Inlägg från: Karo Lina |Visa alla inlägg
  • Karo Lina

LCHF

Så att man går ner i vikt beror egentligen på två orsaker: Dels att man inte äter kolhydrater och dels att man äter mindre? Detta verkar inte Fettdoktorn vara överrens om.

• Karo Lina
    helene306 skrev 2010-01-09 11:31:34 följande:
    Iom att man inte äter så mycket kolhydrater som för övrigt gör att blodsockret skjuter upp och ner under dagen och ersätter detta med fett gör istället att blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Det är ju sockertopparna som skapar hunger och sug inom några timmar efter mat. Man äter mindre för att fett ger mättnadskänsla under en längre tid. Kolhydrater ger en väldig mättnadskänsla och gör även att man känner sig proppmätt och däst efter lunch, "lunchkoma" brukar infinna sig men snart kommer hungern igen. Det slipper man med lchf. Eftersom insulinproduktionen blir jämnare med lchf så bidrar hormonerna till viktnedgång.
    Jo, allt det där förstår jag. Jag förstår bara inte hur man kan trycka i sig kcal och ändå gå ner i vikt. Jag tycker att jag äter enorma mängder nämligen... men det kanske fungerar i början och sen när vikten börjar stanna av får man minska på portionerna?
    Jag skulle vilja ha en begränsning, tex max 1800kcal med LCHF-kost. Jag har svårt med detta att jag får äta hur mycket och hur ofta jag vill.
  • Karo Lina

12 timmar mellan målen? Är det meningen att man ska äta så sällan?
    Det kommer jag aldrig klara. Och jag tror egentligen inte att det är nyttigt heller. Det känns som att man skulle hålla förbränningen uppe bättre genom att äta lite oftare. Sen behöver man ju inte äta var 3:e timme... Men i alla fall var 5-6:e.

Jag är så rädd att jag kommer äta för stora mängder och att anledningen till att alla andra går ner är att de äter så himla lite!

• Karo Lina
    SweetNilam skrev 2010-01-09 14:04:39 följande:
    Men självklart inte! Läste du inte mitt tidigare inlägg? Men vad jag menar är att det hade inte varit möjligt om jag gick på kolhdtatrik kost! Man äter när man är hungrig!
    Jasså över natten? Ja, då är det inga problem. Jag brukar äta middag kl 18 och sen inte frukost förrän kl 07. Men på dagarna är jag alltid hungrig mellan målen!

På natten är det nog bara bra att inte äta eftersom förbränningen går ner automatiskt.
  • Karo Lina
    SweetNilam skrev 2010-01-09 14:16:28 följande:
    Och givetvis var det "över natten" med, men som jag skrev, åt middag kl 17.00 igår och frukost vid 11. Men så mår jag inte toppen nu heller. Faktum kvarstår dock, det hade inte varit möjligt med kolhydratkost! Har inte följt tråden så noga, men har du börjat? Har du testat? Hur länge? Det går inte att övertala folk, det enda är att testa själv.
    Ja, jag började i onsdags och jag gillar det. Men jag får bara så dåligt samvete när jag äter grädde med LCHF-pannkakor och grädde i latten osv.
    Jag är bara rädd att jag äter för mycket och att jag egentligen borde räkna kcal även om jag äter LCHF så att jag inte får i mig för mycket men ingen annan verkar göra det så jag fortsätter väl att frossa

idag var vi ute på stan och fikade och jag tog en liten liten liten mörk chokladbit med valnöt och sen latte med fet mjölk och grädde på toppen.
  • Karo Lina
    Lullisgirl skrev 2010-01-09 16:38:57 följande:
    KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål. Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå... Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket... Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.
    Ang det där med latten. En riktig latte gjord på expresso och skummat 3%mjölk med grädde i kan väl inte vara farligt? Eller? Det var ju inget socker i och inga smaktillsatser. Snälla säg att jag får dricka fet-latte! Det är min räddning när vi fikar!

Jag blev så glad nyss när jag såg att jag får äta mitt proteinpulver. Det är bara 4% kh i och sen blandar jag det med fet mjölk och nu kan man ju tom ha grädde ovanpå! Mums! Blir som milkshake!
  • Karo Lina
    Cam82 skrev 2010-01-10 11:16:35 följande:
    Jag har gått på toaletten, har haft ont ändå, värken sitter ungefär där revbenen slutar.
    På vilken sida har du ont? Båda?

Alla: Varför får man inte äta tomater och röd paprika? Tomat innehåller ju 3,7g kh/100g och röd paprika 4,5.

Är inte allt som är 5g kh/100g eller mindre "strikt" lchf?

Ikväll ska vi äta stekt kycklingfilé med blomkålsmos och gratinerade broccoli!
  • Karo Lina
    Cam82 skrev 2010-01-10 13:38:00 följande:
    Det är mer åt vänstersidan, idag gör det inte ont, brukar komma efter några dagar med lchf, eller så beror det på avocadon jag åt, jag kör hårt from imorgon igen så får vi se.
    Då är det nog inte gallan, den sitter ju på högersidan.
    Det kanske är lite magkatarr, att du bildar mycket magsyra av fett. Men avokado brukar inte vara ett problem då utan snarare stekt mat och så.

Hoppas det går över!
  • Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-10 13:47:57 följande:
    Varför skulle man inte få äta tomater och röd paprika? Visst får man det. Samma sak med det som med övrig mat att man får hålla koll på totala mängden kolhydrater.
    Ska jag räkna antalet kh per dag? Hur många får jag äta då för att gå ner så mycket som möjligt?
  • Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-10 17:41:43 följande:
    Jag tror hon menar att man måste hålla koll på mängden kolhydrater i det man äter. Alltså att man helst inte äter något som innehåller mer än 5 kolhydrater per 100 gram. I övrigt får man ju äta vad man vill hur mycket man vill. Ja så länge man inte proppar i sig mat, eller äter litervis med grädde
    Ok, men många skriver ju att man får äta grönsker men att man ska vara försiktig med tomater och röd paprika, men dessa innehåller ju inte 5% kh/100g så de borde ju vara lika ok att äta som alla andra grönsker eller?
Svar på tråden LCHF