Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

LCHF

Matillin skrev 2010-01-14 09:46:29 följande:
    Haha, testade precis att kolla min mans bmi.Han är 187 och en rätt musklig man.Väger 94 kilo och då anser folk att han är smal, alltså normalsmal, nästan platt mage Men enligt bmi måste han ner till 87 kg för att hålla sig inom ramen för normalviktig.Han skulle alltså då ligga precis på gränsen för att ha övervikt vilket han inte ens gör nu Antar att den där räknaren inte funkar på alla, antagligen inte så bra på män heller som har mycket mer muskler än kvinnor för det mesta 
    Ja BMI är inte att lite på helt och hållet. Min karl är 176 cm och väger c:a 80 kg. Han är en spinkis när han inte tränar. Magrutor har han jämt, så jag har MYCKET svårt att se honom som överviktig. Karlar har nog helt enkelt mer densitet i kroppen än oss.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    WillElv skrev 2010-01-14 16:13:54 följande:
    Har inte läst tråden och undrar om ngn vänlig själ kan har lust att berätta för mig vad det är för skillnad på GI-metoden & LCHF??Tack
    GI-metoden "tillåter" långsamma kolhydrater medan LCHF går ut på att inte äta kolhydrater alls (eller åtminstone så lite som möjligt).
  • Ogift Fru
    isvinter skrev 2010-01-14 16:09:58 följande:
    Verkar vara många sockerberoende som använder sig av den här dieten. Själv är jag inget för sött direkt. Min last är däremot salt, dvs chips och sådant skräp. Om det tex blivit ris över kan jag dränka det med soya och äta, har grillkrydda på knäckebrö osv. Skulle kunna äta upp en hel ost bara för att ha nåt o tugga på haha. Innan barnet kom jag undan med nästan allt, åt pizza var och varannan dag. Men detta funkar ju inte längre (tydligen:)... Tror ni denna kost/diet är något för mig, tar den bort suget?
    Jag har varit både chips- och sockerberoende och LCHF har tagit bort det suget för mig iaf.
  • Ogift Fru

Mycket intressant det där med att mer fett kan starta upp en utdöd förbränning...
    Jag började nästan tro att jag äter för mycket fett och att det är därför jag står still.

Igår syndade jag faktiskt och åt ett kvarts äpple med barnen. Kunde inte motstå frestelsen när minstingen satt och tuggade så det bara rann ur munnen! Aja baja!

Vad äter ni när ni blir sugna på nåt krispigt fräscht? Kan känna att jag vill ha det ibland.

• Ogift Fru
    sariat skrev 2010-01-15 08:27:43 följande:
    Tack för era svar. >Jag ska prova strunta i grädden(förutom i sås) och yoghurten .. även finn crispen..  imorse blev det kaffe med äggmjölk... kotlett med sås från gårdagen  och brieost.. konstig blanding men jag känner mig riktigt mätt.. så jag hoppas på att det funkar bättre.. jag brukar väga mig på wii:et men idag vägde jag mig på vanliga vågen och det verkar som jag gått UPP 8 hg.......... KATASTROF. hoppas den inte stämmer. ska väga mig på wii:et på måndag igen.. nervös.  just nu vill jag ge upp... för jag blir bara fetare... men men vi får se på måndag..
    Mäter du dig?
    Det gör jag och det händer inget där heller, kan jag säga...

Vi får väl peppa varandra!

