• Anonym

Hur ska jag sluta se mig själv som ett offer?

Jaa hur tusan gör jag,hur börjar jag?

Har smått börjat inse att jag blivit ett offer,satt på mig offerkoftan och vet inte hur jag blir av med den!
    Det är inte "bara att rycka upp sig" eftersom jag varit så här väldigt länge så har det här påverkat hela mitt tankemönster och oftast ser jag inte när jag gör mig till ett offer,utan,det är bara sån jag är men det är jag ju inte egentligen..

Det här är så sjukt oattraktivt och tärande för både mig själv och andra att det slutat med att jag inte har några vänner pg av mitt beteende.
    Ändå så har jag inte ändrat på mig för jag har alltid kommit med massa ursäkter som att: Jaa,det är säkert för att jag ser ut så här som de inte vill umgås mer,eller för att jag kanske pratar på fel sett.. Jag kanske är för ful för att få kompisar osv.. Saker som inte går att göra nåt åt så jag kan fortsätta vara kvar i den här rollen,den är lurig!

Tänker oftast att det är mitt utseende och personlighet som gör att jag inte har utbildning,kille vänner osv.. Jämför mig med en tjej som verkligen verkar ha allt! Hon är så himla snygg,pluggar till nåt häftigt,har en snygg kamera(klart hon är lycklig då heh) och för att inte tala om alla killar hon skulle kunna få.. Förstår ni vart jag vill komma?

Tänker att:hade jag bara varit hälften så söt som hon är,haft den kameran så hade jag också kunnat vara populär,fått vänner och haft bra självförtroende osv.. Så sjukt irriterande!

Jag vill ta mig ur det här!

Hur ska jag börja?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur ska jag sluta se mig själv som ett offer?
  • Anonym

Hoppas nån kan svara..
    Vore mycket tacksam.

• fruis

Ett sätt är ju att börja arbeta med någon självhjälpsbok med KBT-inriktning. (Självförtroende nu tror jag är ett exempel, har inte läst den själv men väl andra KBT-inriktade övningar). Det handlar ju om att utmana sina tankar och undersöka sina känslor mer rationellt. Finns det verkligen skäl för mig att tro att mina vänner tycker att jag är ful exempelvis?

Jag kan rekommendera en bok av Lisbeth Stahre som heter Övervikt handlar om känslor. Även om den är inriktad på behandling av övervikt lär den ut alla allmänna principer om sambandet mellan tanke, känsla och beteende, inlärd hjälplöshet osv.

• Anonym
    fruis skrev 2009-12-07 14:34:25 följande:
    Ett sätt är ju att börja arbeta med någon självhjälpsbok med KBT-inriktning. (Självförtroende nu tror jag är ett exempel, har inte läst den själv men väl andra KBT-inriktade övningar). Det handlar ju om att utmana sina tankar och undersöka sina känslor mer rationellt. Finns det verkligen skäl för mig att tro att mina vänner tycker att jag är ful exempelvis? Jag kan rekommendera en bok av Lisbeth Stahre som heter Övervikt handlar om känslor. Även om den är inriktad på behandling av övervikt lär den ut alla allmänna principer om sambandet mellan tanke, känsla och beteende, inlärd hjälplöshet osv.
    Tack:P
  • Anonym

Här fick man inget stöd. Får väl vända mig till ett annat forum eller nåt.

• Anonym

Självkänsla nu ska ju vara en superbok....
    Det låter som att du måste jobba på den.

• fruis
    Anonym skrev 2009-12-07 20:06:51 följande:
    Här fick man inget stöd. Får väl vända mig till ett annat forum eller nåt.
    Det här uppfattar jag som ett typiskt exempel på hur våra tankar formar vår verklighet. Du har vant dig vid att fokusera endast på det negativa som bekräftar din bild av dig själv (att ingen vill umgås med dig, att du inte är värd hjälp osv) och därför lägger du märke till att du inte har fått tio svar och tror att ingen ger dig stöd.

Du hade lika gärna kunnat fokusera på det positiva och sett det första svaret där du faktiskt fick lite tips.

Att byta fokus är i mångt och mycket en träningssak har jag fått lära mig. Mia Törnblom har ju en övning där man varje kväll ska skriva tre saker man är tacksam för (har för mig att övningen ser ut så) eller tre positiva saker med dagen. På det sättet övar man sin hjärna att byta fokus och istället börja se det positiva istället för det negativa. Man behöver inte förneka det negativa, bara inte låta det stå i huvudfokus.

Du är på jättegod väg i och med att du har observerat ett beteende hos dig själv som du inte trivs med. Du har säkert haft samma beteende utan att lägga märke till det innan. Alltså kan du redan se tecken på att du har utvecklats som människa. Härligt! Keep going!
  • Anonym
    fruis skrev 2009-12-07 20:56:57 följande:
    Det här uppfattar jag som ett typiskt exempel på hur våra tankar formar vår verklighet. Du har vant dig vid att fokusera endast på det negativa som bekräftar din bild av dig själv (att ingen vill umgås med dig, att du inte är värd hjälp osv) och därför lägger du märke till att du inte har fått tio svar och tror att ingen ger dig stöd.Du hade lika gärna kunnat fokusera på det positiva och sett det första svaret där du faktiskt fick lite tips.Att byta fokus är i mångt och mycket en träningssak har jag fått lära mig. Mia Törnblom har ju en övning där man varje kväll ska skriva tre saker man är tacksam för (har för mig att övningen ser ut så) eller tre positiva saker med dagen. På det sättet övar man sin hjärna att byta fokus och istället börja se det positiva istället för det negativa. Man behöver inte förneka det negativa, bara inte låta det stå i huvudfokus.Du är på jättegod väg i och med att du har observerat ett beteende hos dig själv som du inte trivs med. Du har säkert haft samma beteende utan att lägga märke till det innan. Alltså kan du redan se tecken på att du har utvecklats som människa. Härligt! Keep going!
    Det la jag faktiskt också märke till. Man förlorar liksom lusten att ge råd när man läste ett så negativt inlägg....
    Jag får väl söka hjälp på ett annat forum.????Men det märker nog inte TS.
    Hoppas att du verkligen får hjälp!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 21:25:34 följande:
    Det la jag faktiskt också märke till. Man förlorar liksom lusten att ge råd när man läste ett så negativt inlägg.... Jag får väl söka hjälp på ett annat forum.????Men det märker nog inte TS. Hoppas att du verkligen får hjälp!
    Och jag tappade hoppet när jag er hur många som läst men bara en som svarat. Men tja,jag får inte uttrycka min besvikelse över det för då är jag bara negativ och otacksam?

