Inlägg från: Karo Lina |Visa alla inlägg
  • Karo Lina

LCHF

SweetNilam skrev 2010-01-10 17:54:57 följande:
    Enligt www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php är det 5,2 g/100 g kolhydrater i röd paprika och 3,7g/100g i tomat. Inte alls farligt tycker jag. Vart har ni andra kollat som fördömer tomat och paprika så hårt? *nyfiken*
    Jag kollade i Dr Dahlqvists och Airams kokbok.

De säger ju att röda grönsaker är sötare och det stämmer ju säkert men så länge de inte är mer än 5g kh/100g kan det ju inte vara farligt.
    Dessutom äter man ju så lite åt gången.
  • Karo Lina

Nu har jag gjort lite efterforskningar

Tydligen ska man begränsa sig till 20g kh/dag om man vill äta en strikt LCHF-diet för att gå ner i vikt. Vill man bara stå still i vikt och må bra så man kan äta upp till 100g kh/dag.

• Karo Lina

Jag älskar att dippa parika i guacamole och andra feta härliga röror

Just nu har jag gjort mozarella och tomatsallad med mozarella och basilika och ringlat över massa härlig olivolja!

I LOVE LCHF!!!

• Karo Lina
    Penno skrev 2010-01-10 19:29:48 följande:
    Hej alla! Är det ok att äta hallon med grädde innan man avklarat 2 veckor med LCHF eller ska man vänta med sånt så att kroppen ställer in sig på ren fettförbränning och inte förbränning av kolhydrater? Kan 1 dl hallon sabba denna "inställningsperiod" ?
    jag är absolut ingen expert men jag TROR att så länge du inte överskrider 20g kh/dag så är det ingen fara. Däremot kan det ju trigga igång sötsuget men bara du blir mätt på grädden så är det nog ingen fara
  • Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-10 20:35:21 följande:
    Hmm jag måste ju få i mig mycket mer än 20 g kolhydrater per dag och jag har ju redan gått ner 1½ kilo på 3 dar?
    Jag trodde också att jag åt mer än 20g kJ men när jag räknade på det var det inte alls mycket. Man äter ju inte 100g av allt.
  • Karo Lina

Idag hade jag gått upp 3hg.... det gjorde mig inte särskilt glad... jag som inte fuskat nåt!

• Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-11 15:03:37 följande:
    hur ofta väger du dig? sen när har du gått upp?
    Jag väger mig faktiskt varje dag även om jag vet att det är dumt. Det ligger kanske kvar i tarmarna men hittills har det gått nedåt varje dag och det har varit så himla motiverande! Jag skriver i varje dag i min iphone som visar kurvor och BMI och annat kul!
  • Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-11 15:52:26 följande:
    Det var olika bud om smaken där ja. Så är det ju naturligtvis, en del gillar det andra inte. Tänkte höra med er andra lchf:are, är det någon som är igång och tränar regelbundet? Ska själv försöka komma igång med lite träning nu efter ett lååååååååångt uppehåll. Ni som tränar, hur tycker ni det funkar träna på lchf?
    Jag tränar minst 4 gånger i veckan och har gjort det ganska länge. Märker ingen större skillnad. Förr hann jag sällan äta innan träningen och då var jag väldigt trött och kände mig svag men nu är jag aldrig hungrig så det är skönt. Jag kör typ friskis-jympa och core.
  • Karo Lina
    lillie skrev 2010-01-11 16:21:26 följande:
    ok. Hur känner du dig efter träningen då? Äter du något då?
    Idag åt jag lite 10% yoghurt med nötter och hallon efter jobbet innan jag tränade. Sen gick jag på 60min Zumba, 60min medeljympa och 30min bollcore. Direkt efter träningen var jag lite illamående precis som jag brukar vara men sen efter duschen blev jag hungrig och åt fetaost inlindad i parmaskinka och guacamole.
    Sen drack jag faktiskt en proteindrink på gymmet mellan passen också för jag kände mig så himla svag. Men proteinpulvret innehåller bara 3g kh/100g och man tar typ 30g, och sen 2 dl lättmjölk (de hade ingen fetare).

Jag har nog fått i mig alldeles för mycket kh idag och jag vet inte om jag kan ursäkta det med att jag tränade 2½ timme men det intalar jag mig själv i alla fall
  • Karo Lina
    sunflower33334 skrev 2010-01-11 21:13:05 följande:
    Tack för tipsen på kryddsmör helene306 och en liten blå! Nu har jag läst på lite om ketos, verkar bra att vara i men jag hoppas att lukten försvinner snabbt!
    Jag vill också ställa in kroppen i ketos, hur gör jag det? Jag försöker begränsa mina kh till minimum men jag har inte märkt något. Vad märker du mer än att du luktar illa i munnen?
Svar på tråden LCHF