• majblomman80

4 mån bebis vaknar hela tiden på nätterna??

Hej !
    Har en snart 4 mån bebis som har börjat vakna mer o mer på nätterna.
    Innan ammade jag bara 2-3 ggr , men nu vaknar hon ibland varje timma. Hon behöver inte mat varje gång utan behöver ibland bara flyttas till vår säng o somna om bredvid. Jag hel ammar.
    HOn har även börjat sova lite längre dags-pass mellan. Ibland upp mot 3-4 timmar. Har hon vänt på dygnet? Hur ska jag få henne att sova längre pass på nätterna och kunna sova själv?
    Jag börjar bli sjukt trött så jag inte orkar...
    Hur har ni gjort för att få era att börja sova lite längre på nätterna??
    Tacksam för alla tips o tankar...

• Svar på tråden 4 mån bebis vaknar hela tiden på nätterna??
  • Hagi

kan egentligen inte ge så bra tips.det är nog såhär det är bara. Äter hon ordentligt så hon verkligen är mätt innan läggdags?..kan hon få ligga jämte er från början..kanske e närheten hon vill ha...
    min son börja också sova sämre runt 4 mån..han är 6,5 nu o det är inte bättre =).....så man får nog vänja sig. Sen när hon e stor nog o få välling o gröt så brukar ju de flesta sova bättre....
    Lycka till!

• ELLEoClara

Min tjej hade också en period med sämre sömn vid 4 mån.
    Tog ca 3 veckor innan det vände.
    På BVC pratade de också om att de små ofta har en sova oroligt fas då, att det hör ihop med att det händer mycket i utvecklingen.

• Bonnie Tyler

Om hon sover 3-4 timmar på dagen, så kan du ju passa på att sova då, eller?

• mialee1

Hon kan vara inne i en fas då hon börjar inse att ni inte "sitter ihop" och blir orolig pga av detta. Om du tycker det är ok för dig - låt henne sov i din säng under natten, flytta henne inte till hennes säng förrän hon sover riktigt djupt, om du överhuvudtaget flyttar henne, sen när hon börjar sova längre perioder igen kan du börja flytta henne till sin egen säng mer regelbundet.

• narie24

Trot det var runt den åldern som vi började väcka henne när hon sov på dagarna. Föröskte undvika alltför långa sovstunder på em/kvällen.

• fiddelin

åh.. jag känner verkligen igen mig!! Vår dotter blir 4 månader och nätterna är verkligen helt hopplösa.. önskar också nån har tips och knep, för det känns verkligen inte lätt när det är samma sak natt efter natt..

• SaraC

Vår tjej som snart blir 4 mån har nu haft en period där hon sover väldigt dåligt runt 04-05. Vaknar stup i kvarten och gnäller och har svårt att komma till ro igen om jag inte ammar. Eftersom hon egentligen inte är hungrig är det irriterande att behöva amma. Hade ju hoppats på att hon skulle sova hela nätter nu..

• Touffan

Kan det vara så att barnet inte blir mätt?, vi hade det exakt likadant och det visade sig att vår lilla tjej inte blev mätt och fick börja med tillägg. Nu fungerar det mycket bättre. Hon är glad och pigg och sover fint på nätterna vaknar 1 gång bara!

• karet
    SaraC skrev 2009-12-08 19:43:15 följande:
    Vår tjej som snart blir 4 mån har nu haft en period där hon sover väldigt dåligt runt 04-05. Vaknar stup i kvarten och gnäller och har svårt att komma till ro igen om jag inte ammar. Eftersom hon egentligen inte är hungrig är det irriterande att behöva amma. Hade ju hoppats på att hon skulle sova hela nätter nu..
    Sådär har vi det också nu!!
    Jag förstår inte riktigt vad som hänt. Hon har sovit hur bra som helst på nätterna. Vaknat för att få mat ca var fjärde timma och sen somnat om utan problem fram till åttatiden på morgnarna.
    Nu är hon huuur pigg som helst vid 4-tiden och det enda som verkar hjälpa är att amma, och precis som du säger så är det irriterande att behöva amma när det egentligen inte behövs.
    Min dotter är visserligen lite över 4 månader till skillnad från din, men ändå, upplever precis samma sak.
    Kommer INTE orka om det ska fortsätta så här.
  • mhlindblad

