropp byggt muskler vilket kan hända med lchf. Muskler väger ju mer än fett. Strunta som sagt i vågen och gläd dig åt ditt mindre midjemått!
  • jagäraf
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 23:59:58 följande:
    måste ses! Big fat lies:
    ">

" target="_blank">

Åh, så bra! Jag önskar att jag kunde spela upp den här för arbetskamrater, vänner osv som säger att smör och grädde leder till högt kolesterolvärde och ger hjärtinfarkt.
  • jagäraf

Jag lagar också samma mat till hela familjen (fast det är bara yngsta dottern av barnen som bor hemma numera). Min man och jag äter lchf och dottern får potatis, pasta eller ris till. Hon är så smal så skulle hon råka gå upp ett kg skulle det inte göra något men än har hon inte gjort det trots allt fett.

• jagäraf
    sara1981 skrev 2010-02-21 14:41:14 följande:
    Det skiljer ordentligt på olika märken har sett från 6g kh och upp till 11. Sen var det någon som hade med bara 2g också..
    Icas ekologiska I love eco har jättelågt kolhydratinnehåll. Minns inte exakt just nu men max några st. Väldig skillnad mot andra märken.
  • jagäraf

Kan man ersätta någon enstaka lunch med äggmjölk? Jag jobbar två dagar i veckan och det är så krångligt att ta med mat, inte alltid det blir något över. Då önskar jag att det fanns något man snabbt kunde röra ihop, typ en smoothie. Och bli riktigt mätt.

• jagäraf
    Jen nifer skrev 2010-02-22 16:17:58 följande:
    man ska ju när man vill gå ner i vikt inte äta livsmeldel med mer än 5% kolhydrater. Är de någon som vet på ett ungifär vad som gäller när man nått sin målvitk och bara vill hålla vikten?Min kropp pendlar nu lite. Gick ner efter mer fett i maten till 56,6kg. Men idag stod vågen på 57,4. Inte så motiverande. Hade ju gärna sätt att vågen tillslut stod på 55kg det var mitt mål. Men nått kilo gör väl inget antar ja om de stannar upp nu.
    Man ska äta 20% istället för 5% och dra ned motsvarade på fettet om man vill hålla sin vikt. Men jag tror tyvärr att man går upp ett par kg till att börja med. De flesta dieter funkar så när man slutar vara strikt.
  • jagäraf
    Penno skrev 2010-02-23 08:39:45 följande:
    Alltså måste man dra ner på den goda gräddsåsen då :S Jag har också funderat på hur man ska göra när man väl nått målvikt. Ser att du tänkt samma som jag. Just det med att gå ner 1-2 kg extra pga förväntad viktuppgång då man inte äter lika strikt längre. Fast jag har nog närmat mig min startvikt igen :( så nu är det fler kilon igen innan jag är i mål. Fast de är inte så många men de sitter fast. Har ätit ostbågar o kakor i helgen och igår. Tröstätande då jag miste min hund i söndags kväll och plötsligt så var det inte så viktigt att tänka på vad jag stoppade i mig längre....
    Japp! Fast jag hoppas att man kan fortsätta äta "vanlig" lchf resten av livet. Jag fuskade lite förra veckan, åt finncrisp och ett par semlor. Resultat: en mage spänd som en pianotråd. Kändes hela tiden som att jag skulle spricka. Och gravid såg jag ut. Ajaj! Och så har jag nog haft det hela mitt liv när jag tänker tillbaka. Lchf gör min mage jätteglad och kan jag bara stå ut med den lite dåliga variationen så kommer jag nog fortsätta så här.

I söndags slutade jag helt med kolisar igen. Hela eftermiddagen och kvällen gick jag och kissade och dagen efter hade jag gått ned 0,5 kg pga vattentappning. Knasigt!
  • jagäraf

Var det någon som såg Efter tio nyss? De har ju tre tjejer som bantar med olika metoder, en med Itrim, en med någon träningsform och så en med lchf. Jag tyckte hon med lchf-metoden verkade vara lite för försiktig med smör. Hon sa: - '"Det är ju inte så att jag badar i smör och grädde utan steker som vanligt" Jag tycker det var lite konstigt för jag använder betydligt mer smör (och grädde) än tidigare och tycker att ju mer smör jag äter desto mer går jag ned.

Svar på tråden LCHF