• Anonym (Ledsen mamma)

"Bråkig" flicka

Hej!

Min dotter går sista året på förskolan och ska snart börja i 6-års. Hon är intelligent, snäll och duktig på att leka, men ibland går det helt överstyr då hon blir jättearg och inte alls kan hålla koll på vare sig känslor eller beteende. Framför allt drabbar detta vuxna, såsom oss föräldrar och dagispersonal. Det uppstår nästan alltid i situationer när hon helt enkelt inte får sin vilja fram, som att hon till exempel inte får följa med en kompis hem från dagis, eller inte vill plocka undan efter sig. Då skriker hon och händer även hänt att hon slagits och sparkats. Senast hände detta på ett kalas, och vi märker att andra tycker det är både konstigt och pinsamt när en så "stor" flicka uppför sig så.

Det var väl en sak när hon var riktigt liten, men nu ska hon snart börja i skolan och det gör mig bekymrad. Vad tror du det beror på och har du några tips på vad man kan göra som mamma?

• Svar på tråden "Bråkig" flicka
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag förstår att du blir ledsen. Jag vill berätta en viktig sak för dej. När barn är i sexårsåldern händer det ungefär samma hormoniella saker i kroppen som hos tonåringar vilket du säkert minns var rätt jobbigt. Detta påverkar barn på olika sätt och kanske är det så att det påverkar din dotter starkt. Det du kan göra för att underlätta er vardag är att bestämma tillsammans dagen inan så ni båda vet vad som gäller och hålla det ni bestämt.
    mvh Inger

Svar på tråden "Bråkig" flicka