Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

ardnaxela skrev 2010-02-12 01:00:11 följande:
    Hej! Vad kul med så många peppande inlägg och recept! Jag tänkte bara kika in och presentera mig efter som att jag förmodligen kommer kika in här då och då :) jag började med LCHF i december och har nu gått ner ca 12kg. Det är verkligen ett fantastiskt bra sätt att leva mina ögon :)
    Hej och GRATTIS till din fina viktnedgång! Man blir verkligen inspirerad av att läsa om hur mycket andra går ner och att man trivs så bra med denna livsstil!
    Det är samma för mig. Har gått ner 7 kg sen årskiftet och mår superbra!
  • Lullisgirl
    Malwa skrev 2010-02-12 12:00:48 följande:
    Läste i menytråden, där står ofta att ni ätit/druckit? TY!! vad är det?
    Turkisk yoghurt
  • Lullisgirl

Måste bara tipsa:

Lagar champinjonsås till middagen. Jag rörde ut en gula i lite grädde och redde med. Blev verkligen bra konsistens! :) Är lite trött på blaskig sås nämligen. 1 gula till 1 dl sås blev perfekt. Kom i håg att inte koka såsen när du rört i gulan.
  • Lullisgirl
    Soltoa skrev 2010-02-12 20:41:26 följande:
    Hejsan allihop! Har nyss hittat denna tråden men tänkte slinka in med en fråga om det är okej? Jag har läst lite på olika sidor om LCHF och hittade det här. "Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne bör finnas, för att man skall kunna äta fritt av ett livsmedel. (En lite förenklad nybörjarregel, för att komma igång)" Innebär det att man kan äta "hur mycket som helst" om dagen av t.ex ägg,bacon och det som har mindre än 5g/100g kolhydrater? Konstig fråga kanske men tänkte jag frågar er som håller på med LCHF! :)
    Om man ska äta strikt LCHF äter du max 20 g kh/dag. Man får räkna i hop o kolla lite men i princip kan du äta hur mycket ägg, bacon, kött och smör du vill. Men bara tills du blir mätt såklart. I början får man i sig bra mycket innan magen vänjer sig och lär sig att den blir mätt av mindre. Sen krymper magsäcken och man vill bara ha en liten portion.
  • Lullisgirl

Helgen har flytit på relativt bra. I går unnade jag mig mitt första "fusk" sen nyår. 2 glas rödvin. Det drack jag enligt Skaldemans råd, efter en fet middag. Det var riktigt gott! :) Har inte haft någe speciellt sötsug efter det heller så det känns bra.

Jag verkar ha stannat upp i min viktnedgång nu och jag undrar om det kan bero på min nya last; TY med vaniljpulver. Det är såååååååååå gott! Äter en stor portion delat på två gånger. Kanske 3 dl sammanlagt per dag. Jag försöker använda mer kryddsmör och beasås i stället för gräddsåser för att kompensera. Grönsaker saknar jag inte speciellt mycket mer. I dag har jag bara ätit 4 skivor gurka och en portion pizzasallad i grönsaksväg. En annan sak som jag kanske borde minska på är LCHF-bröd men det är så enkelt att ha i kylen och bre på smör och ost på.
    Jag mår så bra av denna kost!!! Kan inte säga det för många gånger. Hoppas jag kan inspirerera nån som läser detta att börja med LCHF ;)
  • Lullisgirl

Tjena tjejer! (Har sett till mest sånna här)