Så istället för att bara klaga som du gör nu så kunde du iaf sagt nåt vettigt som den andra personen gjorde.. Jaa allt är mitt fel,mitt fel att jag inte får några svar.. Hmm..
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 21:30:56 följande:
    Och jag tappade hoppet när jag er hur många som läst men bara en som svarat. Men tja,jag får inte uttrycka min besvikelse över det för då är jag bara negativ och otacksam? Så istället för att bara klaga som du gör nu så kunde du iaf sagt nåt vettigt som den andra personen gjorde.. Jaa allt är mitt fel,mitt fel att jag inte får några svar.. Hmm..
    men ts, i ditt första inlägg visar du prov på god självkännedom. Ser du att du nu i det här sista inlägget gör precis det du _inte_ vill; gör dig själv till offer?

Jag är f ö precis likadan och håller på att jobba med det. Det är svårt, men det går!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-08 00:45:29 följande:
    men ts, i ditt första inlägg visar du prov på god självkännedom. Ser du att du nu i det här sista inlägget gör precis det du _inte_ vill; gör dig själv till offer? Jag är f ö precis likadan och håller på att jobba med det. Det är svårt, men det går!
    Ja jag såg det:( Det är så jäkla svårt bara. Har du några tips på hur man jobbar bort det? hur gör du ex?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 21:30:56 följande:
    Och jag tappade hoppet när jag er hur många som läst men bara en som svarat. Men tja,jag får inte uttrycka min besvikelse över det för då är jag bara negativ och otacksam?Så istället för att bara klaga som du gör nu så kunde du iaf sagt nåt vettigt som den andra personen gjorde.. Jaa allt är mitt fel,mitt fel att jag inte får några svar.. Hmm..
    Men ge dej! Du fick faktiskt ett vettigt råd av mig i början av tråden. Det var jag som gav dig rådet att köpa Mia Törnbloms självhjälp nu!
    Jag håller med om vad den andra personen i tråden skrev och tycker att det är viktigt för dig själv att du bryter detta mönster.
    Varför starta en sån här tråd när du inte har lust att höra vad du bör ändra på för din skull!
    Du bör sluta att se alla kommentarer som påhopp och göra ngt konstruktivt av dem i stället. Lycka till!
  • fruis

Bestäm en sak du ska göra för att börja jobba på detta. Det är det första steget du behöver. Har du inga andra idéer föreslår jag att du bestämmer dig för att köpa/låna Självkänsla nu av Mia Törnblom och bestämmer dig för att läsa den och göra övningarna i den. Då har du tagit ett konkret steg för att ta av dig offerkoftan.

Du behöver inte vänta på det perfekta rådet. Börja ta något av de operfekta råden. Bättre att göra något än att inte göra något alls (passivitet är ett offers största kännetecken). Att köpa en bok kan du göra!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-08 09:26:02 följande:
    Men ge dej! Du fick faktiskt ett vettigt råd av mig i början av tråden. Det var jag som gav dig rådet att köpa Mia Törnbloms självhjälp nu! Jag håller med om vad den andra personen i tråden skrev och tycker att det är viktigt för dig själv att du bryter detta mönster. Varför starta en sån här tråd när du inte har lust att höra vad du bör ändra på för din skull! Du bör sluta att se alla kommentarer som påhopp och göra ngt konstruktivt av dem i stället. Lycka till!
    Jag kan inte hålla reda på alla som kommenterat,speciellt inte när du är anonym. Så att det var du som kommentera i början kunde jag inte veta men vad spelar det för roll förresten? får jag inte kommentera det du skrivit alls bara för att du gett mig råd i början?

Jag ser inte ALLA kommentarer jag får som påhopp,det borde du kunna se om du läst det jag skrivit.
    Det är väl snarare du som ska sluta tolka allt jag skriver negativt bara för att det råkar vara en av mina brister i min personlighet.
  • Anonym
    fruis skrev 2009-12-08 09:39:58 följande:
    Bestäm en sak du ska göra för att börja jobba på detta. Det är det första steget du behöver. Har du inga andra idéer föreslår jag att du bestämmer dig för att köpa/låna Självkänsla nu av Mia Törnblom och bestämmer dig för att läsa den och göra övningarna i den. Då har du tagit ett konkret steg för att ta av dig offerkoftan. Du behöver inte vänta på det perfekta rådet. Börja ta något av de operfekta råden. Bättre att göra något än att inte göra något alls (passivitet är ett offers största kännetecken). Att köpa en bok kan du göra!
    Visst kan jag det. Tack så mycket!

Nu har jag hört mycket om den också så då får jag köpa den.
Svar på tråden Hur ska jag sluta se mig själv som ett offer?