jagäraf skrev 2010-01-15 09:00:18 följande:
Det där kan jag känna nu när jag försöker äta helt enl Skaldeman, att det inte finns något krispigt att tugga på. Förut brukade jag äta jordnötter och ibland någon enstaka finncrisp. Nötter kan vissa äta, andra inte. Man får prova sig fram. Jag har uteslutit nötter och även finncrisp och gått ned 2,1 kg på bara en vecka. Alldeles för fort enl Skaldeman men man blir ju lite fartblind! Jag har inte ens någon direkt övervikt längre utan har gått ned från 60,9 till 58,8 i morse (161 cm). Skaldemans tips är lite tråkiga för han utesluter i princip alla kolhydrater om man vill gå ned relativt snabbt. Alltså äter man bara kött (fisk, nöt, fläsk, kyckling, ägg, bacon osv) och fett. Även ost, majonnäs, oliver och jag tror avocado. Helst inga grönsaker alls. Och ska man äta grönsaker så ska man äta dem i slutet av måltiden, inte tillsammans med köttet som man brukar. Blir lite trist och just nu står fett mig upp i halsen men det är väl bara att försöka en tid till. Sen gör jag över till "vanlig" lchf igen, alltså ovanjordgrönsaker, stuvad vitkål osv tillsammans med kött.
Kanske vore nåt att testa, iaf under en period. Det med att utesluta grönsaker, alltså.

Nötter och bröd är inget jag stoppat i mig tidigare heller, så det blir ingen större uppoffring.
För mig har det funkat bra att äta GI-mat när jag nått min idealvikt. Har bara ätit lite mindre kolhydrater än vad man normalt gör. Är relativt aktiv, annars hade det nog inte gått.
Var läääängesen det fanns några snabba kolhydrater i vårat hushåll (förutom barnens lördagsgodis, som nog får stanna

). Tycker det finns så mycket bra produkter med lågt GI nu i butikerna. Var skillnad för bara några år sen.
Får nog fortsätta sukta efter fräscht och krispigt ett tag till.