Jag gick in här idag för att ställa exakt samma fråga.
    Vår dotter, 4 1/2 månad, har alltid sovit bra på nätterna men senaste 2 veckorna har det blivit helt galet. Hon vaknar varje timme eller kanske varannan och det enda som hjälper är att hon får mat. Och hon småsmuttar inte bara utan äter verkligen. Jag hade tänkt vänta med smakisar och gröt till 5 månader men det kommer jag börja med nu. Hoppas hon sover bättre då.
    'Skönt' att höra att fler har likadant vid den åldern. Hoppas det är en fas.
    Lycka till alla!

• MissG

Skönt att höra att man inte är ensam om att ha en bebis som blivit som förbytt på nätterna. Min son är snart 5 mån och han vaknar hela tiden och när han väl sover sparkar och vrider han sig och "kliar" sig i huvudet/ansiktet, tappar nappen och skriker. Jag både ammar och ger ersättning så han kan inte vara hungrig..antar att det är tänder på G!? Bara att härda ut..Lycka till allihopa!

• majblomman80

ja vi verkar inte va ensamma! Just nu sover min tjej hos mig på nätterna o det går bättre då. Synd bara att hon rör sig såååå mkt. Sparkar o flaxar m huvvet fram o tillbaka så man undrar om det står rätt till....Sen har sovit mindre på dagarna i två dagar o då har nätterna blivit liiiite längre. inatt gick det tre timmar mellan uppvaknandena. (säger man såå?) SÅ det va ju lite bättre...
    Längtar till man kan börja m grötvälling. Gick på ica maxi idag o läste på förpackningarna o där fanns det nåt som hette godnattvälling 6 mån för godare sömn. Men det var från 6 mån... Hoppas det är nåt för min tös!

• majblomman80

...ska inte börja m det än såklart men jag ser fram emot det när hon är 6 mån!!!

• fjärilita

Min är 4 mån om en vecka och har blivit galen, hon sover inte!! Ligger och vrider och vänder sig. Slänger nappen HELA tiden och vill ha tillbaka den direkt! Gråter o gnäller. JAG FÅR INGEN SÖMN! Blir galen. Inatt sov jag i princip inget alls =(

• fjärilita

Min är 4 mån om en vecka och har blivit galen, hon sover inte!! Ligger och vrider och vänder sig. Slänger nappen HELA tiden och vill ha tillbaka den direkt! Gråter o gnäller. JAG FÅR INGEN SÖMN! Blir galen. Inatt sov jag i princip inget alls =(

• Hanniz84

min dotter hade oxå vänt på dygnet..
    vi gjorde helt enkelt så att hon fick bara sova 30-40min /gång på dan.. o det har hjälpt..

nu sover hon max 30min /gång dagtid..

iofs har hon en krångelperiod nu, men den är under hela dagarna tänder kanske..

jag vet att många säger man inte ska väcka dom , men... det har funkat för oss
    o jag sover hellre 4-5tim på natten än på dan

hon blir 5mån 1januari..

• MammatillM

En tråd för mig! Sonen är 5 ¨månader och har börjat sova jättedåligt på kvällarna och nätterna. Han somnar runt 19 tiden men vaknar runt 1 timme senare och vi söver om honom mängder av gånger. igår tror jag vi höll på i 2,5 timme, tillslut somnade han men vaknar runt 1 gång i timmen resten av natten.
    Läste om utvecklingsfasen som börjar runt vecka 23-26 och nästan alla punkter stämmde på honom... Så det är väl bara att ha tålamod och stå ut...

Svar på tråden 4 mån bebis vaknar hela tiden på nätterna??