Hur går det för er. Jag har bestämt att inte äta TY på en vecka o se om det blir några resultat på vågen. Har en tetra i kylen som bara skriker efter att bli uppäten! :) Mmmm...gott! 
    Sambon o jag har bokat några dagar på spa/badhotell efter påsk och jag skulle hemskt gärna vilja gå ner 5 kg tills dess. Tycket inte det ska vara helt omöjligt iaf. Lite i mesta laget men jag har stått stilla i ca 2 veckor nu så jag tycker kroppen borde vara snäll och släppa några kilon till när jag varit så duktig!
    Var och köpte mig jeans i går, en stl mindre! Det är såååå roligt!
  • Lullisgirl
    saltflingan skrev 2010-02-17 15:22:37 följande:
    Haha jag är väl kanske lite taskig men jag skiter i om det smakar konstigt för det är det enda som bjuds. Här gäller det för sonen att gilla läget...det är mamma som bestämmer.  Han kan le, prata och vara glad precis innan men när bröstet kommer nog sjutton ska det kinkas. Visste inte att det var vanligt vid 3 månader, men det låter som den mest troliga förklaringen tycker jag. Hur länge brukar sånt hålla på? Jättehungrig tror jag inte han hinner bli, äter varannan timme på dagarna men sover 9-10 timmar på natten utan mat. Och han skriker inte efter mat när han vaknar på morgonen utan då är det solskensleenden och prat med mamma innan blöjbyte och mat.
    Minns att sonen oxå var så där ett tag. Kommer inte i håg hur gammal han var men det var jättejobbigt. Man trodde att mjölken var slut eftersom han bara ville äta lite ur bröstet men var ändå hungrig. När man gav andra bröstet åt han bara lite ur det oxå... Det var lixom som han inte kunde koncentrera sig på att äta.
  • Lullisgirl
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-17 16:53:50 följande:
    Har kört igång igen och vill verkligen inte få återfall ytterligare en gång.. Tips på att undvika sockersug/återfall/brödsug?
    Ät tillräckligt med fett. Speciellt i början när suget är som värst. Sen försvinner suget.
  • Lullisgirl
    Åsalie skrev 2010-02-17 20:24:48 följande:
    Hej!! Hur e d med frukt och grönt? Har läst massvis med böcker och det står ungefär samma i alla: Var försiktig med det, välj ovanjord ist för underjord m.m... nån gång kan du ta en morot....Men BEHÖVER MAN det? Alltså skriver dom så för att dom vet att folk vill ha det för smakens skull, eller anser dom att man behöver det för vitaminintaget?? Om man är sträng LCHF.are, hur ser då intaget ut gällande frukt och grönsaker? Jag har slutat med frukt helt (saknar inte) men gillar paprika, gurka, tomat m.m...allt som har med sallad att göra....  Men behöver inte kroppen näringen kan jag undvika det lite mer... lr ja... Flumfråga...hoppas nån fattar vad jag menar....
    Om jag har förstått rätt så åt Skaldeman (gick ner över 60 kg) inte speciellt mycket grönt. Man ska få i sig alla vitaminer om man varierar kosten. Ägg är ju en vitaminbomb och lever innehåller oxå mycket bra grejer.
    Jag tänker så här. Nu i början lämnar jag bort så mycket grönt som möjligt. Tror inte man dör av vitaminbrist för att man lämnar bort grönsaker o frukt i tex ett halvt år. Sen när ett halt år gått tänker jag utvärdera, se hur mycket jag gått ner och känna efter hur jag mår. Saknar kroppen frukt o grönt och jag inte mår bra tänker jag naturligtvis äta lite sånt. Då borde jag dessutom gått ner en ordentlig bit och kan kanske vara liiiite generösare med kh. 
    Det är ju lite det som LCHF går ut på, att lyssna på kroppen. Sluta äta när du är mätt tex.
  • Lullisgirl
    numberone skrev 2010-02-17 20:49:38 följande:
    är hemmapoppade popcorn ok som man poppar i rapsolja? Kan man äta något knäckebröd? Jag har snart slutat tjata på er med mina frågor... sambon är väldigt skeptisk.
    Klart man kan äta majs o knäckebröd men inte om man ska vara strikt LCHF. Majs innehåller massa socker och knäckebröd är typ bara kolhydrater... Det gäller att helt tänka om. 
Svar på tråden LCHF