• Anonym (Hrm?)

Lån med borgenär?

Hur "lätt" är det att få lån om man har en borgenär?
    Min sambo har en stor skuld hos kronofogden som dom nu ska mäta ut hans lön för.
    Och det blir billigare att betala om vi tar ett banklån istället.
    Ingen av oss får ta lån, men hans föräldrar kan stå som borgenärer.
    Kan det gå?

• Svar på tråden Lån med borgenär?
  • Anonym (Varit där)

Det blir nog ganska svårt. Bankerna frångår borgenärssystemet mer och mer.
    Men om de har gått med på att bli borgenärer, så kanske ni kan höra om det inte kan ta lånet åt er och att ni sedan skriver ett kontrakt mellan er om att ni ska betala till dem..

• Birgitta2

Borgenär är den som lånar ut pengar. Antar att du menar borgensman.
    Det är inte så vanligt med borgensman längre, men jag tvivlar starkt på att ni får nåt lån alls eftersom ni t o m är nära utmätning. Däremot kan föräldrarna stå som MEDLÅNTAGARE, vilket är mycket lättare. Men de flesta banker är oerhört restriktiva när man har betalningsanmärkningar.

Hade jag varit ni hade jag i så fall bett att få en tid hos en bankman, och tagit med föräldrarna till banken (om det finns möjlighet). Dessutom hade jag haft alla papper i ordning för att kunna visa vad som är verklighet. Dessutom lönepapper etc som visar att ni har fasta jobb, bra lön och möjlighet att betala tillbaka. Glöm inte heller senaste deklarationen. ALLT skall med. Det visar att ni har ordning på åtminstone det.

• Anonym (Hrm?)

Ok. Tack för er hjälp.
    Hur funkar medlåntagare? :S

• Birgitta2

Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-07 16:08:36 följande:

Ok. Tack för er hjälp.Hur funkar medlåntagare? :S
    Det finns flera olika sorter. Det där måste du prata med banken om.
  • Kjell2

En annan variant kan vara att föräldrana lånar pengarna själva från banken, med t ex en bostad som säkerhet och får då låg ränta.

Sen lånar det ut pengarna till er med belopp. avbetalningsplan, ränta mm i ett skrifligt avtal

• Anonym (Hrm?)

Tack för hjälpen!

• Kjell2

Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-07 16:08:36 följande:

Ok. Tack för er hjälp.Hur funkar medlåntagare? :S
    Lite förenklat:
    Alla låntagare, även medlåntagarna, är solidariskt anvariga för lånet. Om inte ränta och amorteringar kommer in i tid kan banken vända sig till vem som helst på listan av medlåntagare och kräva in pengar. I sista fall skicka KF och få utmätning.

Dvs betalar inte ni kan banken kräva in pengarna från era föräldrar. Betalar inte de så kan banken begära utmätning av föräldrarnas tillgångar.
  • Anonym (Hrm?)
    Kjell2 skrev 2009-12-07 16:47:42 följande:
    Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-07 16:08:36 följande: Lite förenklat: Alla låntagare, även medlåntagarna, är solidariskt anvariga för lånet. Om inte ränta och amorteringar kommer in i tid kan banken vända sig till vem som helst på listan av medlåntagare och kräva in pengar. I sista fall skicka KF och få utmätning. Dvs betalar inte ni kan banken kräva in pengarna från era föräldrar. Betalar inte de så kan banken begära utmätning av föräldrarnas tillgångar.
    Som jag trodde, ungefär samma som en borgensman med andra ord?!
  • Anonym (Hrm?)

Sambon fick ta ett lån som täcker alla hans skulder! (intrum, inkasso och kronofogden)
    Hans mamma står som borgensman.
    Det blir klart på tisdag. :)

• Birgitta2

Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-08 18:42:08 följande:

Sambon fick ta ett lån som täcker alla hans skulder! (intrum, inkasso och kronofogden)Hans mamma står som borgensman. Det blir klart på tisdag. :)
    Toppen! Se nu till att inte handla något alls som ni faktiskt inte behöver. Inga avbetalningar what so ever.
  • Anonym (Hrm?)
    Birgitta2 skrev 2009-12-09 10:02:43 följande:
    Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-08 18:42:08 följande: Toppen! Se nu till att inte handla något alls som ni faktiskt inte behöver. Inga avbetalningar what so ever.
    Nej då! :)
  • sara1981

Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-08 18:42:08 följande:

Sambon fick ta ett lån som täcker alla hans skulder! (intrum, inkasso och kronofogden) Hans mamma står som borgensman. Det blir klart på tisdag. :)
    Vad skönt för er!
    Grattis!
  • Anonym (Hrm?)
    sara1981 skrev 2009-12-09 18:01:21 följande:
    Anonym (Hrm?) skrev 2009-12-08 18:42:08 följande: Vad skönt för er! Grattis!
    Tack. :)
Svar på tråden Lån med borgenär?