Hoppas på att det är vågen och Wii:et som skiljer sig.
  • Ogift Fru
    jagäraf skrev 2010-01-15 09:00:18 följande:
    Det där kan jag känna nu när jag försöker äta helt enl Skaldeman, att det inte finns något krispigt att tugga på. Förut brukade jag äta jordnötter och ibland någon enstaka finncrisp. Nötter kan vissa äta, andra inte. Man får prova sig fram. Jag har uteslutit nötter och även finncrisp och gått ned 2,1 kg på bara en vecka. Alldeles för fort enl Skaldeman men man blir ju lite fartblind! Jag har inte ens någon direkt övervikt längre utan har gått ned från 60,9 till 58,8 i morse (161 cm). Skaldemans tips är lite tråkiga för han utesluter i princip alla kolhydrater om man vill gå ned relativt snabbt. Alltså äter man bara kött (fisk, nöt, fläsk, kyckling, ägg, bacon osv) och fett. Även ost, majonnäs, oliver och jag tror avocado. Helst inga grönsaker alls. Och ska man äta grönsaker så ska man äta dem i slutet av måltiden, inte tillsammans med köttet som man brukar. Blir lite trist och just nu står fett mig upp i halsen men det är väl bara att försöka en tid till. Sen gör jag över till "vanlig" lchf igen, alltså ovanjordgrönsaker, stuvad vitkål osv tillsammans med kött.
    Kanske vore nåt att testa, iaf under en period. Det med att utesluta grönsaker, alltså. Nötter och bröd är inget jag stoppat i mig tidigare heller, så det blir ingen större uppoffring.
    För mig har det funkat bra att äta GI-mat när jag nått min idealvikt. Har bara ätit lite mindre kolhydrater än vad man normalt gör. Är relativt aktiv, annars hade det nog inte gått.

Var läääängesen det fanns några snabba kolhydrater i vårat hushåll (förutom barnens lördagsgodis, som nog får stanna ). Tycker det finns så mycket bra produkter med lågt GI nu i butikerna. Var skillnad för bara några år sen.

Får nog fortsätta sukta efter fräscht och krispigt ett tag till.
  • Ogift Fru
    Karo Lina skrev 2010-01-15 10:16:34 följande:
    Jag kunde inte förstå varför jag gick upp i vikt tidigare i veckan fastän det var första veckan med LCHF. Det fick sin förklaring när jag upptäckte hur förstoppad jag var Efter ett microlax har viktminskningen kommit igång igen och nu har jag gått ner mer än 2,5kg!Så "platåer" kan ha många olika förklaringar!
    Ajajaj! Hade du inte ont i magen?! Här är det inte försoppning som är problemet iaf. Får racermage av LCHF-maten.

Skönt att du kom på vad det var som "stoppade" (förlåt, kunde inte låta bli ) din viktminskning.
  • Ogift Fru
    lillie skrev 2010-01-15 09:25:45 följande:
    Hej tjejerHar pausat lite både från FL och LCHF. Åkte nämligen på kräksjukan.... Puh, det var en pärs. Idag har det börjat vända lite. Läser ikapp tråden och återkommer när jag är ok igen. Kram på er.
    Usch! Hoppas det blir bra snart.
    Min äldsta här hemma kräkte två ggr en natt förra veckan, men hon har haft ont i magen länge, så vi misstänker att det är nåt i maten hon inte tål. Ingen av oss andra som blivit dåliga. *peppar peppar*
  • Ogift Fru
    Matillin skrev 2010-01-15 09:39:20 följande:
    Jag äter frysta hallon som jag värmer i micron så dom blir så där härligt varma och på med lite Verum hälsofil med 4% fett.Det blir inte så många kolhydrater om man inte tar så mycket.
    Det lät gott! Blir att handla frysta hallon, då. Skulle faktiskt även kunna tänka mig att knapra på några halvfrysta utan nåt till.
  • Ogift Fru
    gemigsinnesro skrev 2010-01-15 11:42:27 följande:
    Idag har jag hållt på precis 2 veckor och vikten har gått ner den här veckan med som tur är (har fuskat och ätit ett smörgåsrån då och då...innehåller 2.6 kolhydrater per rån).  I vilket fall så har jag gått ner 6 kg på de här två veckorna så jag är jättenöjd:).
    Grattis! Det är ju jättemycket. Känns bra va?
Svar på tråden LCHF