• summertime123

jurist= mkt jobb?? råd tack!!!

Håller på o letar efter intressanta utbildningar som skulle passa mig. Funderar lite på jurist men vet inte om min livssituation passar in på det yrket då jag förstått att det kan vara ett ganska så krävande jobb. (långa dagar, jobb hemifrån under helgen m.m) gäller detta för alla jurister lr är det kanske så inom ett visst område?
    Är ensamstående m ett barn på heltid o har ingen regelbunden hjälp så d e därför jag inte kan kasta mig in i ngt som kräver mer än vad jag kan. Sonen skulle dock vara ca 8 år när jag blir klar isåfall... ngn med erfarenhet som har ngra åsikter om det jag tagit upp?

• Svar på tråden jurist= mkt jobb?? råd tack!!!
  • Anna Paulita

Självklart beror det på vilken typ av jurist du blir, jobbar du i offentlig sektor så kan det nog vara lite lättare tryck men jobbar du privat är det säkerligen tuffare. Är det Juristprogrammet du tänker dig eller har du kollat ut något annat? Jag vet att Södertörn har ett program som förkortas Europaprogrammet med inriktning Offentlig rätt.

• summertime123
    Anna Paulita skrev 2009-12-08 08:15:11 följande:
    Självklart beror det på vilken typ av jurist du blir, jobbar du i offentlig sektor så kan det nog vara lite lättare tryck men jobbar du privat är det säkerligen tuffare. Är det Juristprogrammet du tänker dig eller har du kollat ut något annat? Jag vet att Södertörn har ett program som förkortas Europaprogrammet med inriktning Offentlig rätt.
    Hej! Tack för ditt svar. Det var juristprogrammet jag hade tänkt att söka in på. Ska kolla in Europaprogrammet och se vad det är! Pratade med min mammas man igårkväll som jobbar som jurist och han sa samma som dig ang den offentliga sektorn så då kan jag iaf rikta mig in på det och hoppas att min situation ändrar sig de kommande åren så jag kan satsa på något annat ifall jag kan. Huvudsaken är att det inte är helt kört vilket det inte verkar vara. Är så motiverad nu och känner verkligen att detta är vad jag vill göra! Jobbar du som jurist lr? Vart pluggade du isåfall?
  • Kjell2

En stora fördelen med många akademikeryrken, inklusive jurist, är att man i många fall är väldigt fri att planera sin arbetstid själv. Ja, det kan vara mycket att göra och mer än 40 timmar per vecka men möjligheten att själv styr underlättar mycket.

Sen är nog skillnaden mellan offentlig och privat jurist mindre än mellan olika jobb. Det finns privatanställda jurister med väldigt normal arbtestid och offentliganställda med mycket. Åklagare, ett juristyrke, har bla jour och beredskap på helger. De jurister inom t ex regeringskansliet kan det till och från bli väldigt mycker att göra med långa resor. Samma gäller de som hamnar på UD.

/Kjell

Svar på tråden jurist= mkt jobb?? råd tack!!!